Elförsörning på lindern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elförsörning på lindern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elförsörning på lindern

Hejsan,

Jag tänkte försöka mig på att dra el i min Linder 400 från -04 och har ingen pulpet då jag värdesätter golvytan väldigt mycket. Jag kör ofta omkring i strömmande vatten och då är det bra med överblick och rörelsefrihet. Jaaa.. jag vet att en planande båt inte är optimal för det bruket men jag trailar runt och fiska i många olika typer av vatten så den passar mig bättre i vissa fall och sämre i andra men i stort är jag väldigt nöjd med båtvalet.

Har gjort ett litet kopplings schema som jag vore tacksam om någon kunde komma med synpunkter på.

Hade tänkt sätta ett batteri i fören samt ett under aktertoften. Generellt sett tänkte jag använda mig av kabel i 16mm2 storlek. Truckkontakten tänkte jag skulle vara av denna typ: Artikelnummer 42-115-20 på Elfa.

Vet inte om jag tänkt rätt med min lösning. Eventuellt så funderar jag på att skaffa ett separat, mindre batteri för ekolodet om det finns risk för störningar.
    Jag saknar även en huvudströmbrytare men sätter man den närmast batteriet och i det här fallet automatsäkringen till elmotorn och kopplingen mot säkringsdosan efter den? Tror kanske felaktigt att man vill ha automatsäkringen så nära batteriet som möjligt?

Bör man ha en säkring mellan säkringsdosan och batteriet för att hindra att eventuell kabelbrand kan uppstå?

Jag har möjlighet att dra en laddström på upp till 6amp från motorn som är en Mercury F15ML men är inte säker på hur den skall kopplas in. Om ett separat batteri för ekolodet och eventuellt lanternan är ett bättre alternativ så känns det som om det är detta batteri som jag bör dra laddströmmen till.

Kanske ni även har ett bra tips om kopplingsbox/säkringsbox som består av en hel vattentät låda som ej är gjord för inbyggnad som alla modeller jag hittils har sett. Då jag saknar pulpet så vore det bra kunna dra fast den direkt på toften eller liknande.

Många frågor blir det men hellre göra rätt än göra om.

Tacksam för den hjälp ni kan bistå med.

Skitfiske!
    Bifogade filer

Skulle nog satsa på ett batteri fram och ett under mittoften, säkringsdosa kanske går att montera under mitttoften?
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      Skulle nog satsa på ett batteri fram och ett under mittoften, säkringsdosa kanske går att montera under mitttoften?
      Tack för ditt förslag. Har nog aldrig tänkt på att lägga det under mittoften då jag alltid haft tanken liggande där. Man blir lite "hemmablind" märker jag.

Har suttit och klurat lite till och har nog bestämt mig för att ha två olika system. Ett för elmotorn och ett för den övriga elektroniken. Har uppdaterat mitt el schema men mina nya tankar.
      Bifogade filer

Kommentera

Ingen som har lite bättre koll än en nybörjare på el och kanske har några bra tips på schemat? Kan väl inte vara så att man gissar rätt första gången

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 789 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17