Lowrance X96 har slutat att fungera!?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance X96 har slutat att fungera!?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance X96 har slutat att fungera!?!

Hej,

Monterade ett Lowrance X96 på båten i våras. Vid ett tillfälle i somras glömde jag att öppna självlänsen vilket resulterade i att båten delvis vattenfylldes. Delar av batteriet samt kabeln till ekolodet låg i vatten ngr dagar. Efter det fungerar inte ekolodet. Batteriet fungerar perfekt. Säkringen är hel. Självas lodet bör det inte vara ngt fel på då det låg hemma vid detta tilfälle. Är det någon kunnig person på forumet som kan ge något tips om vad som kan ha hänt och hur det kan åtgärdas??

Stort tack på förhand

Vänliga hälsningar

//Doctool

Ursprungligen postat av doctool Visa inlägg
    Hej,

Monterade ett Lowrance X96 på båten i våras. Vid ett tillfälle i somras glömde jag att öppna självlänsen vilket resulterade i att båten delvis vattenfylldes. Delar av batteriet samt kabeln till ekolodet låg i vatten ngr dagar. Efter det fungerar inte ekolodet. Batteriet fungerar perfekt. Säkringen är hel. Självas lodet bör det inte vara ngt fel på då det låg hemma vid detta tilfälle. Är det någon kunnig person på forumet som kan ge något tips om vad som kan ha hänt och hur det kan åtgärdas??

Stort tack på förhand

Vänliga hälsningar

//Doctool
    Det brukar ganska lätt oxidera i säkringshållaren så att det blir dålig kontakt, ta med lite sandpapper/smärgelduk och gnugga upp ytan lite. Jag har fått göra detta några gånger när ekolodet vägrar starta.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Tack för snabbt svar. Ska prova med Ditt tips innan nästa fisketur. Känns lite handikappad utan lodet.

//Doctool

Kommentera

fick me skrapa lite rent i säkringshållarn på mitt x125.

Kommentera

Låter helt klart vara ett tänkbart fel med tanke på att säkringshållaren låg i vatten några dagar.

Kommentera

Om du inte får i gång det: beskriv vad som händer då du startar upp lodet (bild/ingen bild, vit/svart skärm etc)...........
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Bara regnvatten eller saltvatten?
              om saltvatten, klipp och skarva ledningarna, se till att få bort varje cm som har legat i vatten annars kommer oxideringen att skapa problem till och från så länge du har kvar lodet/båten.

OM "bara" regnvatten, kolla som någon sa, säkringshållaren, leta efter oxidering där kablarna fäster på säkringshållaren, kutt kablena och kläm på nya kabelskor vid batteriet.

Det kan också vara själva lodet, varför? LOWRANCE fungerar så, eller med andra ord fungerar sällan.
              Köpte två nya lowrance förra året, fick skicka båda två tebax till USA då de inte fungerade.

tyvärr, och lycka till.

/Kjelle
              Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
              http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Tack för alla svar. Har tyvärr inte varit ute vid båten på ett tag. Då jag glömde öppna självlänsen borde det vara regnvatten som fyllde utrymmet där batteriet/kablarna finns. Det som hände när jag försökte starta lodet var - ingenting - det var helt svart/dött. Ska ut i helgen och göra föreslagna åtgärder. Håller tummarna att det fungerar efter det. Återkommer med rapport.

Vänliga hälsningar,

//Doctool

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 793 visningar
                0 gillar