skarva sladd till ekolods givare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skarva sladd till ekolods givare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• skarva sladd till ekolods givare?

Tja
    Såg idag att att det va ett stort hack i min kabel till givaren på mitt ekolod! Ekolodet är ett cuda 168 och min fråga är om det går att skarva denna kabel eller måste jag köpa en helt ny kabel med givare o allt? Jag antar att detta stör lodet och ger felaktig info?Men det verkar funka att se djup och temp och även botten struktur nu ändå Men ser inga fina fisk bågar nu som jag gjorde sist jag va ute .
    Tacksam för snabba svar
    Mvh jensa
    Senast ändrad av Jensa_H; 2009-09-19, 15:07.
    Gilla och följ oss på facebook
    www.facebook.com/TeamFishingForFun

Mina PB:n
    Gädda 12.70 kg 117 cm
    Gös 5.70 kg 80 cm
    Abborre 1.32kg 46 cm

Har inte skadan gått igenom isoleringen in i själva ledaren så skulle jag börja med att täta det med vulkaniserande eltejp, har gjort så på givarkablar som fått ytskador och det har funkat perfekt, klart billigare och enklare än att köpa nytt.

Ska du skarva så kolla efter en sån skarvsats som finns så blir det bra skarv och funktion, bör kunna beställas från lokala ekolodshandlaren eller via nätet.

Det är långt ifrån alltid du ser bågar så det tror jag inte har något med detta att göra utan en tillfällighet bara!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Har inte skadan gått igenom isoleringen in i själva ledaren så skulle jag börja med att täta det med vulkaniserande eltejp, har gjort så på givarkablar som fått ytskador och det har funkat perfekt, klart billigare och enklare än att köpa nytt.

Ska du skarva så kolla efter en sån skarvsats som finns så blir det bra skarv och funktion, bör kunna beställas från lokala ekolodshandlaren eller via nätet.

Det är långt ifrån alltid du ser bågar så det tror jag inte har något med detta att göra utan en tillfällighet bara!
      Tack för ett bra svar
      Gilla och följ oss på facebook
      www.facebook.com/TeamFishingForFun

Mina PB:n
      Gädda 12.70 kg 117 cm
      Gös 5.70 kg 80 cm
      Abborre 1.32kg 46 cm

Kommentera

Sitter skadan ovan vattenlinjen följ färg skarva ihop den på bra sätt dvs löd och krympslanga inte ett problem du tappar ingen effekt alls lovar.
        Om under vattenlinje blir det knepigare definitivt.... lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Vad göra om skadan sitter precis där sladden går in i givaren?

Kommentera

Då har du definitivt ett svårare problem.
            Allt beror på hur allvarlig skadan är. Är det någon ledare som är kapad måste den skarvas. Det är inte så lätt att göra då man inte har kabel att ta av på givarsidan. Då blir man tvungen att löda dit en bit kopparledare så att den räcker till att skarva med kabelns ledare. När det är gjort måste hela kabeln med den delen av givaren övergjutas med typ polyester med inlägg av glasfiber. Man kan i princip ha på så mycket det går så länge det inte fyller själva fästet eller kommer ner till undersidan av givaren (som alltid skall vara helt ren).
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
              Vad göra om skadan sitter precis där sladden går in i givaren?
              Funkar den trots detta högst osannolikt kör på så länge det går byt sedan till ny, inte värt problemet byt mvh och lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Sitter skadan ovan vattenlinjen följ färg skarva ihop den på bra sätt dvs löd och krympslanga inte ett problem du tappar ingen effekt alls lovar.
                Om under vattenlinje blir det knepigare definitivt.... lycka till
                Har ett portabelt ekolod med extra fast givare som jag fick med som var tejpad med vulktejp en 30 cm från kontakten. Den funkade inte när jag nu kollade den. Så nu i veckan skar jag bort vulktejpen och fann ett misserabelt försök att laga. Det var lödtenn överallt. Men lite tålamod senare hade jag en snygg och fin lagning som troligtvis också behöll det mesta av den skärmande effekten. Nu återstår att se om den fungerar. När man väl får lite tid över vill säga. Tack för tipset.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                  Har ett portabelt ekolod med extra fast givare som jag fick med som var tejpad med vulktejp en 30 cm från kontakten. Den funkade inte när jag nu kollade den. Så nu i veckan skar jag bort vulktejpen och fann ett misserabelt försök att laga. Det var lödtenn överallt. Men lite tålamod senare hade jag en snygg och fin lagning som troligtvis också behöll det mesta av den skärmande effekten. Nu återstår att se om den fungerar. När man väl får lite tid över vill säga. Tack för tipset.
                  Det lönar sej alltid att peta och rota man lär sej mycket istället för att ge upp direkt lycka till! mvh
                  PS du förlorar med största säkerhet ingen effekt alls trots att skärmen är bruten den är nog till största delen till för att hålla INNE signalerna i kabeln mot andra elektroniska grunkor i närheten dock känner man sej osäker kan man lägga in en bit alufolie innanför krympslangen i kontakt med skärm täckande skarven jag har alltid skitit i detta men det går att göra så.
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2009-11-02, 16:50.

Kommentera

Jag skalade kabeln en bra bit så jag fick mycket skärm över när jag lödde ihop signalkablen. Sedan på med krympslang och ett lager vulktejp. Lödde ihop skärmändarna och lät den svalna. lindade sedan skärmen runt lagningen och på med ny krympslang och ett lager vulktejp. Så den är nog nästan lika bra skärmad som innan brottet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 775 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17