Hjälp mig tänka.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig tänka....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig tänka....

Hej!

Jag har ett problem (antagligen har jag bara otur när jag tänker eller så, men men... ,-) ). Jag har ett gammalt ekolod, Eagle strata view och vill på det se de fina bågarna som man ska se för stim/fisk. Som jag hittar nu kan jag välja "fish id" on eller off. Men "on" får jag bilden av en/flera fiskar på skärmen och om jag trycker "off" markeras stim mm med mörkare (svart pixlar i grupp) områden på skärmen. Hur skall jag ställa in så att jag får de där fina bågarna som jag ser på andra ekolod?

Jag ser att det borde gå att få fram de där fina båaran då det är vad som visas när jag kör "sonar sim" som då simulerar fram en bild.

Kan det helt enkelt vara så att signalen av någon anledning inte är god och den version där jag nu bara der stimm mm som ett antal prickar på skärmen borde gett mig fina bågar??? Eller är det en inställningsvariant som jag inte lyckats hitta än?

Hjälp mig här plz!

=)

Vet inte om jag förstår dig rätt, men är du säker på att just ditt ekolod visar fisk som bågar?

Kommentera

Jag har för mig att när jag kör sonar simulation visar ekolodet bågar. Därför trodde jag att det borde visa bågar även då jag kör det "på riktigt"g. Men jag kan ju naturligtvis ha fel.

Ingen annan som har ett Eagle strata -ekolod av nån variant som vet hur det ska se ut?

Om jag nu bara har varianten att se det som avbildade fiskar alternativt mörka sektioner på bilden, vilken är att föredra om jag ska köra vertikaljiggning? Eller är ekolodet helt enkelt för simpelt för detta?

mvh A

Kommentera

Om vi skippar bågarna för ett tag, hur ska jag ställa in ekolodet vid vertikaljiggning då, med fish id på eller av???

Mvh A

Kommentera

bump...

Kommentera

Ursprungligen postat av Andrebjarn Visa inlägg
            Om vi skippar bågarna för ett tag, hur ska jag ställa in ekolodet vid vertikaljiggning då, med fish id på eller av???

Mvh A

Börja med att ställa in lodet så att du kan utläsa om botten är hård eller mjuk och börja därifrån.

Kommentera

Jag ska söka hård botten, inte sant?

Kommentera

Ursprungligen postat av Andrebjarn Visa inlägg
                Jag ska söka hård botten, inte sant?
                Precis, så lär dig utläsa bottens hårdhet med hjälp av lodet. Det gör du ganska enkelt efter som att man lätt kan känna efter med hjälp av jiggen eller liknande.
                Hur du ska göra det kan jag inte säga, det är olika från lod till lod men jag har lärt mig genom övning. Det är ganska kul också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 789 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17