Eagle Cuda 300 hjälp önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eagle Cuda 300 hjälp önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När du startar ekolodet är det samma inställningar som när du stängde av det, dvs om du har S-mode på när du stänger av startar det upp i samma läge.

Simulator mode är främst till för att du skall kunna träna hemma på ekolodets alla funktioner. Du kanske skulle prova detta? Men tänk på att inte ha givaren monterad när du testar lodet.

De första sekunderna/första minuten kan lodet visa lite konstigt om du är på grunt vatten (mindre än 2 meter.

Ett tips är att läsa på www.teamlillamy.se och hela manualen igen.

För att få rätt på lodet bege dig ut på djup på cirka 4 - 8 m. Börja med att stänga av Fish-ID, Sätt sedan känsligheten på cirka 85 - 90 % och se till att givaren sitter helt horisontellt och utan något ivägen. Koppla loss din elmotor och ha endast ekolodet inkopplat. Starta om ekolodet när du kopplat ur elmotor.

Kolla så du har rätt djupskala inställd.

Fungerar det inte fortfarande är det nog bara att byta ut lodet!

Lycka till!

Kommentera

Tackar boys, ska prova detta nästa resa ut, troligtvis imorgon om det är varmare än idag ( 8grader)...:-))

hoj hoj

Kommentera

Hur har det gått för dig??

Jag får inte mitt att funka. när jag har på fish ID visar ekolodet typ fisk hela tiden och tar jag av det ser jag inga bågar men det blir som det är något "tak" på ekolodet som det är 2 bottnar 1 uppe och 1 nere..
        Och har väldigt svårt att få någon botten struktur och ibland så slutar ekolodet att mäta djupet så att den stannar och står och blinkar på ett visst djup och vägra ändra sig. till slut måste man starta om ekolodet!

Kommentera

Fish ID visar allt möjligt som fisk, stäng av det.

Räkna inte med att få tydliga bågar på ett Cuda 300...fisk ser du som klumpar eller streck lite beroende på olika saker.

Vad är det för bottenstruktur du menar? Står du stilla med båten visas alltid en plan botten beroende på att ekolodet endast visar grundaste punkten. Att se om det är hård eller mjuk botten kräver lite träning, och beror på vilken inställning du har (känslighet och gråskala).

Kommentera

När jag stänger av Fish ID så blir det nästan som ett "tak" eller hur man ska förklara det som att botten vore på toppen av ekolodet ...
            och sätter jag på fish id för ser vad fish id visar så visar ekolodet nästan hela tiden fisk i samma höjd. Givetvis är det inte fisk.Det kan inte vara grenar heller efter som det visas på 2 meter från vatten ytan när det är kanske 10 meter djupt.

Ibland kan jag ser bra botten har jag märkt, när jag kör över ställen där jag vet det är sand botten då ser jag botten på ekolodet .. men när jag inte kör över sånna ställen visas ingen botten alls..!¨
            Och så stannar ekolodet och hakar upp och inte räkna djupet, utan står o blinkar på ett djup och ändrar sig inte förrens jag starta om det.

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
            Fish ID visar allt möjligt som fisk, stäng av det.

Räkna inte med att få tydliga bågar på ett Cuda 300...fisk ser du som klumpar eller streck lite beroende på olika saker.

Vad är det för bottenstruktur du menar? Står du stilla med båten visas alltid en plan botten beroende på att ekolodet endast visar grundaste punkten. Att se om det är hård eller mjuk botten kräver lite träning, och beror på vilken inställning du har (känslighet och gråskala).

Kommentera

[QUOTE=Smekblom;543992]När jag stänger av Fish ID så blir det nästan som ett "tak" eller hur man ska förklara det som att botten vore på toppen av ekolodet ...
              och sätter jag på fish id för ser vad fish id visar så visar ekolodet nästan hela tiden fisk i samma höjd. Givetvis är det inte fisk.Det kan inte vara grenar heller efter som det visas på 2 meter från vatten ytan när det är kanske 10 meter djupt.

Det kallas ytklutter det du ser som ett tak. Typ luft bubblor från båten och eller motorn om jag inte är fel ute Jag brukar ställa djupet några meter djupare än det djup jag fiskar på för att enkelt kunna se bottnens hårdhet. Blir både dubbel och tredubbelt eko i mellanåt när det är riktigt hårt.

Fish ID är lika idiotiskt som att kalla Regnbågsöring för Regnbågslax, d.v.s enbart ett dåligt försäljningsknep för att lura oss konsumenter.
              I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Då jag nästan gett upp mitt ekolod och lagt det på hyllan tänkte jag prova o se om jag får igång det en gång för alla. Tog ut det häromdagen och jag får ju fan den inte ens att visa rätt djup.
                Den pendlar och hoppar - ibland 15meter när det är kanske 1 meter etc.

Ska det verkligen vara en vetenskap till att kunna använda ett ekolod?? Jag har kört bil i över 20år och torde väl ha lite vettig teknikhantering i skallen men detta är ju bara patetiskt.

Är det ngt speciellt att tänka på med ett ekolod?
                Ooootrooligt frustrerande...

Något förslag på annat ekolod som är BRA och fungerar? Skiter i vad det kostar nu...:-)
                Senast ändrad av Muikku; 2010-08-08, 19:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muikku Visa inlägg
                  Då jag nästan gett upp mitt ekolod och lagt det på hyllan tänkte jag prova o se om jag får igång det en gång för alla. Tog ut det häromdagen och jag får ju fan den inte ens att visa rätt djup.
                  Den pendlar och hoppar - ibland 15meter när det är kanske 1 meter etc.

Ska det verkligen vara en vetenskap till att kunna använda ett ekolod?? Jag har kört bil i över 20år och torde väl ha lite vettig teknikhantering i skallen men detta är ju bara patetiskt.

Är det ngt speciellt att tänka på med ett ekolod?
                  Ooootrooligt frustrerande...

Något förslag på annat ekolod som är BRA och fungerar? Skiter i vad det kostar nu...:-)
                  Det är inte en annan sorts ekolod du behöver om du omöjligt kan få ditt Cuda 300 att fungera.
                  Antingen är det fel på det(givaren kan ha skadats) eller så gör du fel helt enkelt.

Om du följer bruksanvisningarna till punkt och pricka så SKA det fungera, gör det inte det så är det något tekniskt fel.

Sätter du fast givare exakt som det står i manualen? Det finns många saker man ska se till att följa för att få den på rätt ställe för just den sortens båt man använder och så att man inte sätter givaren lite för högt/lågt samt sätter den i helt fel vinkel.

Är givaren ren och fin?

Har du varit noga med att INTE ha ekolodet igång när givaren varit ovanför vattnet? <--- kan förstöra givaren om den körs ovanför vattnet.

Har du provat med att stänga av motorn och bara glida fram i låg hastighet? Motorer kan ge störningar.

Kommentera

Har ett eagle cuda 242, portabelt dock, men dessa lod är väl generellt rätt enkla att förstå sig på. Antingen har du satt givaren helt galet eller så är det fel på lodet. Tycker det snarare att det tyder på det senare. Bara det att "Simulation mode" kommer upp så fort du slår på lodet verkar riktigt konstigt. Lämna in lodet där du köpte det och förklara problemet.

Kommentera

Låter mycket märkligt detta. Kör själv ett Eagle Cuda 300 och har inte några av dessa problem. Dock läste jag bruksanvisningen ordentligt innan jag började använda det.
                      Precis som Mikael säger så är ju simulator mode perfekt för att lära sig hur lodet funkar. Jag satt och körde det i soffan en bra stund innan jag gav mig ut och fiskade med det första gången.

Du vet att man måste ställa om från feet till meter varje gång man startar lodet? Lodet återgår till feet var gång man startar om, det kan vara förklaringen till "fel djup" som du pratar om. Låter dock som om du inte lyckats ta dig ur simulator mode än eftersom den startar i detta läge hela tiden. Se till att du verkligen går ur simulator mode så skall det nog gå bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17