En "kvalificerad" gissning efter att ha sett bilderna och läst om den gamla givaren.
Personligen skulle jag inte montera givaren där och på det viset, den sitter i en fördjupning och i vinkeln som är till höger om den bildas turbulens pga vinkeln i skrovet och dessutom vinklar det åt 2 häll både vertikalt och horisontelt samt att den är för nära propellern och riggen för att få störningsfritt vatten och dessa saker jobbar ihop.
Sedan skulle jag montera den rakt efter vattenytan och mera till höger på den platta delen där det är mindre störning, och av vad jag kan se av bilden finns ingen steglist där men ser en liten sådan precis framför givarens nuvarande plats eller är det en synvilla på bilden, svår vinkel men ser jag rätt så är det också ett problem.
Att den gamla givaren funkade kan mycket väl bero på att fästet var annorlunda så att givaren kom i ett annat läge och det är små marginaler för att få det att funka optimalt.
Hade ett lod förut på gamla Bustern som inte ville funka i planingsfart, men efter att ha sänkt den ca 5mm och vinklat ner givaren några få grader så blev det perfekt och den hängde med felfritt i upp till +30 knop, så du får finlira lite också för det är ofta som första inställningen inte funkar, prova att sänka bakänden på givaren några grader också så får den bättre sikt framåt och kan hänga med bättre.
Personligen skulle jag inte montera givaren där och på det viset, den sitter i en fördjupning och i vinkeln som är till höger om den bildas turbulens pga vinkeln i skrovet och dessutom vinklar det åt 2 häll både vertikalt och horisontelt samt att den är för nära propellern och riggen för att få störningsfritt vatten och dessa saker jobbar ihop.
Sedan skulle jag montera den rakt efter vattenytan och mera till höger på den platta delen där det är mindre störning, och av vad jag kan se av bilden finns ingen steglist där men ser en liten sådan precis framför givarens nuvarande plats eller är det en synvilla på bilden, svår vinkel men ser jag rätt så är det också ett problem.
Att den gamla givaren funkade kan mycket väl bero på att fästet var annorlunda så att givaren kom i ett annat läge och det är små marginaler för att få det att funka optimalt.
Hade ett lod förut på gamla Bustern som inte ville funka i planingsfart, men efter att ha sänkt den ca 5mm och vinklat ner givaren några få grader så blev det perfekt och den hängde med felfritt i upp till +30 knop, så du får finlira lite också för det är ofta som första inställningen inte funkar, prova att sänka bakänden på givaren några grader också så får den bättre sikt framåt och kan hänga med bättre.
Kommentera