Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bowen

Det är VÄLDIGT viktigt att du har rätt inställning i lodet. Finns en meny där du ställer in om du vill köra "slow trolling , general use ,deep water" etc (finns fler alt). När jag testade mitt HDS lod första gången så blinkade den utan att få bottenkontakt etc. Blev grymt irriterad eftersom jag kört Lowrance tidigare och det har alltid funkat bra. Nu helt plötsligt så fick den inte bottenkontakt. Blev jävligt förbannad så att säga.

Men lösningen på problemet var att gå in i menyn och ändra inställningarna så de passade bättre till det vatten jag fiskade. Var en hel del trixande innan det fungerade så som jag ville. Skulle tro att du kanske upplever något liknande, du kör med fel inställning. Tycker du ska åka ut på sjön till ett parti men relativt plan botten och fippla lite med dessa olika inställningar. Det fick jag göra. Då ser du hur de skiljer sig åt också. Värt att testa innan du säljer lodet.

Sen kan det vara något fel med själva givaren. Min givare, som monterades ny på båten, var trasig. Kanske kan det vara ett sånt fel som du också upplever. Jag tror inte att det är själva enheten som det är något fel på. Om du köpte givaren från staterna är det kanske möjligt att den fått sig en smäll när den fraktats hit. Om du känner nån som ska köpa nytt lod kan du låna dennes givare och snabbt skruva fast den på en planka och åka ut på sjön och jämföra. Det var så jag upptäckte felet. (åkte ett år med trasig givare, faktiskt. Jag såg fiskekon, men ekolodet tappade bottenkontakt och beteddes sig allmänt konstigt emellanåt. Jag trodde det berodde på något annat, men som sagt var, det var givaren som var trasig).

Kommentera

• Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inlägg
      Bowen

Det är VÄLDIGT viktigt att du har rätt inställning i lodet. Finns en meny där du ställer in om du vill köra "slow trolling , general use ,deep water" etc (finns fler alt). När jag testade mitt HDS lod första gången så blinkade den utan att få bottenkontakt etc. Blev grymt irriterad eftersom jag kört Lowrance tidigare och det har alltid funkat bra. Nu helt plötsligt så fick den inte bottenkontakt. Blev jävligt förbannad så att säga.

Men lösningen på problemet var att gå in i menyn och ändra inställningarna så de passade bättre till det vatten jag fiskade. Var en hel del trixande innan det fungerade så som jag ville. Skulle tro att du kanske upplever något liknande, du kör med fel inställning. Tycker du ska åka ut på sjön till ett parti men relativt plan botten och fippla lite med dessa olika inställningar. Det fick jag göra. Då ser du hur de skiljer sig åt också. Värt att testa innan du säljer lodet.

Sen kan det vara något fel med själva givaren. Min givare, som monterades ny på båten, var trasig. Kanske kan det vara ett sånt fel som du också upplever. Jag tror inte att det är själva enheten som det är något fel på. Om du köpte givaren från staterna är det kanske möjligt att den fått sig en smäll när den fraktats hit. Om du känner nån som ska köpa nytt lod kan du låna dennes givare och snabbt skruva fast den på en planka och åka ut på sjön och jämföra. Det var så jag upptäckte felet. (åkte ett år med trasig givare, faktiskt. Jag såg fiskekon, men ekolodet tappade bottenkontakt och beteddes sig allmänt konstigt emellanåt. Jag trodde det berodde på något annat, men som sagt var, det var givaren som var trasig).
      Aj fan, där ser man. Efter bytet av läge på givaren så funkar det bättre, men tappar fortfarande, ofta i runt 20kn. men funkar i bland i den farten med nu (marschfart på min skuta).
      Det sura är att det sprutar en kaskad av vatten från fästet nu rätt upp mot motorn, så jag får sätta nån skyddsplåt eller nåt där.
      Mycket med det tekninska på detta lod, alldeles säkert en bra grej, men många inställningsmöjligheter osv.

Måste vart surt att ha haft en söndrig pryl i ett helt år.. Usch.

Tack för tipsen!
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Då har man äntligen gjort sitt inköp av en HDS-5, många har klagat på att dom tycker det är för liten skärm, själv tycker jag den är helt ok.
        Nog om det, nu skulle man behöva lite hjälp att tyda vad man egentligen ser.
        Själv är det mitt första färglod och man blir lite fundersam på vad det är man ser.
        Lägger upp ett par bilder så kanske någon kan komma med kvalificerade gissningar.

En fråga till, vilket färgschema är att föredra?

Bifogade filer
        Klubbens sida

Kommentera

• Bruker fargepalett 13, markerer botnen på en mye bedre måte enn de andre palettene.

Kommentera

• Grattis till HDS.en och kul at tdu är nöjd med den.

Vad gäller färgschema så är det ganska personligt och en vanesak, personligen kör jag med vit bakgrund och då blir det ju blått, gult och rött på de olika det känns mest lättläst för mig men det beror på hur man är och inte minst hur ens ögon funkar i olika ljusförhållanden så testa de olika i flera förhållanden och välj det som känns bäst.

Du har väldigt många bottnar och ytor på bilderna, du bör justera gain/sensitivity så att du bara har en yta och botten så blir bilden klarare, sedan är nog mycket av de ekon som syns spökekon pga för mycket gain för så bra med fisk brukar det inte vara om du inte är inne och kör i en fiskodling

Har du aktiverat något clutter om så bör du justera ner det eller helst stänga av det, såna behövs bara vid speciellt svåra förhållanden annars krånglar de till mer än gör nytta.

Några förslag fler lär komma inom kort

Kommentera

• Körde för första gången på allvar med ekolodet i söndag i havet. Riktigt bra funkar det.Har mest använt plottern innan.
              Funkar för det mesta även i marschfart nu. Körde med splittad skärm för att leta grundtoppar osv.. Riktigt kul.

Det suraste är att det prutar en "plym" med vatten rätt mot motorns sida från givarfästet, himla irriterande och antagligen inte helt jättebra.. Får bygga nån typ av skärm eller nåt som avleder sprutet.

Nu skall jag bara dra till en insjö och jaga abborre med jigg/pimpel vertikal så man får riktigt roligt med lodet.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Intressant att du tycker en 10 tummare är bättre än en 5 tummare hahaha Den är ju lite dyrare också. Jag tycker fortfarande att Garmin är bra mycket bättre än Lowrance.

Kommentera

• Hej,

Lyfter denna tråden igen då jag har lite frågo rang HDS5.

Jag provade det för första gången igår och upptäckte att GPS'n har en felmarginal på ca 100-200m. Jag har inte ändrat några inställningar och undrar därför om någon av er har haftliknande problem och isf hur ni åtgärdade det?

Ibland gick även ekolodet lite knackigt. Det "hackade" lite, dvs bilden flöt inte alltid på i ett. Är det någon som har några idéer vad ovanstående kan bero på?

Tack på förhand!

/Johan
                  Senast ändrad av J_P; 2010-07-16, 08:30.

Kommentera

• Ursprungligen postat av J_P Visa inlägg
                    Hej,

Lyfter denna tråden igen då jag har lite frågo rang HDS5.

Jag provade det för första gången igår och upptäckte att GPS'n har en felmarginal på ca 100-200m. Jag har inte ändrat några inställningar och undrar därför om någon av er har haftliknande problem och isf hur ni åtgärdade det?

Ibland gick även ekolodet lite knackigt. Det "hackade" lite, dvs bilden flöt inte alltid på i ett. Är det någon som har några idéer vad ovanstående kan bero på?

Tack på förhand!

/Johan
                    Utan att veta vilken typ av båt du har och hur instrumentet är monterat är det svårt att säga så mycket, men HDS har inbyggd antenn och har du tex monterat det inne i en hytt under tak så kan det med lite otur skärma av en del och du tappar signalkvalitet.
                    Sitter det i en öppen båt med fri sikt för antennen så är det något annat som knasar.
                    Kolla i menyerna för GPS.en och se hur bra kvalitet och hur många sateliter den tar emot signaler från, finns en enkom satelitkarta du kan visa på skärmen med aktuell status, den säger allt om hur bra det kan bli.
                    Sedan kan man om jag minns rätt aktivera 3D mottagning som är en extra siganla osm den tar emot från annan källa än satelit då blir det mera exakt (motsvarande gamla DGPS systemet).

Börja med detta och se om det blir bättre, annars får vi testa något annat.

Kommentera

• Tack för snabbt svar!

Det sitter monterat på en Buster RS så det är inget som skärmar av signalen.

Jag ska testa detta så återkommer jag sen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 765 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17