Har jag bränt mitt batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har jag bränt mitt batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har jag bränt mitt batteri

Förra sommaren köpte jag en elmotor till min båt. En fladen 36lbs, samt ett batteri Tudor Nutica 75Ah och en billig batteriladdare från biltema.

Har en ganska stor båt så det gick inte jättefort men tillräckligt för fiske och bättre en att ro.

För att inte batteriet skulle stå och bli dåligt under vintern så köpte jag en 12v belysning till växthuset och lät batteriet användas även under vintern.

på "huvudet"på motorn finns det 10st dioder för att indikera batteriets laddning. Förra sommaren så släcktes aldrig en enda diod någon gång.

När jag skulle transportera båten från en plats till en annan i helgen så hann jag inte mer än 50m innan doiderna släcktes en efter en.

Inte långt där efter så började båten i motvinden gå baklänges och jag fick helt enkelt ro båten. inte så kul.

satte på laddaren över natten och på morgonen indikerade multimetern 11,78v
    och laddaren laddade inte längre. Använde motorn lite granna under söndagen men den gick inte alls som den gjorde förra året. När jag kom hem så satte jag i laddaren och efter 24h mäter jag 9,2v. Laddaren laddar inte.

Förra året kunde jag mäta upp 13-14v på ett fulladdat batteri. Och när laddaren gav ström så kunde man se det på en amperemätere på laddare. Den laddade inte konstant utan laddade i intervaller och vilade emellanåt.

Vad jag kan se nu så laddar den aldrig. Vad tror ni är laddaren kass eller har jag knäckt mitt batteri? Jag fyllde på med batterivatten ca1vecka innan och lät laddaren stå på tills jag använde de.

Batteriet är kass.. Förmodligen en lr fler av cellerna i det som gått åt skogen. Anledningen till att laddaren inte ger nåt utslag på amp mätaren är att batteriet inte tar emot nån ström! 11.78V = 5 Celler a 2.356v. 6 celler = 14.1v.. Du har inte provat köra med ett större "diesel" batteri? Jag och polaren kör med ett.. 8-10h trolling+ekolod inga problem!!

Skitfiske/Robban.

Kommentera

De va lite det som jag befarade, vad är det som kan ha orsakat detta? mitt vinteranvändande. Trodde att tanken med ett fritds/marin- batteri var att det skulle klara många djupurladdningar?

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
      Du har inte provat köra med ett större "diesel" batteri? Jag och polaren kör med ett.. 8-10h trolling+ekolod inga problem!!

Skitfiske/Robban.
      Nä men vad jag gjorde var att jag åkte på stubben och köpte en 15hk Evinrude bensinare, var duktigt sugen på att kasta både elmotor och batteri i sjön. Men nu efter lite tänkande kom jag fram till att man skulle kunna likrikta strömmen från "belysningsuttaget" på bensinaren och ladda batteriet och sedan använda batterit till att driva elmotorn nära jag fiskar som är moterad vid sidan va bensinmotorn. Men om bensidaren e kass så får va se??
      Senast ändrad av clarsson; 2009-07-07, 00:43.

Kommentera

Var det värme i växthuset? Det är inget vidare för ett batteri att stå kallt och belastas hela tiden.. Hade varit bättre om det stått i garaget/källaren med underhållsladdning på!

Robban.

Kommentera

Nä det var kallt, så jag antar att det inte går att utnyttja ev. garanti eller liknande??

Kommentera

Vet inte om det e tillräckligt med kräm i belysningsuttaget på båtmotorn.. Och i vilket fall som helst måste man använda nån form av laddningsrelä.. Hade oxå ett "tåligt" fritids/marin batteri innan,det tar inte emot ström heller!

Robban.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 775 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri