Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det någon som har en .smf fil att dela med sig av?
    Dvs de filer som HDS gen2 kan framställa genom att konvertera .sl2 filerna från sidescan i det inbyggda Structuremap, så man kan ha tidigare sidescan i bakgrundskartan.

Funderar nämligen på HDS gen2 men kollar runt på olika märken vad man kan göra med filerna utanför ekolodet, då jag är en vän av den gamla vanliga papperskartan som komplement till den digitala.
    Utan att behöva köpa licenser till nya kartprogram utöver de jag har.

Om någon vill skicka en sån fil till mig blir jag mycket glad. Behöver bara ett minimalt "smakprov"

Kommentera

• Hej, önskar koppla mitt HDS touch 7 till mitt startbatteri på båten, batteriet är ett fritidsbatteri på 75 Ah/12v.

Är det bara att koppla på grejorna med säkring, eller skall man beakta något annat för att slippa störningar el liknande?

Det kanske rätt och slätt är en dum ide att koppla direkt till start batteri, och ytterligare ett batteri bör införskaffas... ?

Tacksam för tips, känner mig ganska nollställd när det kommer till el-installationer. Mvh Johan

Kommentera

• Med et lite forbehold om hva annet du har koblet til batteriet ditt: Ja, det er bare å koble på.
        Team Colibri

Kommentera

• Tack Erik. Det är en Buster M, så startmotor, länspump, instrument och lanternor skulle jag tro går på samma.

Värderar om jag ska köpa ett extra fritidsbatteri som kopplas ihop med befintliga och laddas av samma generator. Skulle jag åka på fiskeresa är det bra att ha ett rejält batteri.

Men vad ska jag tänka på om jag kopplar ihop 2 batterier parallellt? HDSen kopplas då till det nya.

Kommentera

• Hvis du med "kobler i hop" tenker å lage noe i retning av et laderele som gir lading til begge batteriene fra bensinmotoren, så vær obs på at det krever litt. I et slikt setup, bør begge batteriene være like store (A), og like gamle. Så bør du jevnlig bytte om på de så de får jevn belastning. Jeg bruker en tilsvarende løsning selv på lengre turer hvor strømbehovet til kjøleboks, belysning, PC og diverse annet er stort.

Jeg bruker altså to batterier i båten min. For vanlige ettermiddagsturer er bare det ene tilkoblet. Siden jeg kjører med mye elektronikk, og ofte bare bruker en liten kicker som motor, er forbruket mitt større enn ladingen. Jeg bytter derfor jevnlig om på de to batteriene, slik at det ene står hjemme til lading og det andre står i båten. Særlig nå i vinterhalvåret er ladingen som batteriet får fra motoren(e) dårlig, fordi batteriet er kaldt. Kalde batterier lader svært dårlig, så selv med masse A i lading blir ladeeffekten dårlig siden batteriet ikke klarer å ta til seg ladestrømmen. Ved å bytte om og lade hjemme holder batteriene mine lenge, siden de topplades ofte og i riktig temperatur, og jeg har alltid strøm nok til både forbruk og start av den store motoren. Desto mer elektronikk man setter i båten, desto viktigere er det at "batteribanken" har god kvalitet og vedlikeholdes. Særlig litt avansert elektronikk som en HDS er følsom for spenningsfall og andre problemer relatert til dårlig elektrisk opplegg, så man sparer seg for mye problemer og banning ved å gjøre "hjemmeleksene" med batteri(er) og elektrisk opplegg.

Med et lite forbehold om at jeg ikke vet noe om hvor mye bensinmotoren din lader, så vil jeg tro at du med et batteri på 40-70 A burde klare deg helt fint med ditt nåværende oppsett. Pass på at du legger opp tilførselsspenning (V) på din HDS så du kan holde et lite øye med batteristatusen din. (Tilførselsspenning er ikke absolutt, dvs det gir ikke helt presis informasjon om batteristatus, men det er uendelig mye bedre enn å ikke vite noe.) Ser du at tilførselsspenningen er fallende, må du enten lade ved å kjøre mer, eller ta med batteriet hjem for lading. Med dine strømforbrukere kan du sannsynligvis bruke et 60 A batteri i flere dager (uten lading) før det må lades.
            Team Colibri

Kommentera

• Hej!

Tänkte kitta upp båten med ny plotter/ekolod och valet har fallit på HDS-7 Gen3. Verkar som ett bra lod med många möjligheter om än något dyrt..

Nu är frågan vilka givare jag behöver, StructureScan verkar trevligt men behöver jag även traditionell givare enligt t.ex. detta paket? http://www.olssonsfiske.se/elektroni...gen3-touch-7-1

Tack på förhand!
              Ike

Kommentera

• I den pakken følger det med to givere. En for StructureScan (LSS2) og en for tradisjonelt ekkolodd (HST-WSBL). I min verden hadde HST-WSBL blitt erstattet med en bedre giver fra Airmar (feks TM150M), men det koster selvfølgelig enda mer penger.
                Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  I den pakken følger det med to givere. En for StructureScan (LSS2) og en for tradisjonelt ekkolodd (HST-WSBL). I min verden hadde HST-WSBL blitt erstattet med en bedre giver fra Airmar (feks TM150M), men det koster selvfølgelig enda mer penger.
                  Tack för svaret, tror nog jag nöjer mig med den lite billigare som ingår i paketet :-)

Vilket sjökort rekommenderas? Är det navionics som gäller eller finns det andra alternativ?

Kommentera

• Angående kart, så må du nesten gjøre litt research for akkurat de vannene du er ute etter.
                    Navionics er enklest, dyrest, noen steder bra og mange steder dårlig. Fordelen er at du kan ta en kikk på kartet deres via webappen på nettsiden deres, og vurdere kvaliteten opp mot kjennskapen du har til ditt område.

Insight Genesis finnes både i gratisversjon og betalversjon, for mange vann er dekningen god og for andre vann kan du logge og laste opp så det blir bra. Registrer deg gratis, så kan du se selv hvordan det er i ditt område.

Djupkarta.se er tredje alternativ, som for IG logger du og laster opp data. For djupkarta.se må du levere logger for å få tilgang, men det er gratis. Se nettsiden for å se om dine vann er dekket, hvis ikke blir de det når du leverer logger.

Alle alternativene finnes det egne tråder om her på forumet.
                    Team Colibri

Kommentera

• Nu när man har snöat in helt på kajakfiske så måste man ju naturligtvis ha ekolod på =)

Nu har jag kört med vanlig 2d givare och hds5, fast man saknar downscan... Jag har ett hds7 touch på båten som jag blev sugen på att flytta över och köra downscan på.
                      Och lss2 givaren är så förbannat klumpig och vill inte gärna plocka den av båten.

Skulle denna fungera med mitt hds7? : http://www.olssonsfiske.se/elektroni...bl83200-455800

Eftersom hds7 har separat ingång till lss givaren så gissar jag på att denna inte fungerar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17