Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
    Mitt gamla hds 5 höll på så ett tag å då var det för dålig kondtion på batteriet. När det strulade så fick jag tillbaka det om jag gjort soft reset eller hard reset på ekolodet.

    Har du inte gjort hard reset (factory default) så prova det tror det är det första man ombeds göra när man ringer supporten.
    Ok, skall försöka detta, det skumma är att båten vart igång hela tiden så batteriet borde ju levererat bra med kräm. Vet annars att batteriet inte är det bästa iofs.
    Tack!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • Släng upp så att du ser batteriets spänning på ekolodet hela tiden så kan du lätt se hur det ligger till.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
        Släng upp så att du ser batteriets spänning på ekolodet hela tiden så kan du lätt se hur det ligger till.
        Jag hade det förr, det stod konstant på 14,1 under gång typ..
        Kanske skall kolla igen om det fortfarande är så.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • 14,1 under gang tyder på en motor som leverer lite strøm eller et batteri som er modent for resirkulering. Moderne påhengere bør levere 14,3-14,4V selv ved lavt turtall. (De leverer lite A på lavt turtall selvfølgelig, for virkelig god lading må man ofte opp på 4000 omdreininger eller så.)
          Team Colibri

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            14,1 under gang tyder på en motor som leverer lite strøm eller et batteri som er modent for resirkulering. Moderne påhengere bør levere 14,3-14,4V selv ved lavt turtall. (De leverer lite A på lavt turtall selvfølgelig, for virkelig god lading må man ofte opp på 4000 omdreininger eller så.)
            OK, där ser man.. Kanske dax att byta trots allt. Det har hållit länge och bra batteriet.
            Låter lite att det skall spela roll att det skiljer 0,3 volt 14,1-14,4?

            Skumt att det skall göra lodet skumt.
            Det klarar väl ganska låga strömnivåer? 10-17 vDC verkar ju funka?
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              OK, där ser man.. Kanske dax att byta trots allt. Det har hållit länge och bra batteriet.
              Låter lite att det skall spela roll att det skiljer 0,3 volt 14,1-14,4?

              Skumt att det skall göra lodet skumt.
              Det klarar väl ganska låga strömnivåer? 10-17 vDC verkar ju funka?
              I instruktionsboken står det 10-17 v i alla fall.
              Till mitt elite 7 använder jag ett 9ah extra batteri
              Och elen dragen på "andra sidan" på båten för att
              minimera störningar. Mitt lod hänger sig inte så ofta,
              och de gånger det har gjort det tror jag att jag alltid
              Kört med split screen 83/200 om det nu kan ha någon
              betydelse. Har alltid fungerat igen när man startat om.

              Kommentera


              • V som indikator på helsen til et batteri er ikke en nominell skala. Husk på at at fulladet 12V batteri gir 12,7V mens ett på 11,9V i praksis er tomt. Gapet mellom 12,6 og 12,7 er derfor langt større i batteristatus enn i % tallene i mellom.

                Jeg bruker nesten bare batterier fra Biltema, både i bilene og båten. Jeg kjøper heller "billige" batterier som jeg bytter ofte enn dyre batterier som jeg må la gå i flere år. Nå er jeg et petimeter når det kommer til lading, så jeg får 4-5 år ut av Biltemabatteriene før jeg skifter, og det er verdt å nevne at jeg bruker båten så lenge det er isfritt så min sesong er lang. (Sist vinter var båten oppe 22. desember og på vannet igjen i februar.) Spesielt når det er kaldt tar batteriene i mot lading dårligere, det er dramatisk forskjell på hva et batteri kan gjøre i 0 grader og i 20 grader, både hva gjelder lading og utnyttelse. Samtidig har min hovedmotor en imponerende lading, og siden jeg har litt transportkjøring i plan frem og tilbake til fiskeplassene er det ikke så ofte jeg må lade med landstrøm om sommeren. (Jeg har landstrøm ved båten så det er lett å legge inn kabel og lade i båten, det samme der bilene våre står parkert.)
                Team Colibri

                Kommentera


                • Jag kollade när inte motorn var igång å låg då på hela 12.3.
                  Men fick igång det när jag ladda upp det med en extern laddare.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    V som indikator på helsen til et batteri er ikke en nominell skala. Husk på at at fulladet 12V batteri gir 12,7V mens ett på 11,9V i praksis er tomt. Gapet mellom 12,6 og 12,7 er derfor langt større i batteristatus enn i % tallene i mellom.

                    Jeg bruker nesten bare batterier fra Biltema, både i bilene og båten. Jeg kjøper heller "billige" batterier som jeg bytter ofte enn dyre batterier som jeg må la gå i flere år. Nå er jeg et petimeter når det kommer til lading, så jeg får 4-5 år ut av Biltemabatteriene før jeg skifter, og det er verdt å nevne at jeg bruker båten så lenge det er isfritt så min sesong er lang. (Sist vinter var båten oppe 22. desember og på vannet igjen i februar.) Spesielt når det er kaldt tar batteriene i mot lading dårligere, det er dramatisk forskjell på hva et batteri kan gjøre i 0 grader og i 20 grader, både hva gjelder lading og utnyttelse. Samtidig har min hovedmotor en imponerende lading, og siden jeg har litt transportkjøring i plan frem og tilbake til fiskeplassene er det ikke så ofte jeg må lade med landstrøm om sommeren. (Jeg har landstrøm ved båten så det er lett å legge inn kabel og lade i båten, det samme der bilene våre står parkert.)
                    Tycker lite synd om dig Erik, det borde ju vara
                    lowrance själva som skulle svara på våra frågor..

                    Jag förstår vad du menar, men har lite svårt att
                    Tro att det är problemet för mig i alla fall. Jag
                    Laddar batteriet efter varje tur, och när jag startat
                    Om lodet efter en låsning kan det ju fungera
                    Flera timmar till utan några problem..

                    Kommentera


                    • Ingen grunn til synes synd på meg.
                      Jeg lærer enormt mye via diverse forum som dette selv, elektronikk er en egen hobby for meg. Skulle det bli mye, er det ikke værre enn at jeg lar være å svare noen dager. Jeg bruker dessuten kunnskapen fra diverse forum til egen vinning, for det er nettopp diverse spørsmål som gjør at jeg skriver spesielle tekniske artikler på bloggen og hooked.no. For artiklene på hooked får jeg betalt, og bloggen er nok en av grunenne til at jeg personlig får rabatt hos de fleste jeg handler hos.

                      Lowrance har Prostaff som følger med og svarer direkte på endel US-forum, men det er kanskje litt mye forlangt at hvert elektronikkmerke skal ha personell i hvert land for å svare på forumspørsmål. Bedre at de har folk som svarer på supportmailen sin. (Min subjektive mening)

                      Dessuten synes jeg det er mye bedre at folk poster i forumet enn å sende PM her og på Facebook, sende mail etc. Her blir alle spørsmål og svar søkbare for andre, samt at de leses av mange. (Dessuten får jeg dårlig samvittighet av å ikke rekke å svare på PM etc, mens her på forumet er det mange andre som svarer også) Sannsynligvis er det flere som lurer på det spørsmålet jeg får på PM, og da er det bedre at det tas i åpent forum enn på PM.
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 765 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      10 svar
                      2 884 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn
                       
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                      32 svar
                      3 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      63 svar
                      4 712 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av brollann, 2024-02-13, 16:40
                      3 svar
                      311 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X