Takk.
Kunnskapen min kommer delvis fra de offisielle nettsidene, delvis fra diverse forum (inkludert dette), delvis fra manualene og delvis fra merkene selv fordi jeg snakker med deres representanter fra tid til annen. Flere av merkene sender dessuten informasjon til sine forhandlere, og den informasjonen er gjerne laget av teknisk avdeling, ikke markedsføringsavdelingen. Får man tak i denne informasjonen, er det derfor lettere å "dekode" alt det rare/ idiotiske/ informative (stryk det som ikke passer) som en med utdanning i markedsføring kan finne på å kalle ting.
NMEA2000 må ha strømtilførsel, ethernet skal IKKE ha strømtilførsel. Forvirringen stammer fra tidligere år, da endel modeller ga GPS-antennen du tilkoblet med NMEA2000 strøm direkte. Men på alle nogenlunde nyere modeller (fra Gen 1 og oppover) MÅ du ha strømtilførsel på NMEA2000-nettverket. Ethernet= grå kabel med gule kontakter, NMEA2000= svart kabel med svarte kontakter. Det er ethernet som gjør at du kan dele ekkoloddbilde, kartbilde og radarbilde.
Begrenset NMEA betyr typisk deling av waypoints og mulighet for å bruke ekstern GPS-antenne (feks Point-1). Fult NMEA kan variere litt mer avhengig av når modellen er produsert, feks er en Gen 1 "full NMEA" men ikke kompatibel med Motorguide Xi5 slik Gen 2 og Gen 3 er. NMEA-standarden utvikles stadig, og tidligere modeller støtter ikke standarder som har kommet senere, forsåvidt ganske naturlig. Et annet eksempel på dette er de nye NMEA-standardene for overføring av musikk som nettopp har kommet ut. Akkurat nå er det vel omtrent ingen modeller (uansett merke) som støtter disse, men det vil komme i fremtidige software-oppdateringer. Fult NMEA vil vanligvis bety mulighet for motordata, ulike sensorer (drivstoff, trykk, temperatur i luft og vann, vindstyrke etc), styring av musikk, dimming av alle skjermer i nettverket og sikkert noe mer jeg ikke husker i farten.
NMEA har faktisk så vidt begynt med en standard for ethernet også (kalt ONEnet), men den er det så vidt jeg vet ingen som bruker. Men en gang i fremtiden kan kanskje dette gjøre at merkene kan snakke sammen også over ethernet.
Det er altså tre typer nettverk:
-NMEA0183
-NMEA2000 (må ha strøm)
-Ethernet
Disse tre gjør litt forskjellige ting, men NMEA er altså standard på tvers av merkene, mens ethernet er merke-spesifikt litt grovt sett. Kapasiteten i nettverket øker nedover listen min, så NMEA0183 er enklest/ tregest og ethernet er mest komplisert/ raskest.
Jeg skrev en sak om forskjeller på marine nettverk for en tid tilbake, den saken ligger her:
Kunnskapen min kommer delvis fra de offisielle nettsidene, delvis fra diverse forum (inkludert dette), delvis fra manualene og delvis fra merkene selv fordi jeg snakker med deres representanter fra tid til annen. Flere av merkene sender dessuten informasjon til sine forhandlere, og den informasjonen er gjerne laget av teknisk avdeling, ikke markedsføringsavdelingen. Får man tak i denne informasjonen, er det derfor lettere å "dekode" alt det rare/ idiotiske/ informative (stryk det som ikke passer) som en med utdanning i markedsføring kan finne på å kalle ting.
NMEA2000 må ha strømtilførsel, ethernet skal IKKE ha strømtilførsel. Forvirringen stammer fra tidligere år, da endel modeller ga GPS-antennen du tilkoblet med NMEA2000 strøm direkte. Men på alle nogenlunde nyere modeller (fra Gen 1 og oppover) MÅ du ha strømtilførsel på NMEA2000-nettverket. Ethernet= grå kabel med gule kontakter, NMEA2000= svart kabel med svarte kontakter. Det er ethernet som gjør at du kan dele ekkoloddbilde, kartbilde og radarbilde.
Begrenset NMEA betyr typisk deling av waypoints og mulighet for å bruke ekstern GPS-antenne (feks Point-1). Fult NMEA kan variere litt mer avhengig av når modellen er produsert, feks er en Gen 1 "full NMEA" men ikke kompatibel med Motorguide Xi5 slik Gen 2 og Gen 3 er. NMEA-standarden utvikles stadig, og tidligere modeller støtter ikke standarder som har kommet senere, forsåvidt ganske naturlig. Et annet eksempel på dette er de nye NMEA-standardene for overføring av musikk som nettopp har kommet ut. Akkurat nå er det vel omtrent ingen modeller (uansett merke) som støtter disse, men det vil komme i fremtidige software-oppdateringer. Fult NMEA vil vanligvis bety mulighet for motordata, ulike sensorer (drivstoff, trykk, temperatur i luft og vann, vindstyrke etc), styring av musikk, dimming av alle skjermer i nettverket og sikkert noe mer jeg ikke husker i farten.
NMEA har faktisk så vidt begynt med en standard for ethernet også (kalt ONEnet), men den er det så vidt jeg vet ingen som bruker. Men en gang i fremtiden kan kanskje dette gjøre at merkene kan snakke sammen også over ethernet.
Det er altså tre typer nettverk:
-NMEA0183
-NMEA2000 (må ha strøm)
-Ethernet
Disse tre gjør litt forskjellige ting, men NMEA er altså standard på tvers av merkene, mens ethernet er merke-spesifikt litt grovt sett. Kapasiteten i nettverket øker nedover listen min, så NMEA0183 er enklest/ tregest og ethernet er mest komplisert/ raskest.
Jeg skrev en sak om forskjeller på marine nettverk for en tid tilbake, den saken ligger her:
Kommentera