Lowrance och S1000 Autopilot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance och S1000 Autopilot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance och S1000 Autopilot

Undrar om det är nån här på forumet som har denna kombination av instrument, ett Lowrance combo (GPS) och kopplat det till en Raymarine S1000 Autopilot och är villig att hjälpa mig ?

Kör denna kombination och man ska enligt manualen kunna köra AP till en waypoint. Detta har jag aldrig lyckats med utan när jag väljer "Rutt - navigera till" i GPSen och sen väljer det alternativet på AP så får den helt fnatt och båten svänger ofta >90 grader åt helt fel håll. Har provat massor av sätt, "navigera till" osv. men inget lyckas. Hur gör ni ?

Känns som om det kan vara någon inställning som är fel, men jag vet inte. Borde ju vara rätt enkelt att välja ut en WP, sen navigera till.

På Lowrancen, gå til System setup -> Communication Port -> Configure NMEA 183

Kontroller at APB er krysset av, dette er setningen som gjør at piloten kan styre etter waypoints.

Kommentera

Ok, Tack Scuirus, ska kolla upp detta genast !

Kommentera

Var ute i morse och provade, det var APBn som krånglade. Den var i bockad. Bockade ur den och då fungerade det perfekt. Kanske kan man klaga på att den inte riktigt höll kursen (som man dragit i ruttplaneraren) men den kom ju fram till målet. Ibland missade den dock rätt så rejält pga kursavdrift. Vet du hur man får den att gå "mer exakt" (vid trolling kan ju det vara rätt viktigt, om man lägger rutten längst en djupkurva exempelvis)

Kommentera

Har precis införskaffat en S1000 som skall kopplas ihop med mitt Lowrance HDS7. Tror färgerna på kablarna är lika på olika Lowrance modeller? Vilken färg på kablar från Lowrance skall ihop med vilken färg från S1000?

Tacksam för svar!
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Kan kolla upp det i helgen David. Tänk på vart du plaserar pumpen i båten. Den låter väldigt mycket och skapar vibrationer genom skråvet (påverkar fisket???). Sätt den på ett så ljuddämpat ställe som möjligt och ljudisolera det.

Hade ett iGPS lod förut (combi ekolod / GPS) och bytte till ett HDS. Har inte behövt dra om några kablar så det passar och är lika.

Kan vara lite trixit att få till kopplingen, jag kopplade fel först eftersom bruksanvisningen hade fel (har jag för mig)

Kommentera

Kolla gärna! Ja inte helt självklart i beskrivningen. Och när jag kopplade enligt beskrivning funkade det inte?

Har gjort motorfäste av tjock teflonplatta. Dämpare både mot pump och mot skrovet, hoppas det blir tyst?

Skicka gärna PM när du kollat upp kopplingen!

Mvh

David
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Nä jag har för mig (var några år sedan) att man var tvungen att koppla lite annorlunda jämfört med beskrivningen. Sen måste du ställa in rätt i Lowrance också, NEMA UT etc. Men det ska inte vara några större problem.

Tyst lär det inte bli, tycker det är ett jävla liv på pumpen. Förstår inte riktigt varför. Men det får man väl stå ut med om man slipper att sitta och styra hela tiden.

Ska ev. kolla båten imorgon så jag vet mer då. Kan ta ett kort på kopplingen. Inga svåra grejjer det här.

Återkommer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 713 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri