Garmin handburen GPS. Vilken modell??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin handburen GPS. Vilken modell???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin handburen GPS. Vilken modell???

Hej på er!

Jag funderar på att skaffa en handburen Garmin GPS. Men det finns ju tokmånga modeller att välja på. Jag kommer mestadels att fiska i en liten sjö där de inte finns sjökort (Bluechart) så jag är inne på Friluftskartan. Men jag kommer även att åka i Blekinge skärgård så Bluechart behöver jag också.

Tanken är att ja ska kunna lägga in alla mina gamla & nya favoritställen så jag snabbt kan hitta dit.

Jag vet inte riktigt vad jag behöver & kommer uppskatta för olika finesser då jag aldrig använt GPS på detta vis tidigare. Men det känns som att jag vill ha en så stor display som möjligt & det gör inget om enheten är lite större till måtten då den mestadels kommer sitta i båten

Tipsa mig gärna om vilka modeller ni har/testat & vilka funktioner ni uppskattar mest.

Mvh Coma

Jag är också intresserad av att höra mer om detta.

Ni som använder en hand-GPS på sjön. Tycker ni ens att man behöver Friluftskartan? För att hitta tillbaka till sparade punkter och ha den som plotter för att se hur båten har rört sig kanske den medföljande Baskartan räcker?

Åsikter?

Kommentera

Också nyfiken då jag går i gps-köpar tankar. Behöver man frilufskartan för enstakta positioner på småsjöar? ? Hört mkt gott om Garmin Oregon-modellerna. Stor skärm i alla fall.

Kommentera

Garmin 76CSx (samma grejer som 60 modellen) )har jag kört med i flera år, med Bluechart och Friluftskartan. Denna är ju bra om man har fler båtar eller använder den på vintern eller i svampskogen. Eller om man bara vill lägga ut 2-3000kr inklusive sjökort och Friluftskartan. Har även en fast plotter men dess fuktion är ju begränsad, så skulle jag bara ha en så skulle det självklart bli den bärbara.
        Denna är jag mycket nöjd med.
        Baskartan i denna är värdelös, räkna inte med att du ser konturer på sjöar, bara stora vägar.

Så man skall ha Friluftskartan, då hittar man ju lätt små vägar stugor kraftledningar mm, samt ser små öar och sjöars konturer.
        Både Bluechart och Friluftskartan finns ju gratis att ladda ner om man inte bryr sig om att man inte får göra detta.
        Senast ändrad av ulf E; 2009-12-29, 23:45.

Kommentera

Får ställa mig till skaran som kommer följa denna tråden.

Har själv kikat lite på en Oregon 300, det enda som gör mig lite tveksam till den är att den inte har "inbyggt" batteri utan man måste mata den med 2st AA batterier. Kanske någon här osm har erfarenhet av denna som kan uttala sig ?

Det jag gillade med den var möjligheten att köra CityNavigator, Friluftskartan och även Bluechart, samt att den har färgskärm.

//L

Kommentera

Jag kör med garmin colorado 300 med bluechart visionkorrt. Funkar riktigt bra, har man cigguttag i båten så rekommenderar jag att köpa kabel så kan man köra med hög belysning hela tiden utan att man behöver oroa sig för att dom vanliga batterierna tar slut. Jag kollade också på oregon modellerna men tyckte att pekskärm var lite för oprecist och mest störande, även hört att skärmen ska vara sämre på oregon än på coloradon.

Kommentera

Efter läst runt lite så verkar Oregon-modellerna ha STM Cartesio chipset (billigare/sämre?) istället för som i Coloradon det bättre (?) Sirf Star III chipset. Läste nånstans om att oregon tappade position då och då. Nån som kan något om detta?

Om jag förstått det rätt så är skillnaden mellan Oregon och Coloradon pekskärm kontra sirf star III chipset. Kart kompatibilitet osv skall vara densamma ?

//L

Kommentera

Garmin Colorado 300 verkar trevlig. Har också tittat på Garmin GPSmap 60CSx. Främst för att GPSmap-serien verkar vara robust byggd och kanske lämpar sig bättre i en liten båt med regn och stänk... Tycker mig ha hört att denna är på väg ut. Kanske reas ut i januari-februari...?

Kommentera

Garmin 60 modellerna bygger på lite äldre teknik men är en riktigt bra produkt. Jag köpte en Colorado 300 förra vintern och installerade friluftskartan eftersom jag mest fiskar i mindre insjöar. Grundkartan som ingår är alldeles för dålig upplösning på. Jag använder den i båten och när jag isfiskar och visst du får inte lika stor bild som på fasta installationer men den räcker till gott och väl. Den uppdaterar snabbt, enkelt att lägga in waipoints och andra ikoner och har ett bra redigeringsprogram till datorn, så det är bara att tanka över aktuella saker mm.
                  Jag har lagt markeringar på 6 meterskurvorna och markerat alla grynnor jag känner till eller hittar, markerat intressant bottenstruktur, markerat där jag fått större gäddor mm. Varför 6 meter?, oftast utgår jag därifrån beroende på årstid mm ibland blir det djupare och ibland grundare framför allt gäller det vid trollingfiske. Styrkan med friluftskartan är att du får med alla mindre öar på sjöarna och är dimman tät så hittar du alltid fram. Jag älskar min Colorado!!!
                  Jag kör med uppladdningsbara batterier och en sommardag räcker dom ca 12-14 timmar men på höst/vinter ca 5-7 timmar beroende på hur ljus skärm du vill ha.

Kommentera

Ursprungligen postat av Esox-Lucius68 Visa inlägg
                    Garmin 60 modellerna bygger på lite äldre teknik men är en riktigt bra produkt. Jag köpte en Colorado 300 förra vintern och installerade friluftskartan eftersom jag mest fiskar i mindre insjöar.....
                    Vad tror du om Coloradon kontra Oregonen ? Sirf Star III betyligt bättre chipset?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17