Handbok för ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handbok för ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Handbok för ekolod?

Finns någon allmän handbok i tydning av ekolodsbilder?

Manualen ger inte särksilt mycket i den vägen - har ett Lowrance X 510 C. Känns nästan som överkurs att ha köpt detta lod för en insjö - låt vara drygt 20 m på djupaste ställena.

Så till några konkreta frågor - hoppas verkligen någon har svar att ge så mystikens dimmor skingras en del.

Hur kan jag se språngsskiktsgränsen (brukar ha känsligheten nställd på 60-64 %, annars blir det för mycket störningar med svarta prickar och streck)?

Varför blinkar djupangivelsen upptill i vänster hörn ibland?

Tycker inte jag alltid har "bananer" utan mer raka streck - som ändå är fisk. Kör jag för långsamt - göstrollar mycket - för att det skall ge bananeffekt?

Ibland när jag kör på 20 m djup så visar plötsligt lodet bara ett par, tre meter djupt och så syns på skärmen flera olikformade, gula figurer varav en del är bananformade. Uppenbarligen ett mycket tätt småfiskstim? Någon bottenlinje visas inte. Sedan efter ett antal sekunder - ibland upp till 20-30 sekunder - så blir bilden normal med 20 m till botten. Kan stimmet verkligen vara så tätt att den normala bottenlinjen inte visas eller skall jag öka känsligheten för att få bottenbild?

Första gången detta hände trodde jag det var ett grund. Är man på främmande vatten kan det bli oroligt i båten om man tror sig få bottenkänning med båten! Vill alltså om möjligt ha en inställning där det riktiga djupet alltid syns!

Tacksam för alla tips om läsning av bildskärmen!

Ursprungligen postat av WalleyeMan Visa inlägg
    Finns någon allmän handbok i tydning av ekolodsbilder?

Manualen ger inte särksilt mycket i den vägen - har ett Lowrance X 510 C. Känns nästan som överkurs att ha köpt detta lod för en insjö - låt vara drygt 20 m på djupaste ställena.

Så till några konkreta frågor - hoppas verkligen någon har svar att ge så mystikens dimmor skingras en del.

Hur kan jag se språngsskiktsgränsen (brukar ha känsligheten nställd på 60-64 %, annars blir det för mycket störningar med svarta prickar och streck)?

Varför blinkar djupangivelsen upptill i vänster hörn ibland?

Tycker inte jag alltid har "bananer" utan mer raka streck - som ändå är fisk. Kör jag för långsamt - göstrollar mycket - för att det skall ge bananeffekt?

Ibland när jag kör på 20 m djup så visar plötsligt lodet bara ett par, tre meter djupt och så syns på skärmen flera olikformade, gula figurer varav en del är bananformade. Uppenbarligen ett mycket tätt småfiskstim? Någon bottenlinje visas inte. Sedan efter ett antal sekunder - ibland upp till 20-30 sekunder - så blir bilden normal med 20 m till botten. Kan stimmet verkligen vara så tätt att den normala bottenlinjen inte visas eller skall jag öka känsligheten för att få bottenbild?

Första gången detta hände trodde jag det var ett grund. Är man på främmande vatten kan det bli oroligt i båten om man tror sig få bottenkänning med båten! Vill alltså om möjligt ha en inställning där det riktiga djupet alltid syns!

Tacksam för alla tips om läsning av bildskärmen!

Bra ekolod Du valt och en generell manualt om vad lodet visar och hur det funkar finns på www.lowrance.com under Turtorial / sonar turtorial, finns en svensk översättning på Lilla Mys.s hemsida hår på FS om engelskan är ett problem.

Se språngskiktet kräver att Du justerat känsligheten ganska noga och det känns som Du kör på lite för hög styrka med 60-64% på så små djup med tanke på lodets höga uteffekt, prova att dra ner den så slipper Du spökekon och får en renare bild som lättare visar språngskitet som oftast visas som ett streck på skärmen, så et konstatnt streck i mellanvattnet tyder på att Du funnit språngskiktet.

Vid trolling och speciellt vid så låg farrt som för gös bör Du dra ner bildskärmshastigheten och ping hastigheten till ca 40-50% då visar lodet bättre i den farten men Du får en eftersläpning i marschfart men det är oftast ointresant bara det visar rätt vid fisket.

Bananer på skärmen är ganska ovanligt i verkligheten så tro inte på reklamen och demo läget i lodet där det kryllar av dem för det är bara ett PR trick, i verkligheteten ser Du mest just små streck och bollar som kan vara (inte 100% säkert) större enskilda fiskar eller stim med bytesfisk.

Tappar lodet botten brukar det vara givaren som sitter fel så att den i vissa farter eller gånglägen störs och då tapapr bort sig, kolla när detta uppstår om det är turbulens runt givaren för då blir den stollig, om så får Du lära Dig i vilka farter det inte funkar eller flytta givaren.

Lycka till emd lodet

Kommentera

På linkene under finnes det mye bra info om instilling og tolking av ekkoloddbilder.

http://www.hightechfishing.com/sonar.html

Understanding Your Sonar (pdf fil)

Lowrance Sonar Tutorial

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        [...]
        Bananer på skärmen är ganska ovanligt i verkligheten så tro inte på reklamen och demo läget i lodet där det kryllar av dem för det är bara ett PR trick, i verkligheteten ser Du mest just små streck och bollar som kan vara (inte 100% säkert) större enskilda fiskar eller stim med bytesfisk.
        [...]
        Det där med att bananer är sällsynta är en sanning som upprepats så ofta här på FS att jag rentav börjat fundera på om det är ngt fel på mitt ekolod...

Mitt lod (ett simpelt X-125) visar mkt ofta bananer, både stora och små, och dessutom "bollar & moln" av siklöja/nors samt streck etc etc.

Nu fiskar jag ju till övervägande delen i sjön Sommen och då över ganska stora djup (oftast 10-40m) vilket kanske förklara bananerna - som förekommer mest från 7-8m och nedåt.
        Grundare än så är bananer mkt riktigt mindre frekventa och detta beror förmodligen på en kombination av att fisken skyggar för båten och det faktum att konen ju täcker ett mindre område ju närmare båten man kommer.

Kanske har jag kört i simulatorläge sedan inköp...

Har förresten också varit med om att ekolodet får för sig att toppen av ett riktigt tätt stim av småfisk är botten men även om djupet anges som grundare än rimligt ser jag trots allt hela bilden ner till botten och kan på så vis konstatera ett ungefärligt djup mha skalan i högerkant. Dvs, det är bara djupangivelsen i siffror uppe till vänster som inte stämmer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
          Det där med att bananer är sällsynta är en sanning som upprepats så ofta här på FS att jag rentav börjat fundera på om det är ngt fel på mitt ekolod...

Mitt lod (ett simpelt X-125) visar mkt ofta bananer, både stora och små, och dessutom "bollar & moln" av siklöja/nors samt streck etc etc.

Nu fiskar jag ju till övervägande delen i sjön Sommen och då över ganska stora djup (oftast 10-40m) vilket kanske förklara bananerna - som förekommer mest från 7-8m och nedåt.
          Grundare än så är bananer mkt riktigt mindre frekventa och detta beror förmodligen på en kombination av att fisken skyggar för båten och det faktum att konen ju täcker ett mindre område ju närmare båten man kommer.

Kanske har jag kört i simulatorläge sedan inköp...

Har förresten också varit med om att ekolodet får för sig att toppen av ett riktigt tätt stim av småfisk är botten men även om djupet anges som grundare än rimligt ser jag trots allt hela bilden ner till botten och kan på så vis konstatera ett ungefärligt djup mha skalan i högerkant. Dvs, det är bara djupangivelsen i siffror uppe till vänster som inte stämmer.
          Har inte vid något tillfälle påstått att man aldrig ser bananer på lodets skärm för det gör man om det är rätt justerat, däremot påstår jag och har gott fog för min åsikt att det inte är så vanligt förekommande som det verkar i reklamen och i simulatorläget då perfekta bananer visas mest hela tiden.

Men helt klart är att om djupet är tillräckligt stort och fisken passeras så att den kommer rätt i givarkonen så visas en snygg banan på skärmen, men det är långt ifrån alltid som allt det stämmer och då blir det ingen banan på skärmen!

Kommentera

En polare till mig hade också perfekta bananer på sitt lod, det gick någon timme innan han förstod att något var fel.... 22 grader i vattnet i mitten av April......

DEMOMODE!!!!!

Kommentera

Om en ser bananer eller ikke er hvis svingeren er riktig montert og loddet er riktig innstilt avhengig av vinkelen på svingeren og dybden til målet (fisken) Med Lowrance/Eagle sin 200kHz svinger som har en vinkel på 20 grader, og i tillegg har store sidelober, gir bra bananer i fra ca 10-12m og ned. Med en 50/200kHz svinger, enten det er Airmarsvingeren som leveres med Furuno eller Raymarinelodd eller Lowrance/Eagle sin kombisvinger må en ned på 25-30m for å få bra bananer på 200kHz. Disse svingerene har typisk 12 graders vinkel på 200kHz, på 50kHz ligger vinkelen i området 40-45 grader og loddene vil på 50kHz vise fine buer allerede i fra 8-10m.

Hvis du vil ha fine bananer på loddet kjøp en Lowrance HDS med 83/200kHz svingeren, ingenting slår dette loddet i 83kHz modus når det gjelder å "produsere" bananer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Har inte vid något tillfälle påstått att man aldrig ser bananer på lodets skärm för det gör man om det är rätt justerat, däremot påstår jag och har gott fog för min åsikt att det inte är så vanligt förekommande som det verkar i reklamen och i simulatorläget då perfekta bananer visas mest hela tiden.

Men helt klart är att om djupet är tillräckligt stort och fisken passeras så att den kommer rätt i givarkonen så visas en snygg banan på skärmen, men det är långt ifrån alltid som allt det stämmer och då blir det ingen banan på skärmen!
                Japp, japp, japp - så är det ju

men - det är inte alla som klargör omständigheterna (så väl som du Rospigg ) utan de bara konstaterar att "bananer är mkt sällsynta"

- ville bara nyansera lite.

Kommentera

Varför vill alla ha bananer? Är det för att det ser ut så i reklamen? Kan iofs tänka mig att man vill vara 100 % säker på att det är fisk om man fiskar tex gös eller lax, dvs på enstaka fiskar istället för på stimm. Jag tycker det syns stor skillnad ändå om det är skräp eller fisk, även med mitt enkla Cuda 242.

Kommentera

Tack för alla svar! Härligt med intresserade som delar med sig av sin kunskap. Riktigt fina bananer syns ibland och redan på några meters djup. Annars ofta mer som streck. Nybörjaren tror ju - precis som Rospigg framhåller - att det är bananer man skall ha för att se fisk, efterom detta är vad som sägs i reklam och även manualer. Skall ändra litet på inställningarna så blir det säkert en mer tydbar bild. Och så skall jag läsa angivna manualer! Ser fram mot ännu mer intressanta fisketurer framöver med en mer läsbar bild än hittills!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17