Rekonditionera ett marinbatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekonditionera ett marinbatteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE=manged_71;463381]
    Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg

En viktig fråga är om du har batterierna och laddaren monterade i båten, eller om du plockar ur batterierna och laddar. Om de sitter kvar och du laddar via landström, tänk på att låta laddströmmen "flyta" genom batterierna = koppla + polen från laddaren på ena batteriet, och - polen på det andra. Detta med tanke på att din laddare bara har en plus & minus pol, men det viktigaste är självklart att de får lite kärlek som kontinuerlig laddning, blyplattorna inte blir torrlagda, så håller de ett antal år. Lycka till!
    Har batterierna i båten och båten på trailer i garaget så jag kopplar laddaren till ett batteri åt gången när dom sitter i båten! Sen får varje batteri ladda ungefär ett dygn beroende på fiskeintervallerna!

Kommentera

japp då kör jag på som vanligt med laddaren då! Och underhållsladdning över vintern hade jag kläm på!! Men tack för tipsen!
      En fråga till som jag inte fått kläm på! Ska man ta loss locken till cellerna när man laddar?
      Jag brukar iaf skruva loss locken men tar inte bort dem bara låter dem ligga lösa i hålet under laddning för bättre ventilering och minskad risk för knallgasbildning, sen minskar risken att något ska ramla ner i cellen om locket ligger kvar, eller någon får kontakt med batterisyran som är starkt frätande!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Jag brukar iaf skruva loss locken men tar inte bort dem bara låter dem ligga lösa i hålet under laddning för bättre ventilering och minskad risk för knallgasbildning, sen minskar risken att något ska ramla ner i cellen om locket ligger kvar, eller någon får kontakt med batterisyran som är starkt frätande!
        Så gör jag oxå när jag laddar! Men började fundera på om batterisyran "dunstar" När det inte håller tätt! Har sökt som en tok utan resultat om just detta!

Kommentera

Så gör jag oxå när jag laddar! Men började fundera på om batterisyran "dunstar" När det inte håller tätt! Har sökt som en tok utan resultat om just detta!
          Mmm.. med en standard laddare som ger jämn laddström så länge den är ansluten så är risken för överladdning och bortkokning av vätska stor, men med en C-tek finns inte det problemet då den analyserar batteriet och stänger av sig själv när det är fulladdat så ingen överladdning eller bortkokning av vätska sker, enda orsaken till att batterivätska dunstar då är om Du förvarar batterierna under lång tid i ett varmt utrymme, men det lär inte var någon risk att Du har dem i bastun när Du laddar eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 789 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17