Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag har inte monterat många givare, tvärtom men bör man inte sätta givaren/-na en god bit bort från kölcentrum/motorn? Den långa ser spontant ut att sitta ganska nära?
    Sedan så framstår Linders steglister som "turbulensvänliga" men det kan ju vara svårt att göra något åt...

tlt, berätta gärna hur det går och vad som blev "förlösande" om du når hela vägen... Min bror har nämligen en nymonterad likadan ss-givare som som ger störningar (diagonala streck längs hela eller delar av vattenkolumnen) redan i 5-10 knop...

Lycka till i alla fall!

Kommentera

• Har en liknande fråga angående installation av givare. Köpte en sån här: http://www.olssonsfiske.se/elektroni...bl83200-455800 för ett tag sedan. Tänkte att jag bör välja just HDI 83/200-455/800 i installationsmenyn, men icke. Resultatet blev att min structurescan blev helt svart, detta löste jag genom att köra på "okänd givare" i menyn.

På den lilla lappen under blå-kontakten står det: FA XDCR SYLVESTER. Hittar inte detta i installationsmenyn så frågan är vad jag ska välja...allmän 83/200-455/800 eller vad?
      Har inte hunnit testa/experimentera så mycket med olika inställningar då jag helst vill ägna mig åt fiske nu när förhållandena är bra, det vore dock trevligt om någon klok själ kunde guida mig lite i den tekniska biten, så kanske det blir rätt för en gångs skull

Gen3 och sidogivare bör kanske tilläggas att jag kör...

Kommentera

• Ursprungligen postat av P3lle Visa inlägg
        Har en liknande fråga angående installation av givare. Köpte en sån här: http://www.olssonsfiske.se/elektroni...bl83200-455800 för ett tag sedan. Tänkte att jag bör välja just HDI 83/200-455/800 i installationsmenyn, men icke. Resultatet blev att min structurescan blev helt svart, detta löste jag genom att köra på "okänd givare" i menyn.

På den lilla lappen under blå-kontakten står det: FA XDCR SYLVESTER. Hittar inte detta i installationsmenyn så frågan är vad jag ska välja...allmän 83/200-455/800 eller vad?
        Har inte hunnit testa/experimentera så mycket med olika inställningar då jag helst vill ägna mig åt fiske nu när förhållandena är bra, det vore dock trevligt om någon klok själ kunde guida mig lite i den tekniska biten, så kanske det blir rätt för en gångs skull

Gen3 och sidogivare bör kanske tilläggas att jag kör...
        Jag tror inte det funkar med den givaren du köpt. Det är en givare som funkar till HDI, Elite och jag har för mig även till Gen 2 Touch maskinerna om du vill köra Down Scan. Till Gen 3 kör du Structure Scan givare (LSS-2) och en 2D givare på 83/200 eller 50/200. Down Scan får du ändå med denna kombination så att säga.

Försöker du använda den givaren du köpt kommer du ha två givare som skall jobba på 455/800 (både LSS-2 och HDI givaren) och det tror jag inte funkar. Därav din svarta structure scan skärm...

Kommentera

• Joda, 83/200/455/800-HDI kan brukes, men ikke samtidig som LSS.
          Med en Gen 2 og LSS, vil HDSen få downscan fra to kilder samtidig, og det går ikke bra. Gå inn i givermenyen (innstillinger-ekkolodd-installasjon) og velg HST-WSBL i steden. Da fungerer det.

HDI-giveren på HDS Gen 2 Touch og HDS Gen 3 er først og fremst et poeng hvis man av en eller annen grunn IKKE har LSS. Da velger man "riktig" giver i menyen og får både 2D og downscan. På HDS Gen 2 og HDS Gen 1 spiller det ingen rolle, de kan ikke bruke downscanelementet i HDI-giveren uansett, og vil bare vise 2D.

HDS sammen med HDI kan være nyttig ved noen varianter av bruk. Feks hvis man uansett ikke vil bruke SideScan eller for montering i front ved elmotoren. HDI-giveren kan monteres under en elmotor, LSS er vanskelig å få montert slik.
          Team Colibri

Kommentera

• Oops...då trillade poletten ned för mig. Min plan var att byta upp mig gällande givare då den förra fått sig lite smällar och repor. Vad är det som gäller då? En ny, likadan eller ska jag fortsätta med den nya HDI'n som tycks funka...
            50/200 givaren har jag spanat på. Verkar lite overkill för mina grunda vatten men verkar vara rätt alternativ om man vill "byta upp sig"?

Kommentera

• Du kan fint bruke den HDIen du har, så lenge du gjør som jeg sier og kaller den HST_WSBL i HDSen. Men du kan også kjøpe deg en ny HST-WSBL, og selge HDIen. det er en aldri så liten prisforskjell på de to.

50/200 (HST-DFSBL) er ikke videre egnet for "svenskt vertikalfiske" da konen på 200 kHz er halvparten av HST-WSBL. Til "norsk vertikalfiske" på 20+ meters dyp og elmotor som holder båten stille synes jeg den er helt topp. Den er også helt topp til trolling over litt dypere vann. Men skal du virkelig bytte oppover, er det en Airmar TM150M (ca 4000) eller TM185HW (ca 15000) du skal ha til ditt fiske og en HDS Gen 3.
              Senast ändrad av Team Colibri; 2016-05-24, 09:44.
              Team Colibri

Kommentera

• Tar av mig hatten och bugar för informationen!

Kommentera

• Ursprungligen postat av tlt Visa inlägg
                  Hej
                  Jag är säker, har kollat och det är en HST-WSBL och en XDCR SS HD . Det har funkat bra vid låga farter förut upp till ca 16 kn med frontmotor och en passagerare och fiskegrejor och upp till ca 21-22 kn när jag har åkt själv med tom båt.
                  Jag skulle vilja att det fungerade upp till toppfart ca 33 kn...
                  Hur ser den långa givaren ut tillsammans med motorn? Måste du tilta ut motorn för att den skall fungera?

Kommentera

• Jag ska köpa en enkel plottter eller troligare bara ett ekolod.
                    ska ha den i en fiskekajak, läst så mycket jag kan och lutar åt en lowrance 3x.
                    men funderar på någon med egna batterier i.
                    fisket sker på djup 1 m - 5 meter eller max 20 m.
                    så jag behöver bara se djup,temp och fisk.

tips på vad, absolut max 5000kr men helst 1000kr.

fisket blir gädd/aborrmete och Trolling från kajak efter samma sorts fisk

obs ev köps en quintrex 250 istället om tillfälle ges, viktigast är att båten ska vara enkel att sjösätta om val av ekolod har med båtval att göra

Kommentera

• Valg av ekkolodd har egentlig ikke noe med båten å gjøre. Men du vil fort finne ut at en 16"-skjerm på kajakk nok er litt upraktisk, og at en 3x i en båt hvor du står flere meter fra skjermen er tilsvarende lite givende. Til sammenlikning hadde jeg omtrent det samme utstyret i min forrige båt, en åpen alubåt på 4 meter, som jeg har i dagens kabinbåt på 5,4 meter. Skjermene er riktignok litt større, men det var mer et spørsmål om lommeboken da ting ble kjøpt enn båtene som sådan.

Hook (Elite) 3x er et meget enkelt ekkolodd, med en liten skjerm. Som jeg har sagt før vil jeg sterkt anbefale at man går opp til 4x. Da får du høyere skjerm og bedre oppløsning, og et bedre ekkolodd. Om du så kjøper utgåtte modeller som Elite 4x HDI, Elite 4x CHIRP eller Hook 4x spiller minimal rolle. Men de utgåtte bør du få til en svært gunstig pris med ekkoloddgiveren 83/200/455/800-HDI som er egnet for det klassiske svenske fisket. Det blri bare noen få hundrelapper i forskjell prismessig, men i mine øyne et vesentlig bedre ekkolodd og en skjerm som er mye bedre å se på.

Varianter med innebygde batterier, ala Humminbirds, eller Lowrance sine pakker med batteri og veske, vil jeg anbefale alle å ligge langt unna. Her betaler du masse for noe du enkelt lager selv, mens selve ekkoloddet og skjermen er langt enklere enn det du ellers finner i samme prisklasse.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri