batteri till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

batteri till elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• batteri till elmotor

jag tänkte köpa ett batteri till min elmotor, men fick ett bra erbjudande på att köpa ett 12 volts batteri med 225ah och undrar om det kan vara skadligt för motorn med 225 ah när det står rekomenderat 105 ah i bruksanvisningen?
    båtmotorn är en sådan från jula --> http://www.jula.se/elektrisk-batmotor-130632

Motorn drar den mängd ström det behöver. Det är inte så att batteriet trycka in alla ampere den ha på samma ögonblick.
    Det batteriet lär räcker till några turer mellan laddningar. Vad väger ett sådant batteri?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
      Motorn drar den mängd ström det behöver. Det är inte så att batteriet trycka in alla ampere den ha på samma ögonblick.
      Det batteriet lär räcker till några turer mellan laddningar. Vad väger ett sådant batteri?
      okej så det är ingen fara för motorn? jag vet inte riktigt vad det väger för har inte kollat på det, men tycker det e lite dyrt att köpa ett nytt batteri

Kommentera

Ursprungligen postat av coccakalle Visa inlägg
        okej så det är ingen fara för motorn? jag vet inte riktigt vad det väger för har inte kollat på det, men tycker det e lite dyrt att köpa ett nytt batteri

Se till å ha en riktigt bra laddare minst 7 ampere å kör inte ned battriet mer än till Hälften så kommer det hålla många år .
        Men det måste ju va rätt tungt men du kanske inte behöver bära de.

Kommentera

Ah kan jämföras med hur många liter bensintanken på en vanlig motor rymmer. 20 l räcker ett tag, 60 l räcker längre...men det är ju inte skadligt för motor med en stor tank.

Däremot skall du tänka på vikten. Är ju inte direkt lite dessa batterier väger. Jag har ett batteri på 80 Ah och det är ganska tungt att släpa på en längre strecka.

Kommentera

Ursprungligen postat av coccakalle Visa inlägg
            Låter som du är på G att köpa ett beg batteri?!
            Om så och med den storleken så gissar jag att det suttit i någon entrepenadmaskin där såna är ganska vanliga och har det suttit i en sådan en tid och byts ut så brukar det bero på att det är dåligt och inte tar laddning som det ska och då lär du inte bli nöjd med det för då håller det inte laddning bra heller!

Köper du en ny motor så skaffa också nya fräscha batterier, satsa på marin/fritids batterier (Warta, Tudor, Exide) som är ganska överkomliga i pris och fullt Ok, vill du ha lite bättre så väljer du tex Tudor Nautica serien, kostar mera men funkar också bättre.

Tänk på att du bör ha 2 batterier av samma typ så att när du kört slut på det första under fisketuren kan du koppla över till nr 2 och köra vidare, detta är extra viktigt om elmotorn är enda motor, har du däremot en bensinare för transport och elmotorn enbart för korta förflyttningar inom fiskeområdet så räcker 1 batteri sannolikt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Låter som du är på G att köpa ett beg batteri?!
              Om så och med den storleken så gissar jag att det suttit i någon entrepenadmaskin där såna är ganska vanliga och har det suttit i en sådan en tid och byts ut så brukar det bero på att det är dåligt och inte tar laddning som det ska och då lär du inte bli nöjd med det för då håller det inte laddning bra heller!

Köper du en ny motor så skaffa också nya fräscha batterier, satsa på marin/fritids batterier (Warta, Tudor, Exide) som är ganska överkomliga i pris och fullt Ok, vill du ha lite bättre så väljer du tex Tudor Nautica serien, kostar mera men funkar också bättre.

Tänk på att du bör ha 2 batterier av samma typ så att när du kört slut på det första under fisketuren kan du koppla över till nr 2 och köra vidare, detta är extra viktigt om elmotorn är enda motor, har du däremot en bensinare för transport och elmotorn enbart för korta förflyttningar inom fiskeområdet så räcker 1 batteri sannolikt!
              så om jag ska köpa ett nytt batteri så ska jag satsa på lite mer kända märken? inte köpa tex biltema?

Kommentera

Jag har hört många som varit missnöjda med sina biltema batterier, så det hade inte jag vågat chansa på. Mätt på kr / Ah skilljer det inte så mycket till de mer erkänt bra batterierna. Jag köpte själv ett Tudor Nautica 80 Ah och är riktigt nöjd med detta. Höll en hel dag för "latmansmanstrolling". Två man i en liten båt men en mycket blåsig dag. Minns inte riktigt men jag tror det var 6 - 7 timmar, och batteriet var inte slut när vi fiskat färdigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                  Jag har hört många som varit missnöjda med sina biltema batterier, så det hade inte jag vågat chansa på. Mätt på kr / Ah skilljer det inte så mycket till de mer erkänt bra batterierna. Jag köpte själv ett Tudor Nautica 80 Ah och är riktigt nöjd med detta. Höll en hel dag för "latmansmanstrolling". Två man i en liten båt men en mycket blåsig dag. Minns inte riktigt men jag tror det var 6 - 7 timmar, och batteriet var inte slut när vi fiskat färdigt.
                  okej, ska kolla på det begagnade 225 Ah batteriet nu någon dag, annars kanske det blir ett sånt tudor batteri.

Kommentera

De har julrea på Tudor 80ah (850 kr) på Hjertmans.se, sista dagen i morgon (11e Jan). Fördelen med dessa batterier är att de klarar kraftiga urladdningar utan att ta skada, till skillnad från exempelvis biltemas batterier.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 790 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17