Lowrance HDS vs "vanligt" lod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS vs "vanligt" lod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance HDS vs "vanligt" lod

Hur stor är skillnaden egentligen mellan HDS loden och dom "vanliga" LMS/LCS loden tex.

Upplösningen är densamma på vissa.
    Hur ser en bild ut jämfört med dom andra loden?

Har försökt googla detta men hittar inget.
    Klubbens sida

Har bara jämfört mellan 10 tums varianterna av dessa och skillnader finns till HDS fördel men det är inte jättestora och kräver en del kunnade för att få det så bra att man har nytta avskillnaderna.
    Så för en fiskare som kör lodet mest i auto läge och mest bara kollar djup och lite "fiskbågar" så går det på ett ut, men för den som aktivt justerar och trixar för att få fram mera detaljer så tjänar man på de bättre egenskaperna med bredbandsgivaren i HDS och den smartare signalbehandlingen.

Kommentera

Jag tycker inte HDS är värd sitt pris, det är en ny maskin med massa buggar och barnsjukdomar.
      Den kanske rättar till sig dock.
      Men det är kul med nya prylar.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jag som kör på Auto uppfattar ingen skillnad, jag tror att man hittar lika mycket fisk med en äldre modell. Däremot så blir det ett litet lyft med structure scan om man har även den.

Rospigg, det vore intressant att få veta hur jag ska utnyttja bredbandsgivaren mer, jag uppfattade den bara som en vanlig dubbelfrekvensgiavre dvs. 200/83 khz.
        Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
          Jag som kör på Auto uppfattar ingen skillnad, jag tror att man hittar lika mycket fisk med en äldre modell. Däremot så blir det ett litet lyft med structure scan om man har även den.

Rospigg, det vore intressant att få veta hur jag ska utnyttja bredbandsgivaren mer, jag uppfattade den bara som en vanlig dubbelfrekvensgiavre dvs. 200/83 khz.
          Det lättaste sättet att få ut mera är att just sluta köra i Auto och börja testa manuella inställningar, lite som att fota med en digitalkamera, vissa kör på Auto jämt och får helt Ok bilder medans vissa kör med manuella inställningar och får då fram mera effekter och bättre bilder och kan styra resultatet själva med sina val.

Samma gör Du med lodet och justerar de olika inställningarna efter vad Du helst vill se och vilka delar av informationen som är viktigast för Dig just för stunden, ibland är det viktigaste att hitta språngskiktet och då får Du ställa in det för att se just det bäst, i andra lägen är det viktigare att kunna urskilja enskilda fiskar som står och trycker nära botten men som på Auto ser ut som en sten fast det inte är det, med lite finlir med inställningarna så ser du fisken och kan försöka fånga den

Det finns massor med nyttiga funktioner och finesser att utforksa om du ger Dig ut i den manuella djungeln av olika inställningar

Kommentera

Jag får ta mig tid att testa lite, när man stänger av auto så brukar det bli rörigt osså går man tillbaka till autoläget igen.
            Ola

Kommentera

Tack för responsen!
              Kollar runt på humminbird och lite andra med, men det verkar som det blir ett HDS-5 för min del.

Någon som vet vart man köper billigast i Sverige (inkl givare)?
              Klubbens sida

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Det lättaste sättet att få ut mera är att just sluta köra i Auto och börja testa manuella inställningar, lite som att fota med en digitalkamera, vissa kör på Auto jämt och får helt Ok bilder medans vissa kör med manuella inställningar och får då fram mera effekter och bättre bilder och kan styra resultatet själva med sina val.

Samma gör Du med lodet och justerar de olika inställningarna efter vad Du helst vill se och vilka delar av informationen som är viktigast för Dig just för stunden, ibland är det viktigaste att hitta språngskiktet och då får Du ställa in det för att se just det bäst, i andra lägen är det viktigare att kunna urskilja enskilda fiskar som står och trycker nära botten men som på Auto ser ut som en sten fast det inte är det, med lite finlir med inställningarna så ser du fisken och kan försöka fånga den

Det finns massor med nyttiga funktioner och finesser att utforksa om du ger Dig ut i den manuella djungeln av olika inställningar
                Jag skulle vilja få en heldag med dig som lärare vad gäller ekolodstydning
                När har du tid?
                &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                  Jag skulle vilja få en heldag med dig som lärare vad gäller ekolodstydning
                  När har du tid?
                  HeHe ja visserligen jobbar jag med utbildning inom några teknikområden och nautisk utbildning men inte ekolod, men kanske kan vara något att tänka på
                  Skulle du/någon vilja så kan jag nog snickra ihop något efter önskemål har gjort sånt inom andra områden så varför inte

Enklaste sättet för GDS träning är att du använder ett välkänt område där du vet hur det ser ut och så kör du över det med olika inställningr och memorerar hur det ser ut på skärmen, använd gärna en digitalkamera/mobil och fota av skärmen, du lär dig då hur tex en djupbrant visas på skärmen och när du sedan hittar en djupbrant på annan plats så känner du igen det och vet vad du ser.

Lika med att skilja stim med småfisk från stora enstaka fiskar, har du strömming i närheten så kör över ett strömmingsstim och se hur det ser ut, det blir en typisk "boll" som inte är kompakt utan lite luftig pga mellanrummen mellan firrarna och du vet att det är ett stim, en stor ensam fisk ger ett kompakt eko ibland om allt stämmer syns den berömda bananen men oftast inte, det är oftast en boll då med men den är tätare, på en färgskärm ser den mera gul/röd ut och det betyder att den är tätare alltså mest sannolikt en ensam fisk inte stim.

Har du hög gain på grunt vatten så vet du att botten är mjuk och lerig, det ser du på färgskrämen som en ljus färg ofta vit eller grå, men är botten hård av sten så blir det mera gult eller rött då det reflekterar bättre och är kompaktare (som med stimmet/fisken ovan) stenig botten är ju ofta bra för fiske så använd denna metod för att hitta steniga bottnar där det finns gott om gömställen.

Kolla annars med lokala fiskebutiker eller klubbar då de ibland ordnar ekolodskurser!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    HeHe ja visserligen jobbar jag med utbildning inom några teknikområden och nautisk utbildning men inte ekolod, men kanske kan vara något att tänka på
                    Skulle du/någon vilja så kan jag nog snickra ihop något efter önskemål har gjort sånt inom andra områden så varför inte

Enklaste sättet för GDS träning är att du använder ett välkänt område där du vet hur det ser ut och så kör du över det med olika inställningr och memorerar hur det ser ut på skärmen, använd gärna en digitalkamera/mobil och fota av skärmen, du lär dig då hur tex en djupbrant visas på skärmen och när du sedan hittar en djupbrant på annan plats så känner du igen det och vet vad du ser.

Lika med att skilja stim med småfisk från stora enstaka fiskar, har du strömming i närheten så kör över ett strömmingsstim och se hur det ser ut, det blir en typisk "boll" som inte är kompakt utan lite luftig pga mellanrummen mellan firrarna och du vet att det är ett stim, en stor ensam fisk ger ett kompakt eko ibland om allt stämmer syns den berömda bananen men oftast inte, det är oftast en boll då med men den är tätare, på en färgskärm ser den mera gul/röd ut och det betyder att den är tätare alltså mest sannolikt en ensam fisk inte stim.

Har du hög gain på grunt vatten så vet du att botten är mjuk och lerig, det ser du på färgskrämen som en ljus färg ofta vit eller grå, men är botten hård av sten så blir det mera gult eller rött då det reflekterar bättre och är kompaktare (som med stimmet/fisken ovan) stenig botten är ju ofta bra för fiske så använd denna metod för att hitta steniga bottnar där det finns gott om gömställen.

Kolla annars med lokala fiskebutiker eller klubbar då de ibland ordnar ekolodskurser!
                    Tack för det svaret.
                    Lite koll har jag faktiskt, lusläser allt jag hittar, och har läst en del på, var det lilla mys hemsida?, den är riktigt bra.. Sen så lär man sig massor genom att använda den. Jag skall börja jigga lite osvb i år igen har jag tänkt, jag har faktiskt inte ens använt ekolodsfunktionen än på HDS:n mer än en snabb koll då och då, bara plottern i princip. Men jag skall snart till sjö och leta abborrstimm osv. Skall bli kul.

Såg du min nya postition på givaren i stora tråden om HDS, eller vad den heter.. Nu borde väl placeringen vara ok?
                    &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri