Rekonditionera ett marinbatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekonditionera ett marinbatteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rekonditionera ett marinbatteri

Har två Varta 75ah marinbatterier och en c-tek 7000 laddare. det står att man kan ställa laddaren på ett rekond läge som avsulfatiserar batteriet tror jag det stod! Vad är detta och hur ofta ska det göras i såna fall? Har det med kapaciteten på cellerna att göra?

Ring tillverkaren ang dina funderingar,det gjorde jag när jag köpte min MS-2000 C-Tek.Blev mkt väl
    bemött och fick lite extra info.Ni som går i batteriladdarköp tankar,så rekommenderar jag deras
    laddare varmt.så nu blev lite gratisreklam!

Kommentera

Visst är det härligt att man kan via intensiv reklam kan få en produkt att bli "bäst"...

Kommentera

Ursprungligen postat av manged_71 Visa inlägg
        Visst är det härligt att man kan via intensiv reklam kan få en produkt att bli "bäst"...
        menar du att detta inte fungerar eller? är det bara ett försäljningsknep?

Kommentera

C-tek är en bra laddare för dom pengarna, men det finns bättre på markanden. Sen kan man ju alltid diskutera avsulfateringsfunktionen i sig. Att den kan hålla ett batteri levande lite längre, kan stämma. Men tro inte för mycket på att "döda" batteri kan återuppveckas, visst du får säkert i lite kräm, men cellerna är tyvärr redan så skadade att det är som en konstgjord andning. Men som sagt, inga större fel laddaren, funkar till mindre båtar och om man inte har krav på att fylla batterierna snabbt.

Kommentera

[QUOTE=manged_71;463120]C-tek är en bra laddare för dom pengarna, men det finns bättre på markanden. Sen kan man ju alltid diskutera avsulfateringsfunktionen i sig. Att den kan hålla ett batteri levande lite längre, kan stämma. Men tro inte för mycket på att "döda" batteri kan återuppveckas, visst du får säkert i lite kräm, men cellerna är tyvärr redan så skadade att det är som en konstgjord andning. Men som sagt, inga större fel laddaren, funkar till mindre båtar och om man inte har krav på att fylla batterierna snabbt.[/QUO
            Mina batterier är nyinköpta och likaså laddaren. När jag laddat batterierna under en tid till och från efter djupurladdningar ska jag då sätta laddaren i recondläge då för att behålla livslängden på dessa eller bara fortsätta ladda vanligt?

Kommentera

Allt hänger på hur illa ställt det är med Dina batterier och hur mycket sulfatering det bildats, C-tek rekond gör nytta men det finns gränser för hur mycket den kan rädda så är batterierna alltför illa däran så räcker den inte.

C-tek är i sin prisklass det bästa Du kan få men det finns laddare med bättre prestanda men priserna är också helt andra, men Du hade ju redan laddaren så bara testa och se hur batterierna blir, kör gärna processen flera gånger, alltså ladda upp och koppla en förbrukare och kör ur bateriet normalmycket och ladda om igen osv.

Skulle det inte gå att få fart på dessa batterier så kommer Du att slippa detta problem i framtiden om Du laddar Dina nya marinbatterier med Din C-tek varje gång från att De är nya, då uppstår nämligen inte sulfateringsproblemet överhuvudtaget, extra viktigt att Du har ordentlig underhållsladdninga under vintern då ju marinbatterier ofta står oanvända, det är bristande underhållsladdning och vinterförvaring som knäcker flest båtbatterier!

Vad Du gör är att paralellkoppla Dina båda marin batterier med tex ett par startkablar, sen kopplar Du C-tek laddaren till det ena och låter den stå i underhållsläget under hela vintern, då är Dina batterier i perfekt skick när våren kommer och Du har sannolikt fördubblat livslängden på Dina nya batterier

Ställ gäran batterierna på något isolerande material som frigolit om Du har dem i ett kallt utrymme som cementgolvet i ett garage så mår de ännu bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
                Mina batterier är nyinköpta och likaså laddaren. När jag laddat batterierna under en tid till och från efter djupurladdningar ska jag då sätta laddaren i recondläge då för att behålla livslängden på dessa eller bara fortsätta ladda vanligt?
                Sulfatering uppstår på äldre batterier som har stått oladdade en längre tid och där vattennivån är för låg så att blyplattorna kommer upp ovanför batterisyran, så med Dina anya batterier är det bara att köra på i vanliga laddningsläget och läs vad jag skrev om underhållsladdning i mitt andra inlägg!!

Kommentera

[QUOTE=hyttingen;463124]
                  Ursprungligen postat av manged_71 Visa inlägg
                  C-tek är en bra laddare för dom pengarna, men det finns bättre på markanden. Sen kan man ju alltid diskutera avsulfateringsfunktionen i sig. Att den kan hålla ett batteri levande lite längre, kan stämma. Men tro inte för mycket på att "döda" batteri kan återuppveckas, visst du får säkert i lite kräm, men cellerna är tyvärr redan så skadade att det är som en konstgjord andning. Men som sagt, inga större fel laddaren, funkar till mindre båtar och om man inte har krav på att fylla batterierna snabbt.[/QUO
                  En viktig fråga är om du har batterierna och laddaren monterade i båten, eller om du plockar ur batterierna och laddar. Om de sitter kvar och du laddar via landström, tänk på att låta laddströmmen "flyta" genom batterierna = koppla + polen från laddaren på ena batteriet, och - polen på det andra. Detta med tanke på att din laddare bara har en plus & minus pol, men det viktigaste är självklart att de får lite kärlek som kontinuerlig laddning, blyplattorna inte blir torrlagda, så håller de ett antal år. Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Sulfatering uppstår på äldre batterier som har stått oladdade en längre tid och där vattennivån är för låg så att blyplattorna kommer upp ovanför batterisyran, så med Dina anya batterier är det bara att köra på i vanliga laddningsläget och läs vad jag skrev om underhållsladdning i mitt andra inlägg!!
                    japp då kör jag på som vanligt med laddaren då! Och underhållsladdning över vintern hade jag kläm på!! Men tack för tipsen!
                    En fråga till som jag inte fått kläm på! Ska man ta loss locken till cellerna när man laddar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17