Eagle SeaFinder 480 DF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eagle SeaFinder 480 DF

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Eagle SeaFinder 480 DF

Hej!

Efter att ha läst igenom trådarna om ovanstående lod har jag insett att det är ett riktigt bra lod.

Själva dubbelfrekvensen kommer jag nog inte ha någon större nytta av nu ibörjan men man vet ju aldrig...

Stämmer det att 200-givaren har en kon på 12 grader? Jag har idag en kon på 20 grader vilket jag är riktigt nöjd med. Är lite orolig för att en 12-graders kon inte riktigt passar mitt fiske, vinner ju precision men förlorar överblickbarhet.

Jag fiskar främst kustnära torsk på 5 - 25 m djup samt gös på 3 - 12 m djup (iaf när jag faktiskt har nytta av lodet för annat än djupmätning).

Vad tror ni, skall jag skippa detta lod och hitta ett med motsvarande med en 20-graders givare? Kunde nämligen få ovanstående lod till ett riktigt bra pris.

Den givaren jag har idag sitter på ett Cuda 240 portabelt. Kan jag enkelt använda denna till ovanstående lod utan att behöva lödda od? Eller det är kanske så att uteffekten (4000W) kommer ifrån givaren, vill ju inte ha kvar 800w som Cudan har nu när jag byter upp mig.

Vad tror ni?

//Mikael

Om du får lodet till ett bra pris, så tycker jag att du ska köpa det.
    Har själv ett motsvarande Lowrance X136DF som jag tycker funkar bra
    både till havsfisket i norge och fisket här hemma.

Kommentera

Men det är inte så då att man ser för liten bottenyta på djup mellan 10 och 20 meter? Tänker på om man letar efter torsk eller gös men ser en för liten yta av botten?

Vilka djup använder du lodet till?

Kommentera

Dobbeltfrekvensgiveren som følger med loddet har en vinkel på 12 grader på 200kHz. 200kHz enekeltfrekvensgiveren som også kan brukes har en vinkel på 20 grader og egner seg bedre til dyp opp til 30m.

Kommentera

Brukar använda lodet från 1-2m till 200m+.Här hemma på djup ner till 10m
          för det mesta och i Norge ner till 200+.Hade hyrbåt när jag fiskade i Romsdalsfjorden och märkte att det var svårt att ställa vinkeln på givaren då jag hade ett portabelt givarfäste, man tappade botten på större djup. Med korrekt
          inställning av givare och lod så tror jag att man kunde ha sett botten på 300+
          meter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 789 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri