Portablet ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portablet ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Portablet ekolod?

Eftersom att det inte riktigt är läga för mig att köpa båt inom det närmaste funderar jag på att skaffa mig en elmotor samt ett portabelt ekolod för att kunna använda hyrbåtarna på bästa sätt.
    Frågan är vilket lod jag ska ha?
    Måste tydligt kunna avläsa bottens hårdhet, det är väl egentligen den viktigaste funktionen. Så vad finns det att välja på?

Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
    Eftersom att det inte riktigt är läga för mig att köpa båt inom det närmaste funderar jag på att skaffa mig en elmotor samt ett portabelt ekolod för att kunna använda hyrbåtarna på bästa sätt.
    Frågan är vilket lod jag ska ha?
    Måste tydligt kunna avläsa bottens hårdhet, det är väl egentligen den viktigaste funktionen. Så vad finns det att välja på?
    Det är precis den utrusting jag skaffat och använder i hyrbåtarna i hofsnäs, tolken etc. Jag köpte ett Cuda portabelt ekolod från Jula, vi använder det mest för att se botten samt djupen för vilket jag tycker det funkar bra.

Enda nackdelen är ju att man har en del att släpa på just nu... :-D

Kommentera

Har ett Cuda 242 portabelt men det är lite oklart hur det är med att se det du vill. Om man läser instruktionsboken skall det fungera utan problem, själv håller jag på att testa detta just nu men kan inte direkt ge något svar. Problemet verkar vara att det varierar hur ekolodet visar hård/mjuk botten beroende på hur du gör dina inställningar. Jag tror att om man bara lär sig tyda ekolodet så kommer det att fungera utmärkt...men med ett färglod blir det hela säkert mycket enklare.

Återkommer med mer info när jag fått testat lite till!

Kommentera

Är det detta ni har köpt?

1295:- på Jula.
        Hur fukar montaget på båten med detta lod? Vart sätter man och hur fäster man givaren?

Kommentera

Nja, det har kommit två uppdateringar sedan det lodet kom. Satsa på cuda 300, skiljer inte alls mycket i pris! För 6 månader sen gav jag cirka 1500 kr för mitt cuda 242. Cuda 242 fungerar bra, men då du för ett par hundra till kan få 300 tycker jag du borde satsa på den!

Man fäster givaren med en sugkopp bak på båten, sitter som berget om ytan är ren och hel. När jag hyr båt brukar jag ha med några våtservetter och tvätta av ytan först. Min givare har aldrig lossnat efter att jag väl fått fast den. Själva enheten ställer du bara i båten, kablen är lång så det finns flera olika valmöjligheter på dens placering.

Kommentera

Ska kika närmare på dessa.
            Vet ni om det finns realtidsfönster?
            Kan man bestämma vilket djupområde som ska visas på skärmen? Säg att det är 25 meter djup men jag vill inte se hela vatten massa utan bara det som händer närmast botten, typ 20-25 meter? Zoom kallar vissa det.

Kommentera

Zoom finns, med olika djupområden.

Vad är realtidsfönster?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                Har ett Cuda 242 portabelt men det är lite oklart hur det är med att se det du vill. Om man läser instruktionsboken skall det fungera utan problem, själv håller jag på att testa detta just nu men kan inte direkt ge något svar. Problemet verkar vara att det varierar hur ekolodet visar hård/mjuk botten beroende på hur du gör dina inställningar. Jag tror att om man bara lär sig tyda ekolodet så kommer det att fungera utmärkt...men med ett färglod blir det hela säkert mycket enklare.

Återkommer med mer info när jag fått testat lite till!
                Har också ett portabelt Cuda 242, har dock inte hunnit använda det sådär jättemycket, kanske varit med vid 5-6 fiskepass, tycker det funkar riktigt bra med tex. sugkoppsfunktionen. Dock har jag vissa "problem" med lodet och undrar om du som har samma lod också upplever dessa eller om det är något som är fel på mitt...
                Först och främst har jag aldrig upplevt några "fiskbågar" på lodet, fisk avtecknar sig som "plumpar" eller "mindre ifyllda fyrkanter" i "autoläge", detta gör väl kanske inte sådär jättemycket men undrar ändå om detta är "normalt" eller om lodet visar "fel". Har dock läst på en annan tråd att dom så kallade fiskbågarna, överlag är ganska svåra att få avtecknade oavsätt lod!?
                Det portabla Cuda 242 finns kanske att koppla med större strömtillförsel, det jag har sitter 4st små(standard batterier), tycker att standby tiden är dålig, skulle vilja säga att batterierna för mig håller 2 max 3 timmar med nya batterier, sen börjar bilden på lodet "blekna" för att ganska snabbt försvinna helt, börjar undra om detta har med batterierna att göra eller om det är fukt, inne i batterihållaren/innanför skärmen, eller något annat som gör att bliden på lodet bleknar....
                Har för mig att standby tiden skulle vara betydligt längre enligt spec., har givetvis inte kvar "manualen" till lodet....

Kommentera

Att bilden bleknar beror på att du inte har ordentlig batterikraft, mata det med välladdat mc batteri från ca 7 amp och uppåt helst 9 som minimum detta ger reservkraft och håller bra länge utan laddning, de är känsliga för strömnivån tro mej
                  Och ja fiskbågar klockrena förekommer men definitivt inte som i simulatorerna, speciellt inte på grunt vattenj
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2009-07-04, 17:59.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                    Zoom finns, med olika djupområden.

Vad är realtidsfönster?
                    Ett realtidsfönster kan jag få fram på de lod jag använt. Det är en "stapel" till höger om skärmen som inte visar någon historik utan det som händer just precis nu i konen.
                    Vad det gäller bågar så beror det inte på lodets kapacitet utan på vilka förhållanden som råder. Om du nu vill ha bågar måste fart, bildframmatning och fiskens position i lodet vara samspela. Alltså ganska få tillfällen du lyckas med detta. Ett demo som de olika tillverkarna kör avspeglar inte alls verkligheten. Och stäng av automatiken. Med mycket erfarenhet av just ditt lod så blir det kanon. Man måste lära sig läsa ut skillnaderna och för det krävs tid och vana.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17