Två givare, två ekolod, störningar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två givare, två ekolod, störningar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Två givare, två ekolod, störningar?

Jag vill ha kvar ett äldre hummingbirdekolod i båten, matrix 12, när jag sätter i det nya, ett Lowrance HDS.

Finns det nån risk att två givare stör loden? Eller är det "kodade" signaler?

Någon som vet?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Så länge givarna inte har samma sändningsfrekvens så ska det funka, ditt Hummingbird jobbar gissningsvis på 50Khz och nya HDS brukar ha en två frekvensgivare på 83 och 200Khz så bör inte störa men jag skulle ändå inte montera dem i direkt närhet av varandra, men en på varsin sida av motorn bör funka.

Tänk dock på att det på ena sidan av motorn blir mer turbulent pga att prpellern trycker upp vatten mot ytan på ena sidan och neråt på andra, så sätt HDS givaren på den sida där det är minst turbulent!

Dra inte givarkablarna i närheten av varandra för det kan också orsaka störning oavsett frekvenserna!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Så länge givarna inte har samma sändningsfrekvens så ska det funka, ditt Hummingbird jobbar gissningsvis på 50Khz och nya HDS brukar ha en två frekvensgivare på 83 och 200Khz så bör inte störa men jag skulle ändå inte montera dem i direkt närhet av varandra, men en på varsin sida av motorn bör funka.

Tänk dock på att det på ena sidan av motorn blir mer turbulent pga att prpellern trycker upp vatten mot ytan på ena sidan och neråt på andra, så sätt HDS givaren på den sida där det är minst turbulent!

Dra inte givarkablarna i närheten av varandra för det kan också orsaka störning oavsett frekvenserna!
      Humm, kanske bäst att inte ha båda två endå då..
      Givaren på mitt HDS är en 50/200 (HST-DFSBL)

Känns som dom kommer komma nära varann oavsättt vad jag gör, och kablarna lika så..
      Fan.. Hade velat ha båda två..

Har du nån aning av hur störningarna uppenbarar sig?
      &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Humm, kanske bäst att inte ha båda två endå då..
        Givaren på mitt HDS är en 50/200 (HST-DFSBL)

Känns som dom kommer komma nära varann oavsättt vad jag gör, och kablarna lika så..
        Fan.. Hade velat ha båda två..

Har du nån aning av hur störningarna uppenbarar sig?
        Låter klokt att inte köra med två på samma frekvens, och du lär inte sakna ditt gamla när du väl börjar använda HDS, det är en atttans skillnad på alla sätt och bara till det bättre

Störningarna kan bli lite olika men oftast i form av spökekon och felvisningar på skärmen som är väldigt irriterande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Låter klokt att inte köra med två på samma frekvens, och du lär inte sakna ditt gamla när du väl börjar använda HDS, det är en atttans skillnad på alla sätt och bara till det bättre

Störningarna kan bli lite olika men oftast i form av spökekon och felvisningar på skärmen som är väldigt irriterande.
          Ja ok.
          Ja men då får nog det gamla vika hädan då.
          Lite synd, men jag får la bygga om det till ett portabelt och ha det i andra båtar eller nått.

Tack för svaren.
          &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Jag vill ha kvar ett äldre hummingbirdekolod i båten, matrix 12, när jag sätter i det nya, ett Lowrance HDS.

Finns det nån risk att två givare stör loden? Eller är det "kodade" signaler?

Någon som vet?
            Hej Hjalle Hjulben; Om två ekolod i en båt arbetar vid samma frekvens går det ena ekolodets utgående pulssignaler in på det andra ekolodets mottagare och vice versa. Störningarna ser du som en massa underliga streck och prickar på displayerna.

Lättast eliminerar du störningarna genom att (om det går) låta de både ekoloden arbeta vid två olika frekvenser. Om de båda ekoloden arbetar vid samma frekvens och har variabel pulslängd (suppressor) kan du låta det ena ekolodet arbeta vid kort pulslängd och det andra med lång pulslängd. På så sätt kan du eliminera merparten av störningarna. Går det inte att variera vare sig frekvens eller pulslängd då lär störningarna kvarstå.
            Nobody & Nothing is for ever!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Hjalle Hjulben; Om två ekolod i en båt arbetar vid samma frekvens går det ena ekolodets utgående pulssignaler in på det andra ekolodets mottagare och vice versa. Störningarna ser du som en massa underliga streck och prickar på displayerna.

Lättast eliminerar du störningarna genom att (om det går) låta de både ekoloden arbeta vid två olika frekvenser. Om de båda ekoloden arbetar vid samma frekvens och har variabel pulslängd (suppressor) kan du låta det ena ekolodet arbeta vid kort pulslängd och det andra med lång pulslängd. På så sätt kan du eliminera merparten av störningarna. Går det inte att variera vare sig frekvens eller pulslängd då lär störningarna kvarstå.
              Nobody & Nothing is for ever!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Oj det var ett djuplodande svar! (no pun intended)

Tack för det!
              &

-Okänd

Kommentera

Kommer inte att fungera då båda loden arbetar på 200 kHz frekvens.
                Visserligen så har ju HDS´n 50 kHz i tillägg men det är att slänga pärlor för svin om du bara skall köra det på 50 kHz. Det är ett suverent lod för 200 kHz så jag tycker det verkar bortkastat.
                Kör du matrixen som lod och HDS´n som plotter, okay då funkar det men du förlorar det suverena ekolodet i HDS´n
                Finns häller ingen anledning att köra båda loden (som har samma frekvens) då du har "två lod" i ett: HDS´n (50 + 200 kHz)
                Du uppnår inget med att oxå köra matrixen då det är ett mycket sämre lod och sämre givare (bara ca 10-11°/-3dB, 2000W).
                Du uppnår kanske en fördel om du ex.v. kör 50 kHz + plotter på HDS´n och 200 kHz på matrixen. Men praktiskt, du kommer bara att stirra på HDS´n då den har mycket större detaljrikedom p.g.a. den sofistikerade signalbehandlingen, högre uteffekt och mycket bättre upplösningen på skärmen.

my two cents..............
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Kommer inte att fungera då båda loden arbetar på 200 kHz frekvens.
                  Visserligen så har ju HDS´n 50 kHz i tillägg men det är att slänga pärlor för svin om du bara skall köra det på 50 kHz. Det är ett suverent lod för 200 kHz så jag tycker det verkar bortkastat.
                  Kör du matrixen som lod och HDS´n som plotter, okay då funkar det men du förlorar det suverena ekolodet i HDS´n
                  Finns häller ingen anledning att köra båda loden (som har samma frekvens) då du har "två lod" i ett: HDS´n (50 + 200 kHz)
                  Du uppnår inget med att oxå köra matrixen då det är ett mycket sämre lod och sämre givare (bara ca 10-11°/-3dB, 2000W).
                  Du uppnår kanske en fördel om du ex.v. kör 50 kHz + plotter på HDS´n och 200 kHz på matrixen. Men praktiskt, du kommer bara att stirra på HDS´n då den har mycket större detaljrikedom p.g.a. den sofistikerade signalbehandlingen, högre uteffekt och mycket bättre upplösningen på skärmen.

my two cents..............
                  Nu slog det mig en grej, jag kan ju låte det sitta endå, och bara ha matrixen igång som "djupmätare" när jag kör plottern, och stänga av det när jag skall köra HDS-lodet.

Kan man välja att ha HDS-lodet avstängt mednas man bara tittar på plottern?

Hade inte ens tänkt på det, men detta upplägg borde jag ju kunna köra.
                  &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 708 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri