Tips på handburen GPS med sjökort (typ Hjälmaren) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på handburen GPS med sjökort (typ Hjälmaren)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på handburen GPS med sjökort (typ Hjälmaren)

Japp till vintern tänkte jag kasta bort min gamla plotter som funkade sådär.

Jag tänkte man skulle köpa sig en vettig GPS som kan hantera kartor och sjökort.

Fråga 1. Är det bara Garmin och deras sjökort Bluechart som gäller då?

Fråga 2. Nån som har erfarenhet och tips om andra märken på GPS och vilka sjökort laddar man de med.

Fråga 3. Till datorn har jag en programvara som heter Fugawi och sjökort i formatet KAP och BSB. Kan man på nåt sätt få in de korten eller delar av korten i sin GPS och vilken GPS använder ni då ?
    Mankans fiskeblogg Fins här
    MankanPirken och Diamanten Finns här

Magellan har en modell som heter Crossower som enligt vad jag fattat ska hantera sjökort, vägkartor och friluftskartan och att Du kan byta mellan vad Du behöver för stunden, vet dock inte vilket sjökortsformat den kör men borde gå att få in Dina BSB filer i den.

Annars är Du nog tyvärr ganska låst till Garmin då De har störst utbud på såna modeller vad jag kan se, även om jag inte gillar Garmin men man måste ju vara ärlig också

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Magellan har en modell som heter Crossower som enligt vad jag fattat ska hantera sjökort, vägkartor och friluftskartan och att Du kan byta mellan vad Du behöver för stunden, vet dock inte vilket sjökortsformat den kör men borde gå att få in Dina BSB filer i den.

Annars är Du nog tyvärr ganska låst till Garmin då De har störst utbud på såna modeller vad jag kan se, även om jag inte gillar Garmin men man måste ju vara ärlig också
      Jo en annan är ju uppvuxen på nätet i den andan att allt ska vara gratis.
      Jag kan gärna köpa typ en Gramin 60cs eller liknande.

MEN jag är mindre sugen att kasta ut 2500:- för deras sjökort över Hjälmaren, Mälaren, Vänern och Vättern när jag endast är intresserad av vissa delar av mellersta Hjälmaren samt västra delarna av Mälaren.

Därför eftersöker jag hellre en GPS av annat märke man kan koppla upp mot datorn och bara föra över t ex några kvadratkilometer kring Valön osv.

Ska söka vidare om info om ditt tips på Magellan, det låter bekant för mig med.

Kommentera

Jag har använt en garmin colorado 300 sen tidigt i våras med ett g2 vision sjökort. Har funkat kanon tycker jag. Finns en hel del tillbehör och andra kartor som friluftskartan, city navigator m.m.. Oregonmodellen titta jag på också när jag skulle köpa, men pekskärmen verkade oprecis och sen har jag läst tester där många har klagat på bildkvaliten på dessa.
        Senast ändrad av Pegu78; 2009-07-29, 22:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 789 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17