Handbok för ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handbok för ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bananer särskilt perfekta sådana ÄR sällsynt i förhållande till fiskmängd som passerar konen, men det är klart passerar du över stim av hyfsat stor storlek som går åt rätt håll på lagom djup kommer du få massor av "bananer" på skärmen ingen tvekan om detta ju mer fisk desto större chans naturligtvis.
    Normalt krävs det att fisken går i samma riktning som båten på lagom djup och ej ändrar kurs plötsligt, går den tvärs båtriktning eller motsatt håll blir bilden annorlunda.
    Som sagt ingen omöjlighet och ju mer fisk desto större chans naturligtvis.
    Göstrolling eller liknande på lagom djup borde ge de bästa chanserna för bananer, laxtrolling är värre helt klart men även där har jag fått drömträff på 2 riktiga fiskar med djup volymskugga händer inte varje dag detta på ca 7m djup.
    Typiskt nog stod jag med bägge riggloden i händerna vid tillfället!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
      Om en ser bananer eller ikke er hvis svingeren er riktig montert og loddet er riktig innstilt avhengig av vinkelen på svingeren og dybden til målet (fisken) Med Lowrance/Eagle sin 200kHz svinger som har en vinkel på 20 grader, og i tillegg har store sidelober, gir bra bananer i fra ca 10-12m og ned. Med en 50/200kHz svinger, enten det er Airmarsvingeren som leveres med Furuno eller Raymarinelodd eller Lowrance/Eagle sin kombisvinger må en ned på 25-30m for å få bra bananer på 200kHz. Disse svingerene har typisk 12 graders vinkel på 200kHz, på 50kHz ligger vinkelen i området 40-45 grader og loddene vil på 50kHz vise fine buer allerede i fra 8-10m.

Hvis du vil ha fine bananer på loddet kjøp en Lowrance HDS med 83/200kHz svingeren, ingenting slår dette loddet i 83kHz modus når det gjelder å "produsere" bananer.
      Alla hyfsade ekolod producerar bananer om förhållandena stämmer dvs att givaren får tillbaks rätt ekon.
      Kanske så att HDSens filter teknik är bättre på att sortera ekon i så fall för att ge bästa bild.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
        Varför vill alla ha bananer? [...]
        Berättigad fråga - ekolods dylika jämte skumdito är de enda jag vill ha på min båt iaf...

Kommentera

Bollar och moln av betesfisk är inga svårigheter om upplösningen på lodet är någorlunda bra, dessa förflyttar sej inte lika fort som rovfiskar dessutom finns de i större mängd.
          Försök i stället urskilja rovfiskar i stimmet med småfisk det händer att de finns där men ovanligt, nåt du kanske sett i Sommen?

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Alla hyfsade ekolod producerar bananer om förhållandena stämmer dvs att givaren får tillbaks rätt ekon.
            Kanske så att HDSens filter teknik är bättre på att sortera ekon i så fall för att ge bästa bild.
            200kHz svingeren til Lowrance er den 200kHz svingeren med størst vinkel på markedet (bortsett i fra SS264, en 10 000 kroners sak fra Airmar). HDS er det første av 5" og større Lowrance som kan operere 200kHz hekksvingeren også på 83kHz hvor svingervinkelen er ca 60 grader. HDS har på grunn av at den sender ut et chirp signal og bruker korrelasjon i mottageren mye større følsomhet enn andre lodd slik at det også kan utnytte de store sidelobene til denne svingeren. Kombinasjonene av disse faktorene gjør at HDS i 83kHz kan ha en effektiv signalkon helt opp til 120 grader på korte avstander.

Med HDS på 83kHz er det lett å se om fisken stiger opp mot riggloddet eller om fisken blir skremt når båten kommer på grunn av den store signalkonen.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Bollar och moln av betesfisk är inga svårigheter om upplösningen på lodet är någorlunda bra, dessa förflyttar sej inte lika fort som rovfiskar dessutom finns de i större mängd.
              Försök i stället urskilja rovfiskar i stimmet med småfisk det händer att de finns där men ovanligt, nåt du kanske sett i Sommen?
              Jodå, det händer att man ser (det är ju gott om både gädda & småfisk - speciellt i östra delen av Sommen) - i helgen när jag var ute så såg jag en banan inuti en "urgröpning" av ett stim - önskade att jag inte glömt kameran hemma eftersom det var ett av de bästa exemplen jag sett.

Vanligare är ju annars att man ser rovfisken i närheten av molnen.

?

Kommentera

Ursprungligen postat av WalleyeMan Visa inlägg
                Finns någon allmän handbok i tydning av ekolodsbilder?

Manualen ger inte särksilt mycket i den vägen - har ett Lowrance X 510 C. Känns nästan som överkurs att ha köpt detta lod för en insjö - låt vara drygt 20 m på djupaste ställena.

Så till några konkreta frågor - hoppas verkligen någon har svar att ge så mystikens dimmor skingras en del.

Hur kan jag se språngsskiktsgränsen (brukar ha känsligheten nställd på 60-64 %, annars blir det för mycket störningar med svarta prickar och streck)?

Varför blinkar djupangivelsen upptill i vänster hörn ibland?

Tycker inte jag alltid har "bananer" utan mer raka streck - som ändå är fisk. Kör jag för långsamt - göstrollar mycket - för att det skall ge bananeffekt?

Ibland när jag kör på 20 m djup så visar plötsligt lodet bara ett par, tre meter djupt och så syns på skärmen flera olikformade, gula figurer varav en del är bananformade. Uppenbarligen ett mycket tätt småfiskstim? Någon bottenlinje visas inte. Sedan efter ett antal sekunder - ibland upp till 20-30 sekunder - så blir bilden normal med 20 m till botten. Kan stimmet verkligen vara så tätt att den normala bottenlinjen inte visas eller skall jag öka känsligheten för att få bottenbild?

Första gången detta hände trodde jag det var ett grund. Är man på främmande vatten kan det bli oroligt i båten om man tror sig få bottenkänning med båten! Vill alltså om möjligt ha en inställning där det riktiga djupet alltid syns!

Tacksam för alla tips om läsning av bildskärmen!

Hej Tommy "WalleyeMan" Lennberg; Under åren 1975-1993 översatte och framställde jag åtskilliga handböcker på svenska till LOWRANCE blinkekolod, skrivande ekolod som LRG-1510MA, LRG-1520M, Eagle MACH 1M, X-15MA, X16 och LCD-ekoloden X-4, X-5, X-50, LMS-200, LMS-300GPS, X-16GPS. Flera av dessa handböcker är mycket omfattande och beskriver, förutom rent handhavande, både tydning av olika bottentopografier och fiskar samt det mesta som behövs för att kunna navigera med GPS.

Några exemplar av varje handbok jag gjort är sparade för att kunna köpas av både nya och äldre LOWRANCE ekolods- och GPS-ägare. Priset för en handbok är SEK 250:- om du är intresserad.
                Go for the Big Walleyes!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Låter väldigt bra med dessa handböcker - man kan undra varför det inte finns andra som satsar på att publicera för modernare lod? - Men jag är klart intresserad av den handbok som ligger närmast mitt lod - det särklassigt viktiagste är dock att jag får tag i en handbok som beskriver de olika bilderna man ser på skärmen!!!! Som nybörjare är man helt utlämnad - om man inte har någon
                  erfaren som berättar hur man skall tyda bilderna. Helst vill jag också att boken skall visa skärmbilderna i färg - eftersom jag har ett färglod. Men det kanske inte finns någon sådan bok - blir ju dyrare än svartvitt!

Kommentera

Den moderne handboken du spør etter har jeg linket til lenger opp, linken heter Understanding Your Sonar. Dokumentet er skrevet av Luke Morris en av medlemmene i Lowrance sitt Pro Team.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17