Ekolod och GPS i ett eller var för sig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod och GPS i ett eller var för sig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod och GPS i ett eller var för sig?

Hej ska köpa båt till våren och det lutar åt en Terhi Nordic 6020c (mycket båt för lite pengar ny ca 90000 med 30h motor) kan det va något?
    mitt o fassans fiske bedrivs på öresund utanför Helsingborg

och nu kommer jag till frågan...

jag har funderat ett tag nu vad är bäst Ekolod och GPS i ett eller ska jag köpa var för sig?

Det ska va lätta menyer så även fassan kan fixa det
    O inga fantasi priser på prudukterna men alla tips e välkommna

kom gärna med förslag

MVH: Kristian
    Senast ändrad av Gynther_83; 2009-10-01, 11:08.

Tjenare. Jag har en likadan båt och kan bara rekomendera den, för den typen av fiske jag bedriver, inomskärs fiske efter gädda gös havsöring o abborre. Vet dock inte hur det är att ha den i sundet??
    Stora och bra fiskeytor i alla fall. Inget fartmonster men bra gång.

Kommentera

Man väljer ju sina dagar man går ut e det blåsigt så stannar jag hemma, jag har oxå fått intrycket att båten ska va stabil i vattnet o att den ska ha bra fiske yta för 2-4 pers beroende på fisket.

Kommentera

Googla runt lite på Lowrance LCX-37c har sett att den säljs till rätt fantastiska priser på vissa sajter i USA. 8 tums skitbra skärm och riktigt bra både ekold och plotter i den. Ska du ha delat är det enligt min mening minst 7 tums skärm som gäller.
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Om din far vill ha enkla menyer så skulle jag nog utesluta kombi instument. Blir liksom enklare att ha det var för sig ist för att sköta både ekolod och gps med samma knappar...

Kommentera

Ja, separat är tveklöst bäst. Kör själv med en X52 ekolod och Eagle Intellimap 642c gps. Är mycket nöjd och priset är helt okej.

Kommentera

TVÅ skärmar betyder mindre jobb med inzoomning och lättare hantering i menyerna tro mej.
              Om något instrument skiter sej behöver det inte med säkerhet betyda inställd fiske tripp men om kombinatons instrumentet viker sej....... lycka till
              Dock blir det mer grejor att hantera när man går iland.
              Jojs föreslagna X37C combo maskin är dock ett bra val om du får rätt pris fina och ganska pålitliga grejor.
              Senast ändrad av TAMTAM; 2009-10-01, 17:41.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag kör med 2 st 7 tums skärmar ett lcx 27 och global map 7200 och är nöjd med den kombinationen. Sen som andra påpekat innan blir mycket enklare med var för sig när man ska in i menyerna Skicka ett mejl till Callesierra här på fiskesnack han kan hjälpa dig att ta hem från USA om du inte kan fixa det själv. Och han är 100 % pålitlig det kan många intyga här....
                Senast ändrad av Patrik (Team Poseidon); 2009-10-01, 17:42.
                Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Hur går man till väga för att få in kartor? jag läste någon stans att det kunde bli klabb om man köpte från USA.

en tanke till e det svenska menyer om man köper det i sverige?

e det någon som vet vad frakten blir från USA? va inne o kolla lite på Amazon.com

jag har kollat lite på Lowrance X67C innan det kostar ca 3500kr och där över kostar det 188 dollar ca 1500 kr.

Tack för svaren innan

Kommentera

Alla Lowrance köpt i USA i LCX-serien eller andra serier, äver HDS serien har svenska menyer och metriskt system. Bara att välja i "System-inställningar"
                    Ang. karta så väljer du en Navionics typ Gold t.ex över just det område du skall fiska i (22XG eller 25XG heter den). men kolla på Navionics hemsida först.
                    Du ställer in karttypen i Chart settings-menyn (kartinställning tror jag det heter).
                    Finns billigare lod än just LCX-serien, den är dyrast om du inte väljer HDS förståss.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar