Vilket ekolod ska jag ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod ska jag ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket ekolod ska jag ha?

Jag planerar att omgående skaffa ett schyst portabelt ekolod. Det kommer i första hand användas på min lilla båt i Kivik där jag fiskar torsk, öring, plattfisk på djup upp till 25 meter. Jag har tidigare haft ett fishingbuddy som jag tyckte var rätt trist. Det hade varit kul med ett ekolod som kunde ge en lite mer rättvis och säker bild av vad som försigår under båten och som kan sitta även när man kör utan att vara ivägen.

Jag har varit inne och kikat på fiskekompaniets hemsida, http://www.fiskekompaniet.se/se/grp/ekolod-gps.php , bland annat på ett cuda 300 portabelt för 1995 kr och ett fish easy 350c portabelt för 2995. Då jag känner mig otroligt okunnig inom området vänder jag mig till er.

Duger något av dessa loden för mina behov? Är det värt de extra 1000kr för fisheasy? Batteriåtgång och hållbarhet mot vattenstänk osv?
    Det är dagens härliga sanning!

Alltid svår men jag brukar rekommendera en minsta upplösning på 480x480, 5 tums skärm och en uteffekt på minst 1500 W (helst ännu mer, kanske 2400 - 4000 W).

Loden du tittar på uppfyller inte dessa krav på långa vägar och därför tror jag inte du blir helt nöjd.

Kolla på Eagle FishMark 480 på http://www.olssonsfiske.se/ går för 2200 kr just nu!

Annars är Lowrance X125 alltid ett säkert kort om du kan hitta det till ett bra pris. Jag har själv detta lod och är mycket nöjd!

Tokenkelt att gör portabelt själv och då får du grym batteritid!

Kommentera

Tack ska du ha för svaret Mikael, dig kan man lita på! Jag lyder ditt råd och utesluter de två loden.

Båda de där loden måste väl göras om till portabla antar jag. Vilket innebär att man måste skaffa sugpropp, bilbatteri osv? Hur skulle det vara att istället lägga de pengarna på ett redan portbelt eagle ekolod t ex http://www.fiskekompaniet.se/se/art/...0-portabel.php
      Fördelen hade ju varit attt jag då hade fått ett lod som jag vet fungerar och är gjord för den lite ovarsamma behandlingen den får i en trång, öppen småbåt på havet. Dessutom slipper jag förlita mig på min egen sviktande händighet

Förvisso bara 320x320 pixlar men jag vet ju inte riktigt vad man förlorar på det?
      Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Jag gick från Cuda 240 till X125 och det var helt tokig skillnad i upplösning. Fast jag skall tillägga att jag iofs inte var missnöjd med Cudan men när jag testat X125 är det nog svårt att gå tillbaka.

Således har jag inte testat denna mellanvariant på upplösning som du nämner.

Sugkoppen som följde med mitt Cuda 240 fungerade bra på roddbåtar i vissa material. Hade aldrig problem när jag hyrde båt men på min egen båt lossnadet det ganska ofta. Tror faktiskt inte den sugproppen fungerar om du kör med motor så då får du ändå bygga dig en egen hållare till givaren.

Batteritiden hade jag aldrig problem med i min portabla, jag köpte 2700 mAh och då jag aldrig fiskar mer än en dag i rad utan att ha möjlighet att ladda var det inga problem. Batteri + laddare går på ca 500 kr.

Mitt nya lod gjorde jag semiportabelt själv. Med semiportabelt menar jag att givaren sitter fast i båten (på en dörrstopp för att slippa borra i båten under vattenlinjen) och lodet står på en verktygslåda med ett Mc-batteri i. Batteriet köpte jag på biltema för drygt 200 kr och vertygslådan kostade 40 kr på Clas Ohlsson.

Så räkna med lite jobb även om du köper ett portabelt och lägg till knappa 500 kr för batteri och laddare.

Kommentera

Om du fortfarande inte har köpt något så kan jag tipsa dig om ett Eagle lod, nämligen FishEasy 245 DS Portable. Bra 4 tums skärm och uteffekt på 1500. Här har du en länk: http://www.outdoorexperten.se/p-6139...-portabel.aspx

Kanske kan vara något ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 773 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri