Garmin GPS MAP 172C till Raymarine S1000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin GPS MAP 172C till Raymarine S1000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin GPS MAP 172C till Raymarine S1000

Hjälp!

Har installerat en nyinskaffad autopilot i min Flipper DC. Får den dock inte att ta emot data från min GPS. Man kan köra pilotpumpen via fjärren, men när man försöker få kontakt med GPS´en står det "No GPS Fix" i displayen.
    Har kopplat ihop dem enligt konstens alla regler (tror jag).

Har anslutit enligt följande:
    Från GPS, blå kabel (NMEA ut, Com 1 TX) till AP, orange kabel (+ve in)
    Från GPS, svart kabel (jord) till AP, blå kabel (-ve in)

Har även ställt in GPS att skicka ut NMEA-data.

Finns det någon som har kopplat ihop dessa enheter tidigare och kan hjälpa mej tillrätta?

Tacksam på förhand
    Hogge

Ja general agenten för respektive fabrikat kan, tro mej!
    Fel forum ring deras tekniska avdelning samt läs manualen till repektive enhet så länge båda enheterna sänder och tar emot signaler enligt NMEA 0183 SKA det fungera och gör det också mvh och lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tam Tam!

Har idag varit i kontakt med både Raymarine och Garmin. Killen på Ray tolkar felmeddelandet om att inga signaler når piloten från GPS. Det hade jag oxå insett...

Supporten på Garmin gissade att GPS talade fel "dialekt" NMEA 0183, så att Piloten inte hängde med av den anledningen. Hittade dock en tidigare tråd där en likadan installation fungerade.

Garmin GPS MAP 172 C är ju en väldigt vanlig GPS, likaså Raymarine S1000. Trodde därför att någon på forumet kunde komma med några matnyttiga tips.

Hoppas fortfarande
      Hogge

Kommentera

Jag har inget svar på om du kopplat rätt men jag tycker detta är en jättebrist av svenska agenten att inte tydligare beskriva hur man kopplar ihop dom olika märken, jag gjorde först fel när jag kopplade ihop min Lowrance plotter med Ray S1000 men Pikeless ryckte in och sa hur jag skulle göra.

Hoppas nån kan hjälpa dej med detta.
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

hade samma fel no gps fix.
          simrad cp 32 till s1000

koppla in direkt på s1000 kablarna orang och blå så funkade det!

allså inte genom 9pin d-sub kontakten (klipp bort den, för det något skumt när man kopplar i genom den)

gissa om jag har felsökt innan jag gjorde så, man vill ju inte klippa i nya grejer !!!!

Kommentera

Typisk användningsområde för 9-pin d-sub är vid diagnostik, mjukvaruuppdateringar etc, förmodligen skickar den inte data med GPS-positioner, utan annat trams.

Kommentera

Tack för tipset!

Har precis kommit hem från en semestertripp. Ska prova detta och se om jag får någon kontakt...

MVH
              Hogge

Kommentera

Ursprungligen postat av hogge.c£telia.com Visa inlägg
                Tam Tam!

Har idag varit i kontakt med både Raymarine och Garmin. Killen på Ray tolkar felmeddelandet om att inga signaler når piloten från GPS. Det hade jag oxå insett...

Supporten på Garmin gissade att GPS talade fel "dialekt" NMEA 0183, så att Piloten inte hängde med av den anledningen. Hittade dock en tidigare tråd där en likadan installation fungerade.

Garmin GPS MAP 172 C är ju en väldigt vanlig GPS, likaså Raymarine S1000. Trodde därför att någon på forumet kunde komma med några matnyttiga tips.

Hoppas fortfarande
                Garmin killen verkar inte vara den vassaste direkt, märkligt.........
                Manualen måste väl specificera vilka kablar som ger ut NMEA signaler från plottern ändå.
                Alla Lowrance/Eagle manualer gör detta på begripligt vis.
                Du kanske måste bocka för ATT den ska ge ut signaler någonstans i menyerna krävs på Lowrance men efter detta funkar det
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej Hogge,
                  Jag kör med 182C och piloten funkar utmärkt (pumpen låter dock lite väl mycket trots att jag har försökt isolera alla skruvar och slangar...).

En idiotkommentar... Men du har väl kollat att du har NMEA ut från plottern, du har ju liksom jag på min tre alternativ (RS232 med NMEA 0183, RTCM 104 DGPS samt Garmin kommunikationsformat. ).

Noterade även på Garmins sida att 172C: NMEA 0183 (2 portar)... Vet inte vad det där med två portar innebär... Kan det ställa till det för dig?

Lycka till.

Kommentera

Heureka!

Nu funkar det!

Tack för tipset Tony!
                    När jag knipsade bort den där j*vla d-sub kontakten (in i vilken kablarna bytte färg!) så fungerade det direkt. Har precis kommit in från provkörning med ett stort smil i ansiktet. Känns förj*vligt bra!

Om det är någon annan som har samma problem, klipp bort kontakten och följ kablarna till en krympslangsövergång, där ledaren av någon outgrundlig anledning byter färg från grön till orange! Nåväl, orange ledare ovan krympslang kopplas till blå ledare från Garmin 172, samt blå ledare till svart (jord) från Garmin 172.

Team T.U.R, kan bara säga att jag försökt med alla inställningar på GPS för att få det hela att funka. Besvärligt när kablarna byter färg vid anslutningskontakten...

Tack för tipsen, skönt med hjälp från er när supporten hos leverantören inte funkar fullt ut
                    Hogge

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri