Göra ekolodet portabelt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra ekolodet portabelt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göra ekolodet portabelt

Hej!

Jag är sugen på att köpa ett Lowrance Mark-5x ekolod, men det är inte portabelt vad jag har förstått. Jag vill enkelt kunna ta med mig det hem när jag fiskat klart. Jag har ingen erfarenhet av ekolod alls, så vad är det som gör ett ekolod portabelt? Borde det inte bara vara att rycka ur sladdarna, ta den och gå? Eller kan jag göra det portabelt på nåt sätt? Det finns ett portabelt att köpa jag vet, men det är för dyrt tycker jag.

Förresten, hur vattentåliga är dem? Om det börjar regna menar jag.
    Senast ändrad av tidelipop; 2010-05-26, 22:04.

Ursprungligen postat av tidelipop Visa inlägg
    Hej!

Jag är sugen på att köpa ett Lowrance Mark-5x ekolod, men det är inte portabelt vad jag har förstått. Jag vill enkelt kunna ta med mig det hem när jag fiskat klart. Jag har ingen erfarenhet av ekolod alls, så vad är det som gör ett ekolod portabelt? Borde det inte bara vara att rycka ur sladdarna, ta den och gå? Eller kan jag göra det portabelt på nåt sätt? Det finns ett portabelt att köpa jag vet, men det är för dyrt tycker jag.

Förresten, hur vattentåliga är dem? Om det börjar regna menar jag.
    Ett portabelt ekolod sitter oftast fast på en låda som innehåller batterier.Ekolodsgivaren sätts fast med sugpropp istället för med skruv. Detta för att enkelt kunna flyttas mellan båtar. Låt det regna på ekolodet, det tål dom jag känner te iaf.
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Jag och en kompis gjorde hans ekolod portabelt nyligen. Vi satte fast displayen på locket på en gammal draglåda och i lådan ligger, i vårat fall, en gammal skruvdragare som driver ekolodet. Vet att vissa använder MC batterier men vi ville testa skruvdragare då jag hade en liggandes. Till givaren har vi gjort ett metallrör och i metalröret går en gängstång som vi gängar fast på en tving för att ställa höjden och tvingen sätts på lämpligt ställe på båten =)

Känns som en smidig lösning om man ska kunna flytta ekolodet mellan olika båtar.

Kommentera

Låter som om du inte ska flytta det mellan olika båtar!!??
        Man kan enkelt lossa skärmen från fäste och kablar och ta med skärmen hem.
        Så ska du inte flytta omkring det så behöver du inte ett portabelt
        Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Tack för svaren! Det känns som att det inte borde vara så svårt att göra om ett vanligt ekolod till ett portabelt så jag kommer nog att göra ett försök. Jag kanske kan posta lite bilder här sen om någon är intresserad av att se hur det blev?

Förstår inte varför de tar så mycket extra för ett portabelt!?

Nä, jag har inte tänkt flytta det mellan olika båtar, utan det är bara för att det inte ska bli stulet som jag vill ta hem det.
          Det kanske är säkrast att man tar med givaren hem efter varje tur också annars är det väl alltid någon som får för sig att det är hans.
          Blev av med min Linder Fishing 440 tidigare i våras. Ja det är ju svårt det där med att veta om hmm var det min båt eller... äh jag tar den för säkerhets skull.
          Nu har jag en Crescent 405 istället. Hoppas att det hjälper att jag satte dit klass 3 kedja, lås och låsbygel på den.
          Senast ändrad av tidelipop; 2010-05-27, 07:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av tidelipop Visa inlägg
            Tack för svaren! Det känns som att det inte borde vara så svårt att göra om ett vanligt ekolod till ett portabelt så jag kommer nog att göra ett försök. Jag kanske kan posta lite bilder här sen om någon är intresserad av att se hur det blev?

Förstår inte varför de tar så mycket extra för ett portabelt!?

Nä, jag har inte tänkt flytta det mellan olika båtar, utan det är bara för att det inte ska bli stulet som jag vill ta hem det.
            Det kanske är säkrast att man tar med givaren hem efter varje tur också annars är det väl alltid någon som får för sig att det är hans.
            Blev av med min Linder Fishing 440 tidigare i våras. Ja det är ju svårt det där med att veta om hmm var det min båt eller... äh jag tar den för säkerhets skull.
            Nu har jag en Crescent 405 istället. Hoppas att det hjälper att jag satte dit klass 3 kedja, lås och låsbygel på den.
            Hmm.... om du inte ska flytta runt lodet mellan olika båtar, så tror jag nog att det räcker(som tidigare skrev) att ta med skärmen och låta givare/strömkabel sitta kvar på båten...... tror inte det är många som är intresserade av att sno endast givare/kablage.... skulle iså fall vara någon som har ett lod som dess gått sönder för då, men att den personen skulle råka hitta till just din båt känns som osannolik.

Det är klart att du kan ta med dig rubbet om du bara fixar ett smidigt fäste för givaren.... kablarna kan ju läggas löst i båten...

Typ ett sånt här

Kommentera

Tror faktiskt inte att givare är speciellt eftertraktade, dom ska veta att det är rätt givare till rätt ekolod osv. så om du tar med dig displayen efter varje tur, vilket är väldigt simpelt, så räcker det nog

Kommentera

Hej!

Köpte mig en Humminbird 550 och tänkte göra lodet det så att det blir portabelt. Hur som helst så ska det finnas en säkring mellan lodet och batteriet (köpte en blyackumulator på 4.5 Ah) som jag tror räcker för mig.
                Min fråga är hur ska jag koppla säkringen som ska vara på + kabeln? I paketet ingick det ingen säkring eller säkringshållare. Jag är helt ny så förklara gärna så att en amatör förstår En del säger att jag ska ta en hängsäkring men vad är det och hur ser det ut?
                Tack för svar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Levve Visa inlägg
                  Hej!

Köpte mig en Humminbird 550 och tänkte göra lodet det så att det blir portabelt. Hur som helst så ska det finnas en säkring mellan lodet och batteriet (köpte en blyackumulator på 4.5 Ah) som jag tror räcker för mig.
                  Min fråga är hur ska jag koppla säkringen som ska vara på + kabeln? I paketet ingick det ingen säkring eller säkringshållare. Jag är helt ny så förklara gärna så att en amatör förstår En del säger att jag ska ta en hängsäkring men vad är det och hur ser det ut?
                  Tack för svar.
                  Inte säker på vad du menar med portabelt! I princip alla ekolod är portabla i och med att du enkelt kan ta med dig lodet från båten när du går hem. Skärmen är det som har ett värde i ett ekolod, denna tas alltid hem efter båtturen även gällande dom stationära loden. Kablarna + givare är det nog ingen som är intresserade av att sno.

Ett portablet ekolod är ett sådant där hela enheten, dvs. givare, skärm och kablar lätt kan flyttas mellan olika båtar, givaren på ett portabelt ekolod sätts fast med en sugkopp i båtens akterspegel och tas loss efter användning.

Ska du göra ett stationärt ekolod portabelt!? I sådant fall fårstår jag inte varför du inte köpte ett portabelt!?
                  Vad är anledning till att göra ett stationärt lod till ett portabelt när du dessutom inte har behov att flytta lodet mellan olika båtar!? Verkar endast kompliserat!

Kommentera

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
                    Inte säker på vad du menar med portabelt! I princip alla ekolod är portabla i och med att du enkelt kan ta med dig lodet från båten när du går hem. Skärmen är det som har ett värde i ett ekolod, denna tas alltid hem efter båtturen även gällande dom stationära loden. Kablarna + givare är det nog ingen som är intresserade av att sno.

Ett portablet ekolod är ett sådant där hela enheten, dvs. givare, skärm och kablar lätt kan flyttas mellan olika båtar, givaren på ett portabelt ekolod sätts fast med en sugkopp i båtens akterspegel och tas loss efter användning.

Ska du göra ett stationärt ekolod portabelt!? I sådant fall fårstår jag inte varför du inte köpte ett portabelt!?
                    Vad är anledning till att göra ett stationärt lod till ett portabelt när du dessutom inte har behov att flytta lodet mellan olika båtar!? Verkar endast kompliserat!
                    Jag gjorde mitt lod semiportabelt, dvs att givaren sitter fast på båten men resten tar jag med in. Som jag ser det är det några olika fördelar med detta. Dels kan jag flytta runt lodet i båten efter behov och dels så kan jag bära iväg batteri och lod med en hand då lodet står på lådan där batteriet finns i.

Den största anledningen att göra det portabelt själv är att utbudet och priset på portabla lod inte är som man skulle kunna önska! Dessutom får du avsevärt bättre batteritid om du själv gör lodet portabelt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 773 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17