Teknikfråga, GPS? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teknikfråga, GPS?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Teknikfråga, GPS?

Hej!

Till att börja med är jag ganska grön på GPSér men har läst det mesta här på forumet som jag hittat samt vad jag hittar i olika internetshopar.

Jag har en mindre öppen båt och fiskar nästan uteslutande i åar, mindre sjöar och lite kustnära i sundet. Med undantag för sundet finns det inga digitala djupkarter till de vatten jag fiskar i, däremot har jag hittad gamla handlodade djupkartor på länsstyrelsens hemsida. Dessa har jag stor nytta av men skulle vilja gå ett steg länge och få dem digitalt inlagda så jag kan kombinera dem med en GPS.

Vad jag kan komma på skulle detta kunna fungera på två sätt, föreslå gärna fler om ni vet!

1. Jag scannar in mina djupkartor och i något program sätter in koordinater och sen lägger jag helt enkelt i den filen i min gps. Detta tycker jag verkar enklast men har aldrig hört någon som sagt att det fungerar, måste ju vara lite klydd men har något fått rätt på det?. Någon som har tips kring detta?

2. Min andra tanke är att köpa friluftskartan (om jag måste (se nedan)) och sen rita in utvalda djupkurvor på denna. Detta borde väl fungera? Men detta verkar även betydligt mer komplicerat då det måsta ta lång tid att rita in många djupkurov, ett och ett annat grund går väll an, men en hel sjö?

En kompletterande fråga kring friluftskartan, är denna verkligen 2000 kr bättre än grundkartan som oftast ingår? det är ju trots allt bara en blå/vit vattenyta med eventuella öar i grönt/grått/brunt som jag har användning för då jag endast skall ha gpsen till fiske.

Hur gör ni? det kan ju inte bara vara jag som fiskar på andra ställen än vänern, vättern och stockholm ;-).

Ett senare problem blir att välja vilken GPS som skall införskaffas.

Det finns ju flera som använder programmet Dr Depht för att rita egna sjökort över icke mätta vatten och då använder info från egna måtningar med både djup och positioner kan intesäga om du kan lägga in färdiga kartor som dina djupkartor men borde funka, sök på programnamnet på FS så får du säkerligen emra tips och snart dyker en GDS kartexpert upp med mera inside info

Ska du inte använda den för landnavigering så låter det ju som grundkartan räcker då den ju iaf ritar ut sjöarna på rätt ställe sen får du fylla på med detaljerna.

Kommentera

Tackar! Nu vet jag hur jag gör, vad det kostar, ca tidsåtgång och vilken utrustning jag behöver.

Men, blir nog inte tid och pengar till detta projekt då det var betydligt mer komplicerat än vad jag trodde. Men DrDepth verkar grymt! Kommer nog bli en kombination av en gps och handkartor. Då behöver jag bara köpa en gps med grundkartan och sen markera lite djup, grund, heta platser, rev od...och sen får jag ha kartan bredvid istället. Då blir kostnaden minimal och jag får iaf bättre förutsättningar än nu...även om det inte blir fullt så smidigt som jag skulle vilja.

Då återstår bara den angenäma uppgiften att välja gps!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 778 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri  
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17