Hejsan,
Jag tänkte försöka mig på att dra el i min Linder 400 från -04 och har ingen pulpet då jag värdesätter golvytan väldigt mycket. Jag kör ofta omkring i strömmande vatten och då är det bra med överblick och rörelsefrihet. Jaaa.. jag vet att en planande båt inte är optimal för det bruket men jag trailar runt och fiska i många olika typer av vatten så den passar mig bättre i vissa fall och sämre i andra men i stort är jag väldigt nöjd med båtvalet.
Har gjort ett litet kopplings schema som jag vore tacksam om någon kunde komma med synpunkter på.
Hade tänkt sätta ett batteri i fören samt ett under aktertoften. Generellt sett tänkte jag använda mig av kabel i 16mm2 storlek. Truckkontakten tänkte jag skulle vara av denna typ: Artikelnummer 42-115-20 på Elfa.
Vet inte om jag tänkt rätt med min lösning. Eventuellt så funderar jag på att skaffa ett separat, mindre batteri för ekolodet om det finns risk för störningar.
Jag saknar även en huvudströmbrytare men sätter man den närmast batteriet och i det här fallet automatsäkringen till elmotorn och kopplingen mot säkringsdosan efter den? Tror kanske felaktigt att man vill ha automatsäkringen så nära batteriet som möjligt?
Bör man ha en säkring mellan säkringsdosan och batteriet för att hindra att eventuell kabelbrand kan uppstå?
Jag har möjlighet att dra en laddström på upp till 6amp från motorn som är en Mercury F15ML men är inte säker på hur den skall kopplas in. Om ett separat batteri för ekolodet och eventuellt lanternan är ett bättre alternativ så känns det som om det är detta batteri som jag bör dra laddströmmen till.
Kanske ni även har ett bra tips om kopplingsbox/säkringsbox som består av en hel vattentät låda som ej är gjord för inbyggnad som alla modeller jag hittils har sett. Då jag saknar pulpet så vore det bra kunna dra fast den direkt på toften eller liknande.
Många frågor blir det men hellre göra rätt än göra om.
Tacksam för den hjälp ni kan bistå med.
Skitfiske!
Jag tänkte försöka mig på att dra el i min Linder 400 från -04 och har ingen pulpet då jag värdesätter golvytan väldigt mycket. Jag kör ofta omkring i strömmande vatten och då är det bra med överblick och rörelsefrihet. Jaaa.. jag vet att en planande båt inte är optimal för det bruket men jag trailar runt och fiska i många olika typer av vatten så den passar mig bättre i vissa fall och sämre i andra men i stort är jag väldigt nöjd med båtvalet.
Har gjort ett litet kopplings schema som jag vore tacksam om någon kunde komma med synpunkter på.
Hade tänkt sätta ett batteri i fören samt ett under aktertoften. Generellt sett tänkte jag använda mig av kabel i 16mm2 storlek. Truckkontakten tänkte jag skulle vara av denna typ: Artikelnummer 42-115-20 på Elfa.
Vet inte om jag tänkt rätt med min lösning. Eventuellt så funderar jag på att skaffa ett separat, mindre batteri för ekolodet om det finns risk för störningar.
Jag saknar även en huvudströmbrytare men sätter man den närmast batteriet och i det här fallet automatsäkringen till elmotorn och kopplingen mot säkringsdosan efter den? Tror kanske felaktigt att man vill ha automatsäkringen så nära batteriet som möjligt?
Bör man ha en säkring mellan säkringsdosan och batteriet för att hindra att eventuell kabelbrand kan uppstå?
Jag har möjlighet att dra en laddström på upp till 6amp från motorn som är en Mercury F15ML men är inte säker på hur den skall kopplas in. Om ett separat batteri för ekolodet och eventuellt lanternan är ett bättre alternativ så känns det som om det är detta batteri som jag bör dra laddströmmen till.
Kanske ni även har ett bra tips om kopplingsbox/säkringsbox som består av en hel vattentät låda som ej är gjord för inbyggnad som alla modeller jag hittils har sett. Då jag saknar pulpet så vore det bra kunna dra fast den direkt på toften eller liknande.
Många frågor blir det men hellre göra rätt än göra om.
Tacksam för den hjälp ni kan bistå med.
Skitfiske!
Kommentera