Garmin handburen GPS. Vilken modell??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin handburen GPS. Vilken modell???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har haft en Garmin 60csx ett par år med friluftskartan i.
    Lägger in bra platser vartefter de dyker upp, liksom grund, grynnor etc.
    Kört mycket i Roxen och kan nämna att kartan inte riktigt stämmer med verkligheten, ett flertal större grynnor ligger 10-15 meter "fel".
    Annars mycket nöjd med gps'n, smidig, bra display, hyfsad batteritid, tycker det är bra att den har 2st "vanliga" batterier-lätt att byta till reserv när de tar slut= inget strul med laddning.

Kommentera

Vad är Bluechart? Är det ett sjökort? Jag fiskar mest i sjöar i skåne och i öresund och skulle villja ha sjökort över sundet samt se mindre sjöars konturer (fritiskartan?). Kan man få in ett sjökort över öresund i en handburen gps? Kanske dumma fråga men jag är helt novis på gpsér...

Har precis börjat leta efter en handburen gps...hmmm har en del att läsa på innan!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
        Vad är Bluechart? Är det ett sjökort? Jag fiskar mest i sjöar i skåne och i öresund och skulle villja ha sjökort över sundet samt se mindre sjöars konturer (fritiskartan?). Kan man få in ett sjökort över öresund i en handburen gps? Kanske dumma fråga men jag är helt novis på gpsér...

Har precis börjat leta efter en handburen gps...hmmm har en del att läsa på innan!

Kan du Absolut. Har själv en Garmin oregon 200 som jag är skitnöjd med! Använder både frilufskarta, sjökort (Bluechart) västkusten, vättern och vägkartan då jag ibland har den i bilen.. Är mycket nöjd med denna Gps. Liten och smidig, men ändå tillräckligt stor skärm och bra detalj rikedom i kartan. Det är pekskärm och mycket enkla och lättförstådda menyer.

Lycka till!

Kommentera

Det blev en Garmin 60Cx för min del. Modellen verkar väldigt robust och att den har riktiga knappar var en delorsak varför jag valde den framför nyare modeller.. Att lägga in waypoints går på en bråkdel av en sekund och viktiga funktioner nås direkt utan att gå via menyer. Känns snabb och hittar lätt satelliter (SiRFstar III).
          Senast ändrad av TailRunner; 2010-03-25, 23:15.

Kommentera

Köpte min Garmin 60Cx för 5 år sedan i USA och är mycket nöjd,har alla kartor i den City,Friluftskartan Pro,BlueChart Atlantic 9,5,funkar klanderfritt och precis som Mattias skriver hittar satelliterna snabbt och felmarginal 3m det är godkänt tycker jag.Amerikanarna har satt en precisionsstörning för oss civila.
            Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Glöm inte bort att kolla på crossover'n Garmin Nüvi 500 också. Funkar med City Navigator, Friluftskarta och BlueChart. Även med vissa 3:e parts kartor....jag har tex också en skoterledskarta inlagd...med Sveriges alla skoterleder angivna som "vägar" så man kan köra "turn by turn" navigering på skotern....kul Enkel men har det man oftast behöver. Skärmen större än på handburna GPS'er. Nüvin är billig (ca halva priset jmfrt Oregon, Colorado odyl) men ändå robust, vattentät ner till 1m djup 30 min tid.

Jag har en som jag kör både i bil, på snöskoter och i båten. Funkar kalas. Inbyggt batteri som räcker "bara" ca 8 h men ofta har man kanske 12V-uttag på båtmotor edyl.

Senast ändrad av Långåmjukis; 2010-03-26, 08:41.
              Medlem i GGG-U
              Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 705 visningar
              0 gillar