Ctek laddare, vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ctek laddare, vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Till dig som inte vill räkna själv så kan jag lägga till följande

Om vi utgår från att övriga 20% tar 20 tim. (ingen skillnad här på 7 eller 15 amp:s laddare) här spelar bara laddaren fascykler in, eller va fan dom nu kallar det, switchar eller pulsar i faser å fan vet allt.

Första 80% tar som sades 8 tim med 7 ampen och denna del tar således bara 4 tim med 15 ampen

Skillnade bli då mellan dessa laddare (7 och 15 amp) 28 respektive 24 tim och inte dubbelt så snabbt som vissa tror. Utan endast ca 20% bättre.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

OBS ! det föregående va bara ett räkneexempel för att göra problematiken överskådlig. Så skäll inte på mig för detta då exakta tiden för resterande 20 % är inte helt lätt att ange och här kommer laddarens förmåga hur avancerad den är in i bilden.

Om vi istället tex: utgår från att laddning av bulkfas å toppladdning är ungefär lika vilket kanske är en bra siffra för moderna laddare så blir skillnaden följande:

7 amp = 8+8 =16 tim
      15 amp = 4+8=12 tim

skillnaden blir då ca 33% alltså fortfarande långt ifrån dubbelt så snabbt.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Batterier och laddning är en lång historia.
        Du har rätt gällande att 7A laddaren laddar upp dina batterier till 80% på 10 timmar. Resterande tar lika lång tid med en Ctek laddare altså oberoende av A på laddaren. Extremt viktigt batterier börjar sulfatera under 12,4V och framförallt under 12,0V. Jag rekommenderar att du sneglar på en 7A laddare från Ctek och för den bästa lösningen köp dig ett Optima yellowtop 5,5. Detta batteri är extremt tåligt mot djupurladdningar. Laddas upp kanske 3 gånger snabbare en ett vanligt fritidsbatteri. Dessutom klarar det upp till 1000 cykler istället för kanske 400 för ett normalt bly/syrabatteri.

Kommentera

för den bästa lösningen köp dig ett Optima yellowtop 5,5. Detta batteri är extremt tåligt mot djupurladdningar. Laddas upp kanske 3 gånger snabbare en ett vanligt fritidsbatteri. Dessutom klarar det upp till 1000 cykler istället för kanske 400 för ett normalt bly/syrabatteri.
          Håller med dig Gädd Dala.

Mycket bryderier kring vilken laddare men ingen reflektion kring vilket batteri man bör satsa på. Moderna laddar av primärswitchad typ är alla av bra kvalitet. Det viktigaste är hur dom cyklar och känner av batteritemp mm för att få en så bra och snabb toppladdning som möjligt. För många stirrar sig blinda på Amp siffran.

Ett bra batteri kan vara en bättre investering än att lägga pengarna på laddaren. Dessutom är det så att 400 djupurladdningar ? nja kanske för dom bästa marin å fritidsbatterierna men många klarar inte ens 30-50 djupurladdningar. Särskilt inte startbatterierna som många kört med, däribland jag själv.

Kommentera

Batteri hade jag tänkt mig ett Tudor Nautica Freeline Marine.

Kommentera

För val av laddare titta på vad det är du måste ladda i.

Lite fakta om batterier. anger (min-max) antal djupurladdningar och (min-max) i procent av batt.kapacitet som detta gäller för. alla värden ett snitt av vad olika tillverkare och batterikunniga anser. Anger sen hur många Ah tim som kan nyttjas av ett 80 Ah batteri av denna typen utan att allvarligt försämra livslängden samt sist snittpris.

Startbatterier: (30-100) djupurl. till (5-20) % av batt.kap. Utnyttj.grad max 16 Ah pris ca:500-750 :-

Marin/Fritidsbatt: (50-400) stor variat. till (30-50) % av batt.kap. nyttja max 40 Ah pris ca: 1000-1500:-

Deep cycle: (500-1000) till (80-90) % utnyttj.grad max 72 Ah pris ca 2500-3500:-

ctek xs7000 (1500 kr)+ DC batteri (3500 kr) total kostnad = ca: 5000:-

ctek xs2500 (3500 kr) + startbatteri (750 kr) total kostnad = ca 4250:-

Titta sen på vad det är du vill driva med ditt batteri och sen vad det tar i amp. låt säga att du vill nyttja ca 4 amp och du vill fiska i 10 tim. det är 40 Ah. då räcker ett bra marinbatteri. Du har då 40 amp som ska laddas upp över natten xs7000 återställer batteriet till 80 % på ca: 3,5 tim toppladdningen vet ej men låt säga ca 3-5 tim till. . . på ca 8 tim är batteriet återställt. motsvarande tid för xs 2500 borde bli något runt 6,5 tim, inte så stor skillnad.

cTek xs 7000 1500 kr + batteriet du nämnde kostar det 1500 ? totalt 3000 kr

Tycker jag låter som en bra medelväg, mest för pengarna. Jag skulle hellre satsa på två batterier istället för den dyrare cTeken. då kan du fiska medans ett batteri laddas i lugn å ro till topprestanda hemma.

Ska du köra elmotor + utr. och nyttja ca 7-8 amp i 10 tim ger 80 Ah då måste du ha ett DC-batteri. alternativet är dubbla marinbatterier. Eller en satans massa startbatterier. (5 st 80 Ah)

Rätta mig om detta låter helt galet eller innehåller sakfel. jag har alldrig blivit riktigt klok på detta med batterier och laddare. (Kalla mig gärna batterimarodören, har väl ett snitt på 1,5 batteriknas om året i 30 år nu) Låter det mycket? har traktor. fyrhjuling, gräsklippare, djurhagar med batterielagg, båt med 3 batterier, 2 bilar så det blir endel. dyyyyyrt och ett jä... pysslande.

Men cTeken förefaller vara riktigt bra, med liten risk för att koka batteriet även med den större laddaren.

oavsett vad du väljer, va rädd om ditt batteri och cycla det inte för djupt det kan gå satans snabbt att döda det, jag vet

Kommentera

ett par frågor till

har en fråga som kanske är självklar, men jag har ingen erfarenhet av detta, har precis börjat fundera på vilken batteriladdare jag ska köpa till mitt 80 amp. marin batteri.
                Batteriet ska användas till min lilla nyinköpta Endura 40 elmotor. Ska bli lite tyst och stillsamt gösfiske till sommaren har jag tänkt mig.

Nu till min fråga.
                Min tanke är att skaffa en 7 amp Ctek laddaret.
                Då man laddar upp ett batteri efter fisket så är batterit ju relativt urladdat, det innebär väl då att man ska sätta laddaren i "Recond" läge om jag fattat rätt?
                Man har ju förr lärt sig att man ska ladda ett batteri långsamt och inte snabbladda för att batterit ska hålla så många laddningar som möjligt.
                Är detta en myt eller är det inte applicerbart på dessa modernare laddare eller vad är det som gäller här?

En annan fråga... i min kära trollingskuta fick jag nyligen köpa ett nytt marinbatteri (ett 80 amp Tudor) efter ca 5 år. Detta batteri har ju inte genom gått några djupa urladdningar tror jag, kanske att motorn laddar dåligt då man ligger i trollingfart förstås.
                Hur som helst har jag ett antal gånger fått fylla på vätska i detta batteri, och då handlar det om någon liter destilerat vatten varje gång.
                Är detta normalt att man behöver göra eller vad kan vara orsaken till detta?

/Danne

Kommentera

Ursprungligen postat av dt Visa inlägg
                  har en fråga som kanske är självklar, men jag har ingen erfarenhet av detta, har precis börjat fundera på vilken batteriladdare jag ska köpa till mitt 80 amp. marin batteri.
                  Batteriet ska användas till min lilla nyinköpta Endura 40 elmotor. Ska bli lite tyst och stillsamt gösfiske till sommaren har jag tänkt mig.

Nu till min fråga.
                  Min tanke är att skaffa en 7 amp Ctek laddaret.
                  Då man laddar upp ett batteri efter fisket så är batterit ju relativt urladdat, det innebär väl då att man ska sätta laddaren i "Recond" läge om jag fattat rätt?
                  Man har ju förr lärt sig att man ska ladda ett batteri långsamt och inte snabbladda för att batterit ska hålla så många laddningar som möjligt.
                  Är detta en myt eller är det inte applicerbart på dessa modernare laddare eller vad är det som gäller här?

En annan fråga... i min kära trollingskuta fick jag nyligen köpa ett nytt marinbatteri (ett 80 amp Tudor) efter ca 5 år. Detta batteri har ju inte genom gått några djupa urladdningar tror jag, kanske att motorn laddar dåligt då man ligger i trollingfart förstås.
                  Hur som helst har jag ett antal gånger fått fylla på vätska i detta batteri, och då handlar det om någon liter destilerat vatten varje gång.
                  Är detta normalt att man behöver göra eller vad kan vara orsaken till detta?

/Danne
                  Det funkar annorlundda med dessa laddae med laddningsprogram så är det rejält urladdat så kan nog recond vara bra ibland men inte alltid, kör på vanliga läget för det mesta och så en recond ibland.

Vad gäller laddkapacitet så är det bästa rådet att du köper den kraftigaste Ctek din plånbok klarar då det kortar laddningstiderna markant, visst det kostar men det tjänar du på i längden och en laddare kommer att hänga med i många år.
                  Så var inte småsnål när du köper, unna dig och ditt bateri en 15 eller 25A och då kan du även ladda två såna batterier samtidigt och köra med paralellkopplade batterier vid göstrollingen och få dubbla drifttiden

Kommentera

Ska ha 2 75ah i båten, funkar det att ha en 25000 laddare då eller blir det för stort?
                    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av tokeer Visa inlägg
                      Jag ska ha en Ctek laddare till mitt 80ah batteri. Vilken Ctek bör man välja?
                      hej .läste igenom tråden å min direkta tanke var.snabbladda batterier tar död på dom ganska snabbt,oavsett om det är marin-fritid.köp då hellre 2 batterier .fiska med ett ladda ett.har själv c-tek xs 3600 å det laddar ett 80ah på ca 10-12 tim tror jag det var länge sen jag behövde ladda. mvh stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 763 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17