Har två Varta 75ah marinbatterier och en c-tek 7000 laddare. det står att man kan ställa laddaren på ett rekond läge som avsulfatiserar batteriet tror jag det stod! Vad är detta och hur ofta ska det göras i såna fall? Har det med kapaciteten på cellerna att göra?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rekonditionera ett marinbatteri
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av manged_71 Visa inläggVisst är det härligt att man kan via intensiv reklam kan få en produkt att bli "bäst"...
Kommentera
-
C-tek är en bra laddare för dom pengarna, men det finns bättre på markanden. Sen kan man ju alltid diskutera avsulfateringsfunktionen i sig. Att den kan hålla ett batteri levande lite längre, kan stämma. Men tro inte för mycket på att "döda" batteri kan återuppveckas, visst du får säkert i lite kräm, men cellerna är tyvärr redan så skadade att det är som en konstgjord andning. Men som sagt, inga större fel laddaren, funkar till mindre båtar och om man inte har krav på att fylla batterierna snabbt.
Kommentera
-
[QUOTE=manged_71;463120]C-tek är en bra laddare för dom pengarna, men det finns bättre på markanden. Sen kan man ju alltid diskutera avsulfateringsfunktionen i sig. Att den kan hålla ett batteri levande lite längre, kan stämma. Men tro inte för mycket på att "döda" batteri kan återuppveckas, visst du får säkert i lite kräm, men cellerna är tyvärr redan så skadade att det är som en konstgjord andning. Men som sagt, inga större fel laddaren, funkar till mindre båtar och om man inte har krav på att fylla batterierna snabbt.[/QUO
Mina batterier är nyinköpta och likaså laddaren. När jag laddat batterierna under en tid till och från efter djupurladdningar ska jag då sätta laddaren i recondläge då för att behålla livslängden på dessa eller bara fortsätta ladda vanligt?
Kommentera
-
Allt hänger på hur illa ställt det är med Dina batterier och hur mycket sulfatering det bildats, C-tek rekond gör nytta men det finns gränser för hur mycket den kan rädda så är batterierna alltför illa däran så räcker den inte.
C-tek är i sin prisklass det bästa Du kan få men det finns laddare med bättre prestanda men priserna är också helt andra, men Du hade ju redan laddaren så bara testa och se hur batterierna blir, kör gärna processen flera gånger, alltså ladda upp och koppla en förbrukare och kör ur bateriet normalmycket och ladda om igen osv.
Skulle det inte gå att få fart på dessa batterier så kommer Du att slippa detta problem i framtiden om Du laddar Dina nya marinbatterier med Din C-tek varje gång från att De är nya, då uppstår nämligen inte sulfateringsproblemet överhuvudtaget, extra viktigt att Du har ordentlig underhållsladdninga under vintern då ju marinbatterier ofta står oanvända, det är bristande underhållsladdning och vinterförvaring som knäcker flest båtbatterier!
Vad Du gör är att paralellkoppla Dina båda marin batterier med tex ett par startkablar, sen kopplar Du C-tek laddaren till det ena och låter den stå i underhållsläget under hela vintern, då är Dina batterier i perfekt skick när våren kommer och Du har sannolikt fördubblat livslängden på Dina nya batterier
Ställ gäran batterierna på något isolerande material som frigolit om Du har dem i ett kallt utrymme som cementgolvet i ett garage så mår de ännu bättre.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hyttingen Visa inläggMina batterier är nyinköpta och likaså laddaren. När jag laddat batterierna under en tid till och från efter djupurladdningar ska jag då sätta laddaren i recondläge då för att behålla livslängden på dessa eller bara fortsätta ladda vanligt?
Kommentera
-
[QUOTE=hyttingen;463124]Ursprungligen postat av manged_71 Visa inläggC-tek är en bra laddare för dom pengarna, men det finns bättre på markanden. Sen kan man ju alltid diskutera avsulfateringsfunktionen i sig. Att den kan hålla ett batteri levande lite längre, kan stämma. Men tro inte för mycket på att "döda" batteri kan återuppveckas, visst du får säkert i lite kräm, men cellerna är tyvärr redan så skadade att det är som en konstgjord andning. Men som sagt, inga större fel laddaren, funkar till mindre båtar och om man inte har krav på att fylla batterierna snabbt.[/QUO
Mina batterier är nyinköpta och likaså laddaren. När jag laddat batterierna under en tid till och från efter djupurladdningar ska jag då sätta laddaren i recondläge då för att behålla livslängden på dessa eller bara fortsätta ladda vanligt?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggSulfatering uppstår på äldre batterier som har stått oladdade en längre tid och där vattennivån är för låg så att blyplattorna kommer upp ovanför batterisyran, så med Dina anya batterier är det bara att köra på i vanliga laddningsläget och läs vad jag skrev om underhållsladdning i mitt andra inlägg!!
En fråga till som jag inte fått kläm på! Ska man ta loss locken till cellerna när man laddar?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 774 visningar
0 gillar