importera HDS (USA) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

importera HDS (USA)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

På grunn av lågt strømforbruk er HDS det best egnede instrumentet for en seglbåt på jordomseiling.

Kommentera

Har nu fått hem min HDS-7'a och testat den lite inomhus och den funkar klockrent med WAAS.
      Får in ca 10 satelliter, låser 3D & WAAS med positionsfel på ca 8.0m (i vardagsrummet!) om jag utläser allt rätt dvs.

Min Navionics Gold-karta funkar utan problem.
      Mina egengjorda djupkartor (med drDepth) funkar utan problem.
      Svenska i menyerna utan problem

Så det verkar inte vara några problem att använda en HDS enhet från USA...

Ps. Passade även på att köpa Lowrance Structure Scan samtidigt, riktigt nyfiken, synd att man förmodligen inte kommer komma ut på öppet vatten inom det närmaste med kylan som vi har just nu.. :/
      Senast ändrad av djsringup; 2010-02-04, 20:53.
      "Sporten i sportfiske är att göra det svårare än vad det egentligen är..."

Kommentera

Ursprungligen postat av djsringup Visa inlägg
        Har nu fått hem min HDS-7'a och testat den lite inomhus och den funkar klockrent med WAAS.
        Får in ca 10 satelliter, låser 3D & WAAS med positionsfel på ca 8.0m (i vardagsrummet!) om jag utläser allt rätt dvs.

Bildbevis (skärmdump):

Min Navionics Gold-karta funkar utan problem.
        Mina egengjorda djupkartor (med drDepth) funkar utan problem.
        Svenska i menyerna utan problem

Så det verkar inte vara några problem att använda en HDS enhet från USA...

Ps. Passade även på att köpa Lowrance Structure Scan samtidigt, riktigt nyfiken, synd att man förmodligen inte kommer komma ut på öppet vatten inom det närmaste med kylan som vi har just nu.. :/
        Trevligt!
        Jag är på g att beställa med. Skall bara se den i verkligheten först, skall se på lördag på båtmässan.
        Hoppas att jag nöjer mig med 5:an, men antagligen blir det 7:an.
        Skall bli spännande!
        Senast ändrad av Bowen; 2010-02-07, 09:33.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av shutterfish Visa inlägg
          Fortsätter med en dåres envishet hävda att i fortsättningen skall USA köpta HDS gps:r bara funka där. Det finns säkert "äldre" versioner i lager hos butikerna från 09 som funkar i Europa.

Nya versionerna som kommer har ny mjukvara. Infon kommer från Svenska importören(sportmanship). Köpa en i Storbrittanien lär ju inte vara några problem. En världsomseglare köper nog Raymarine,Garmin eller dyl.
          Tröttnade på allt fullkomligt orealistiskt (GPS - GLOBAL positioning system) tjafs om detta och frågade Lowrance USA...

Min fråga:

Will a US-bought unit work in Europe and is it possible to switch to the metric system?
          Ordinarily I wouldn't have asked since it seems highly unreasonable (British understatement) that a global navigation device would stop working once in Europe but someone claimed that he had read (in Sweden) that Lowrance HDS-plotters bought after Jan 1st 2010 would not work in Europe...
          Sounds utterly ridiculous, but I thought I'd ask anyway (better safe than sorry).

Lowrance svar:

Thank you for your inquiry. Units intended for US sales will still work fine outside of the States but the mapping details will still be confined to the US. The units will also still contain settings for converting Units of Measure into Metric as they have in the past.

Please feel free to contact us if we may assist further.

Lowrance Customer Service
          Division of Navico Inc.

Dvs - Enheten funkar kanon och det går att koppla om till metric MEN den "detaljerade" baskartan (som man ändå inte använder) kommer vara begränsad till USA (givetvis).

Shutterswisch - Jag säger inte att du är en dåre men det börjar nästan se så ut... Jobbar du möjligen på Sportsmanship?

Mvh Hejan

Kommentera

Hej hejsan!
            Nej jag jobbar inte på Sportmanship, jag förmedlar bara vad personal på Sportmanship har sagt till mig. Självklart vill de inte att folk skall gråimportera lod men varför skulle de säga detta om det inte fanns nån verklighets anknytning om HDS burkarna?
            Hälsningar "dåren! !!!

Kommentera

[...]varför skulle de säga detta om det inte fanns nån verklighets anknytning om HDS burkarna?
              [...]
              [...]Självklart vill de inte att folk skall gråimportera lod [...]
              Kan det vara därför...

Kommentera

Ett litet inlägg i importdebatten bara. Jag tog hem ett LMS527iGPS från usa 20dec 2008, det slutade fungera under en norgetripp i augusti 2009. Öppnade det och kollade, tänkte om det fanns nån intern säkring som gått, och ser att hela kretskortet är vitt av korrosion!! Vill påstå att jag är ganska varsam med mina grejer så detta kom som en total överraskning. Trodde ekolod tålde att vara utomhus? Mitt gamla X51 har funkat klanderfritt i 7 år...
                Fick ju naturligtvis ingen hjälp i sverige, det säger jag dock ingenting om, kontaktade Lowr usa och skickade sen över enheten till dem för 480:- i frakt o försäkring. Garanti i usa är endast 12 månader och man får stå alla frakter själv oavsett om det är en godkänd reklamation eller ej. Fick också betala en returfrakt på $55 innan det ens tittade på det.
                Efter bara ett par veckor kom svar att enheten var diagnostiserad och att nya delar skulle komma, lodet lagas och sen skickas till mig. Det kom 8/2 2010 !! efter flitig mailkorrespondens. Det var nåt som inte fanns i lager.

Jag hade bett dem tydligt skriva att det var ett lod som returnerats efter reparation men det missade de, stod "Sales" på fakturan.
                Halv 8 en söndagkväll ringer en kvinna från ett fraktbolag i sverige och säger att jag ska betala tull på lodet. 1050 spänn. Grattis!
                Efter mycket snack enas vi, mest hon, om att jag ska skicka mitt garantinummer och kopia på frakt/förskvittot till dem innan kl 06.00 nästa dag. Eftersom jag inte har nån scanner hemma skickar jag numret och lite urklippt mail från Lowr/Navico usa och det gick bra...om man bortser från att jag fick betala 250:- i hanteringskostnad då.

Jag fick ge 4300:- för ett gpslod som i sverige kostade det dubbla. Kostnaderna för utbytet gick på ca 1100 men kunde blivit mer om jag fått betala tull.
                Det som saknades var nån Export ID handling som man måste skaffa innan man skickar ut från sverige.
                Om jag tolkade damen rätt är det dessutom alltid tull på ersättningsvara så får man en ny enhet åker man dit på tull ändå...
                Sensmoral: Man kan bli utan lod länge och det kan kosta en hel del om man köper direkt från usa. Vet ej hur jag ska göra nästa gång det är bytesdags. Vill ju inte betala onödigt mycket för redan dyra grejer men det kan kosta mer än det smakar om man har max oflax.

Kommentera

Hds lod hemma, betalt och klart.
                  40% billigare än i sverige. Tack så mycket!

Om nu bara isen kunde försvinna...
                  &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                    Hds lod hemma, betalt och klart.
                    40% billigare än i sverige. Tack så mycket!

Om nu bara isen kunde försvinna...
                    Är det 40% med tull & moms ?
                    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                      Är det 40% med tull & moms ?
                      Det är 40% betalt och klart för mig nu ja.
                      &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri