Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Local och Wide är nog samma upplösning. Skillnaden torde endast vara täckningsområde och pris. Men är det gratis så ;-)
    Själva grundkortet är väl till övervägande (helt?) del baserat på sjöfartsverkets sjökort när det gäller svenska delen, men med lite andra symboler, samt kompletterat med andra info-kategorier som inte har med navigering att göra.

Enligt specen ska ju N+ innehålla bl.a. högupplöst batymetri och högupplösta flygfoton, men det är nog i andra länder än i Sverige. Eller har du det i ditt kort? Jag har det inte i mitt iallafall. Lågupplöst satellitbild är allt jag har i mitt Local - Sthlm-Örebro, förutsatt jag inte missat nån kryssruta nånstans.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hagg Visa inlägg

Enligt specen ska ju N+ innehålla bl.a. högupplöst batymetri och högupplösta flygfoton, men det är nog i andra länder än i Sverige. Eller har du det i ditt kort? Jag har det inte i mitt iallafall. Lågupplöst satellitbild är allt jag har i mitt Local - Sthlm-Örebro, förutsatt jag inte missat nån kryssruta nånstans.
      Ok. Tack för infot! Man har ju märkt att mkt av marknaden för avancerad fiskeelektronik är riktat mot den amerikanska marknaden och en del "bling bling" som man gör reklam för finns kanske bara i de amerikanska systemen. Djupkartor etc. Jag ska väl försöka bidra med att logga djupkartor o ladda upp dom till GI portalen men har en hel del att lära mig om allt detta.

Jag har inte fått mitt C-Map kort ännu. Kommer med post om några veckor så jag får väl ge mig till tåls...

Tillbringade kvällen i soffan igår kväll och lekte med alla inställningar och menyer. Jisses vilken avancerad apparat man skaffat! Mkt imponerande (sambon var inte lika imponerad o tvingande mig att stänga av pipljudet).
      Snabba menyer vilket jag tyckte var mkt positivt. Det finns inget som är så irriterande annars som när man måste vänta på apparaten. Är mkt nöjd med köpet och det blir perfekt med 7 tums skärmen på kajaken. Ögonen har ju blivit sämre med åren så där är skönt med en så pass stor och ljusstark bild.

Idag ska jag göra ett givarfäste till kajaken. Jag vill inte sätta givarna på elsnurran för jag vill kunna använda kajaken med ekolodet monterat även utan motorn på. Jag tänkte göra ett justerbart rör på sidan i aktern som går att fälla upp så man inte skadar givarna när man sjösätter/stiger i land.

Är det något som hindrar att man monterar den vanliga 80/200 skimmern bredvid LSS givaren? Typ 10 cm isär
      /Gustav

Ps. Försökte logga in på GoFree men det gick inte. Nåt meddelande om att de har "stängt"? Är det jag som gör fel eller?
      Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-01, 07:41.

Kommentera

• GoFree Store er nede ja, men du kan gå inn på Insight Genesis direkte via PC. Via HDS/Elite kommer man ikke inn på IG for de sendes via Gofree Store.

Ja, du kan fint sette HST-WSBL så nære LSS. Men prøv å få LSS et par centimeter lavere enn HST-WSBL så ikke HST-WSBL skygger for sidescan.
        Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          GoFree Store er nede ja, men du kan gå inn på Insight Genesis direkte via PC. Via HDS/Elite kommer man ikke inn på IG for de sendes via Gofree Store.

Ja, du kan fint sette HST-WSBL så nære LSS. Men prøv å få LSS et par centimeter lavere enn HST-WSBL så ikke HST-WSBL skygger for sidescan.
          Oki! Super tack för infot! Ska göra ett givarfäste ikväll o ta en provtur i morgon o testa!

Dumt att man inte kan logga in på GoFree från HDS med WiFi. Är detta något dom jobbar på att fixa eller?

Kommentera

• Det skulle jeg tro. Hver dag nettbutikken er nede koster de penger.
            Team Colibri

Kommentera

• Premiärtur igår.. blandat resultat...

Fick testat min nya HDS 7 gen 3 igår.
              Lite konstiga bilder och varierande kvalitet. Undrar om det är givarplacering eller inställningar/handhavande fel?

Givarna monterade i fören. LSS givaren ca 2 cm under den vanliga.

Fick i början mkt "hack" i upptagningen? Kan det bero på att givarna sitter löst och vibrerar elle nåt?? Det försvann efter en stund? Kan givarna ligga för djupt? (De ligger ca 10cm under ytan)

Chripen gav inte heller några tydliga o bra bilder tyvärr så jag är lite besviken på det men hoppas att det bara är jag som gör någit fel?

Tacksam för tips och råd...

Click image for larger version

Name:	20160704_132613.jpg
Views:	1
Size:	439,8 KB
ID:	1782002Click image for larger version

Name:	20160704_164927.jpg
Size:	571,4 KB
ID:	1782003Click image for larger version

Name:	20160707_131148.jpg
Size:	1,01 MB
ID:	1782004Click image for larger version

Name:	20160707_132053.jpg
Size:	1 018,4 KB
ID:	1782005Click image for larger version

Name:	20160707_145339.jpg
Size:	1 012,8 KB
ID:	1782006Click image for larger version

Name:	20160707_153826.jpg
Size:	976,2 KB
ID:	1782007
              Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-08, 06:18.

Kommentera

• Jag har skaffat mig en HDS enhet men är konfunderad över vilken givare jag ska ha samt placering.
                De jag har tänkt mig är att använda mig av Totalscan givare med ett vertikalfäste typ Z-bait. Sedan även ha en akter monterad vanlig givare samt använda mig av en switch för att kunna ändra 2D vyn mellan dessa två.

Finns det någon nackdel med att använda Totalscan givaren istället för LSS2?
                Z-bait verkar ligga på is just nu, finns det några andra fästen i samma kvalitet?
                Någon som monterat en sådan givare på en Buster? Tycker grabb räckena verkar lite ostadiga....?
                Nackdelarna som jag fattat det med aktermonterad Sidescan är att de kan bli störningar från motor samt kan vara problem när man lägger i. Vad är fördelarna mer än ett fast montage?

Kommentera

• Gustav: Bildene dine tyder på at noe er feil ja. Ser nesten ut som giverne får luft.
                  Olle: Du kan ikke bruke switch med TotalScan, og siden den har XID kan ikke en annen 2D-giver ala HST-WSBL være tilkoblet samtidig. Bruk heller to 2D og en LSS med switch på 2D.
                  Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                    Fick testat min nya HDS 7 gen 3 igår.
                    Lite konstiga bilder och varierande kvalitet. Undrar om det är givarplacering eller inställningar/handhavande fel?

Givarna monterade i fören. LSS givaren ca 2 cm under den vanliga.

Fick i början mkt "hack" i upptagningen? Kan det bero på att givarna sitter löst och vibrerar elle nåt?? Det försvann efter en stund? Kan givarna ligga för djupt? (De ligger ca 10cm under ytan)

Chripen gav inte heller några tydliga o bra bilder tyvärr så jag är lite besviken på det men hoppas att det bara är jag som gör någit fel?

Tacksam för tips och råd...
                    Aj. Ser inte bra ut. Kan vara de kommer för högt upp och tar ytstörning och/eller luft. Nu blir du kanske ledsen. Men kanske bättre sätta dem där bak? Eller mitt på sidorna? Du är ju bra på bygga saker. Men se om du kan testa innan du bygger något.

Kommentera

• Ursprungligen postat av 0lle Visa inlägg
                      Jag har skaffat mig en HDS enhet men är konfunderad över vilken givare jag ska ha samt placering.
                      De jag har tänkt mig är att använda mig av Totalscan givare med ett vertikalfäste typ Z-bait. Sedan även ha en akter monterad vanlig givare samt använda mig av en switch för att kunna ändra 2D vyn mellan dessa två.

Finns det någon nackdel med att använda Totalscan givaren istället för LSS2?
                      Z-bait verkar ligga på is just nu, finns det några andra fästen i samma kvalitet?
                      Någon som monterat en sådan givare på en Buster? Tycker grabb räckena verkar lite ostadiga....?
                      Nackdelarna som jag fattat det med aktermonterad Sidescan är att de kan bli störningar från motor samt kan vara problem när man lägger i. Vad är fördelarna mer än ett fast montage?
                      Min totalscan funkar fint.
                      Enda nackdelen är att 2d givarna bör man byta ut oftare än side scan givaren. Få är det lite surt att det är samma eftersom den är lite dyrare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 780 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17