Kombo eller bara ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kombo eller bara ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kombo eller bara ekolod

Hej.
    Letar efter en ekolod/plotter.
    Har funderingar på Lowrance M52 då jag mestadels kommer att vara i insjöar, hemma sjön är typ 20 meter som djupast. Hur är ekolodet i den maskinen?
    Eller skall jag knacka hål på spargrisen och köpa ett bättre? Har kanske inte så stor användning av ett mkt bättre då det inte finns så mkt kartmatrial till svenska insjöar.
    Eller ska man ge upp tanken på GPS och bara skaffa ett bra lod?
    Skulle vara gött och kunna märka ut platser.
    Kommer inte att ha separat lod, gps.

Mao, ekolod VS kombo i svenska insjöar?

Det kommer även att bli några turer till kusten.

jag tycker gps i sjöar där det inte fins kartor e väldigt bra hjälpmedel iallafall då du lägger waypoints på grund mm.. men framförallt om man fiskar tills det blir mörkt och kan köra i sitt gamla spår hemåt. innan jag hade gps ville man gärna komma till hamn innan det va kolsvart ute men ofta e ju tiden precis innan mörker en het tid för fiske. så gps ger mer fisketid.

Kommentera

Jag köpte lowrance hds5 combo, det har jag aldrig ångrat eftersom jag kan lägga in waypoints på djupkurvor och sten grund mm. Dessutom kommer jag köpa program för att göra egna djupkartor med hjälp av dr depth. se länk http://www.drdepth.se/index.php?l=se . Spara lite o köp kvalité har blivit mitt motto
      -

Kommentera

Du bör kolla upp GPS definitivt!
        Även om inte kartmaterial finns för vatten ifråga är det fortfarande ett mycket bra hjälpmedel för din positionering, lovar lär dej detta kommer du ha nytta av, dvs om du inte fiskar i tjärnar då då blir det kanske överkurs men i princip på alla större vatten än så lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Beror ju helt på hur du fiskar och hur väl du känner ditt vatten. Gps positionerna och den väg du tog dig ut på vattnet kan vara väldigt viktig om du känner vattnet så där men är det ett mindre vatten du fiskat i flertalet år och lärt dig var varje sten, grund ö osv ligger så är det bara vid frivattentrolling och för att hitta en grundtopp mitt på sjön du behöver den. Som sagt även om inte kartor finns över sjön så går det lägga waypoints och leta positioner.

Kommentera

En gång i tiden hade jag bara GPS med plotterfunktion i mitt ekolod. Inte kartplotter. Men endå, det var ett otroligt hjälpmedel då man efter kartmaterialet (båtsportkortet) hittade grynnan och kunde lägga en waypoint där. Inga problem att hitta dit sen.
            Eller då man hadde ett kanonfiske på en annars öde/intetsägande plats. Var bara att trycka "Save waypoint" så hade man sparat den positionen. Och då man skulle hem, var det bara att köra efter plotterspåret, inget funderande eller ingen changsning.

Ekolod är inte det viktigast om du har ett sjökort (pappers), jag lovar. Ett ekolod hjälper dig inte att navigera till kända/okända fiskeplatser men det gör en plotter/GPS. Ett kombinerat instrument är då den bästa kompromissen. Satsa på det så blir du inte missförnöjd)

För sjöar med djup ner till ca 50 m (sötvatten) räcker dem vanligaste simplaste av ekolod. Annat gäller i saltvatten. Så du behöver inte fundera på räckvidd etc. Bara inte köp nått annat än Lovrance (kan vara ett beg. oxå) för då kan du få problem.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Har en M 52'a som portabelt lod. Det funkar bra till fisket i sjöar och även inomskärs i havsmiljö. Funktionen på djuplodet är väl helt okey för pengarna. Har bla. delad djupvisning och aut./manuell zoom. Upplösningen är också helt okey.
              Gps funktionen är också bra att ha som komplement för fisket även om den hos 52'an är rätt krånglig och tar rätt lång tid att sätta sig in i.
              Men jag tycker å andra sidan att min 2 år gamla samsung-mobil är ett riktigt getingbo när det kommer till menysystemet, så det säger väl en del.
              sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 789 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri