Givaren till mitt Eagle ekolod tappar ofta kontakten med botten helt, många gånger står visaren för djupet bara och blinkar. Det är inte omöjligt att den kan ha gått sönder eftersom den har fått någon smäll men kan det vara något annat som är problemet?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Problem med givaren
Collapse
X
-
Om den visar djup ibland och inte ibland så kan det ju vara så enkelt att det är glappkontakt så testa att spreja lite 5-56 på kontaktytorna om det blivit beläggningar och montera/demontera några gånger för att nöta bort ev beläggningar.
När givaren inte visar några värden testa att hålla handen under givaren och känn om du får påverkan på handen när den sänder, det pirrar i näven om det funkar, om inte så sänder den ingen signal vilket antyder tekniskt fel på givaren om glappkontakt har uteslutits.
Har den fått lite smällar så kan det vara orsaken till det, men de tål en del faktiskt så ser du inga skador på utsidan och den sänder som den ska så är det sannolikt en fråga om att justera givarrens montering bättre.
Händer detta både i stillaliggande och när Du kör i olika farter?
-
Ska prova att smörja lite. Det som hände när jag stack ner handen var att djupet ändrades så den fungerar ju på något sätt så är de. De enda skadorna man ser är från förra året och det ska inte ha gjort något alls, tänkte mest på en smäll givaren fick för ett par veckor sedan men där var det som sagt inga synliga skador.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pe5 Visa inläggGivaren till mitt Eagle ekolod tappar ofta kontakten med botten helt, många gånger står visaren för djupet bara och blinkar. Det är inte omöjligt att den kan ha gått sönder eftersom den har fått någon smäll men kan det vara något annat som är problemet?
Troligtvis har kristallen inuti din givare spruckit eller lossnat, när givaren fått en smäll. Det är inte sällsynt, eftersom exempelvis en akterspegelsgivare är ganska utsatt för slag och stötar vid körning på grunt vatten eller i samband med sjösättning och upptagning.
Förutom att givaren är ömtålig och lätt skadas vid slag och stötar åldras givaren ganska snabbt. Redan efter 4-5 års användning av ekolodet kan du märka en påtagbar skillnad hos ekolodets djuptagningsförmåga och medföljande minskad detaljåtergivning. Jämför gärna ekolodets givare med däcken på en bil. Däcken slits och givaren åldras. När mönsterdjupet på däcken minskar måste du byta däck. När ekolodet minskar i djuptagningsförmåga bör du köpa ny givare...och ekolodet blir som nytt igen.
Lyssnar du på en givare hör du de tickande signalerna från kristallen inuti givaren. Signalerna är tätare på grunt vatten än på djupt.
Inuti en ekolodsgivare sitter en keramisk kristall som vibrerar, skickar ut signaler, lyssnar och tar emot signaler som på ekolodsdisplayen omvandlas till sjöbotten med stenar och växtlighet samt fiskar, plankton och olika skiktningar i vattnet. Vid experiment har det visat sig att signalerna från ett ekolod som arbetar vid en hög frekvens (200 kHz) skrämmer och stör fisk betydligt mindre än signalerna från ett ekolod som arbetar vid en låg frekvens (50 kHz). Fördelen med låg frekvens är att signalerna tränger betydligt djupare och längre än vid hög frekvens. Fördelen med hög frekvens är att det blir lättare att urskilja (separera) olika detaljer. Yrkesfiskeekolod arbetar ofta vid 50 kHz och sportfiskeekolod vid 200 kHz.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Jag har ett liknande eller samma problem på mitt HDS-5, att det ibland får en "ful" och helt felaktig bild. Först tappar den signalen när farten ökas och sedan vid stopp kan det ta väldigt lång tid (minutrar) innan den visar korrekt bild. Se två bilder från samma plats, där den första visar en märklig bild och dessutom helt fel djup och den andra bilden till sist visar en korrekt bild... Lodet fungerade perfekt före vinterupptaget. Den förändring som jag gjort är att jag tidigare medförde ett litet separat batteri och nu använder jag cig-uttaget. Kan det vara orsaken?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Anders62 Visa inläggJag har ett liknande eller samma problem på mitt HDS-5, att det ibland får en "ful" och helt felaktig bild. Först tappar den signalen när farten ökas och sedan vid stopp kan det ta väldigt lång tid (minutrar) innan den visar korrekt bild. Se två bilder från samma plats, där den första visar en märklig bild och dessutom helt fel djup och den andra bilden till sist visar en korrekt bild... Lodet fungerade perfekt före vinterupptaget. Den förändring som jag gjort är att jag tidigare medförde ett litet separat batteri och nu använder jag cig-uttaget. Kan det vara orsaken?
Har något ändrats från hösten så kolla det, kanske givaren ändrats i sitt läge?!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Anders62 Visa inläggJag har ett liknande eller samma problem på mitt HDS-5, att det ibland får en "ful" och helt felaktig bild. Först tappar den signalen när farten ökas och sedan vid stopp kan det ta väldigt lång tid (minutrar) innan den visar korrekt bild. Se två bilder från samma plats, där den första visar en märklig bild och dessutom helt fel djup och den andra bilden till sist visar en korrekt bild... Lodet fungerade perfekt före vinterupptaget. Den förändring som jag gjort är att jag tidigare medförde ett litet separat batteri och nu använder jag cig-uttaget. Kan det vara orsaken?
Skall man ansluta något till cigguttaget så skall det helst vara en adapter mellan uttag och valfri mojäng för att inte få "skitig likström" som i värsta fall kan förstöra det du har inkopplat om det inkopplade saknar säkring.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 705 visningar
0 gillar