hej .läste igenom tråden å min direkta tanke var.snabbladda batterier tar död på dom ganska snabbt,oavsett om det är marin-fritid.köp då hellre 2 batterier .fiska med ett ladda ett.har själv c-tek xs 3600 å det laddar ett 80ah på ca 10-12 tim tror jag det var länge sen jag behövde ladda. mvh stefan
vilken batteriladdare jag ska köpa till mitt 80 amp. marin batteri.
Batteriet ska användas till min lilla nyinköpta Endura 40 elmotor. Ska bli lite tyst och stillsamt gösfiske till sommaren har jag tänkt mig.
Nu till min fråga.
Min tanke är att skaffa en 7 amp Ctek laddaret.
Då man laddar upp ett batteri efter fisket så är batterit ju relativt urladdat, det innebär väl då att man ska sätta laddaren i "Recond" läge om jag fattat rätt?
Batteriet ska användas till min lilla nyinköpta Endura 40 elmotor. Ska bli lite tyst och stillsamt gösfiske till sommaren har jag tänkt mig.
Nu till min fråga.
Min tanke är att skaffa en 7 amp Ctek laddaret.
Då man laddar upp ett batteri efter fisket så är batterit ju relativt urladdat, det innebär väl då att man ska sätta laddaren i "Recond" läge om jag fattat rätt?
Recond kör du om du har djupurladdat mer än 50% alltså batterispänning 12 V eller lägre. Men som jag sa där bör man inte hamna som regel utan bara enstaka gång av nöd eller misstag. Batteriets livslängd sjunker drastiskt med anatalet djupurladdningar och i synnerhet om det sen lämnas nån tid innan påfyllning.
Vi borde starta en skola om batterier och laddning här på forumet, ser alltför många trådar som handlar om små batterier, tömm dom fullt ut å ladda med en sjuhelvetes laddare. Ett 80 Ah batteri innebär INTE att du kan använda 80 Ah. NÄR SKA DEN SANNINGEN GÅ UPP FÖR ALLA, läs mitt tidigare inlägg i den här tråden, där ser du hur mycket du KAN NYTTJA av dom olika batt-typerna
Alla borde gör tvärtom, vi strör pengar över batt. å laddartillverkare i onödan. Köp 2 batt. och en liten laddare för samma peng, tömm inte batt mer än va de e specat för, djupurladdning. Ladda långsamt (aldrig fel) speciellt toppdelen mår bra av tiden. växla batteri. Det är totalekonomi
Visst har du råd är det aldrig fel att köpa en lite större laddare som ctek 7000 men tro bara inte att det ger dig så mycket mer att bränna å ladda i batteriet. Batteriet vill ha sin tid och mängden du ska ladda är styrt av batteriet och inget annat
Kommentera