Ekolod Cuda 300 Hjälp!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod Cuda 300 Hjälp!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod Cuda 300 Hjälp!!

Hej!
    Nu till en kanske lite korkad fråga, är ute efter ett ekolod, inne på cuda 300! Men vilket ska ja välja av portabelt eller fast.. Går det att ta bort även den fasta? Tänkte man vill ju inte lämna kvar den i båten jämt, blir den ju stulen .. Hur fungerar det? Förklara gärna lite om hur det används .. Tack på förhand//Andreas

Om du har en egen båt som du alltid fiskar ifrån skulle jag rekommendera ett fast lod. Om du byter båt ofta kan du med fördel köpa ett fast lod och sen göra det protabelt (finns massvis av trådar om detta här).

Du kan ta med dig själva lodet även om du har en fast installation (enkel klickfunktion). Det finns en beskrivning hur du kan fästa givaren med en dörrstopp ( http://www.fiskesnack.com/forum/show...ekolod+f%E4ste ). Med den lösningen blir allt portabelt och fungerar utmärkt.

Själv har jag dock köpt ett portabelt och då slapp jag en hel del arbete (Fast jag köpte portabelt pga att jag inte hade egen båt uta hyrde på olika ställen). Monterade endast "dörrstoppet" då jag har en egen båt. Då har jag en givare som sitter riktigt bra på min egna båt, och dessutom sugkoppen som jag kan använda när jag hyr båt.

Många säger att den stora nackdelen med portabla lod är den dåliga batteritiden. Men jag köpte "bra" batterier och det lodet håller en hel fiskedag utan problem. Men om man skall fiska länge eller flera dagar i rad utan möjlighet att ladda batteriet måste man ha extra batterier eller en lösning med tex mc-batteri.

Sugkoppen har jag varierande uppfattning om. När jag hyrt båtar har den suttit som berget och jag har aldrig haft problem med att den lossnat. Men på min egen båt fungerade detta ej så därför gjorde jag lösningen med dörrstoppet, och det fungerar utmärkt!

Kommentera

Tack så jätte mycket för att bra och förstående svar ... En till fråga är, om det går att koppla ett portabelt till ett vanligt batteri enkelt, det är då cuda 300 jag undrar över??..Vill ju inte behöva ladda vanliga AA batterier varje dag!! Vi har två båtar, men kommer mestadels bara bli fiskande i "stora" båten, så kanske det är bäst att göra ett portabelt själv av ett fast i sådana fall..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 774 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri  
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17