Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Minax Visa inlägg
    Så gärna så! =)
    I Google Earth använder du verktyget "Lägg till bana" för att rita konturerna av sjön. Vill man sen rita konturerna av öar och sånt så får man göra en ny bana för varje ö. Lämpligt är om man placerar dessa banor i en egen mapp under "Mina platser" i Google Earth. När du känner dig nöjd med banorna högerklickar du på mappen de ligger i och väljer "Spara plats som..." Spara filen som en *.kmz-fil med valfritt namn.

Öppna upp Global Mapper (Själv kör jag verson 11, kan skilja något från de olika versionerna kanske).
    Klicka på "Open your own data files" och leta upp din *.kmz-fil. Nu har du kartan importerad.
    Klicka på "File" därefter "Export Vector Data" och sedan på "Export Lowrance LCM..."
    I fönstret som nu kommer upp avgör du bara hur stor du vill att kartan ska vara.
    Därefter klickar du på ok och väljer namn på kartan och var du vill spara den.
    Lägg sedan filen direkt på ditt SD-kort och sätt in det i Plottern. Plottern laddar då kartan automatiskt och allt är klart! =)
    Hoppas det var till hjälp!

PS: Vill man spara konturerna som spår istället för som karta, det kan vara om man har en äldre GPS som inte stöder *.LCM så kan man exportera vectordatan som *.USR istället.
    Jag har gjort som du skrev. Lade in filerna på SD-kortet i roten på den. Men jag ser inte polygonerna när jag tittar i lodet. Något jag missat? Koordinatsystem eller något sånt? Det ser bra ut i global mapper när jag exporterar till LCM.
    Henric Olsson

http://heinrich1979.blogspot.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av heinrich79 Visa inlägg
      Ska prova de där tipsen. Men det är ingen som vet om man kan ta ut kartbladen från typ eniro eller google maps. Den koordinatsatta kartbilden och exportera till ett format i sin tur som man kan ta upp i ekolodet? Eller är det rita konturer som gäller?
      Frågade DrDepth om detta och fick svaret att det endast är Garmins enheter som stödjer rasterkartor (typ Eniro). Så det är nog kört att föra över kartbilder till HDS. Vi är hänvisade till vektordata.

Kommentera

• Ja korset funkar inte när du har 3d. Ställ om til 2d igen..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Classe71 Visa inlägg
          Ja korset funkar inte när du har 3d. Ställ om til 2d igen..
          Ahhhhh. Tack..
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Är i tankarna att köpa ett HDS 5.
            men jag undrar av er som använder det om det inte blir för smått med delad plotter och ekolod på en 5" skärm?

/Henke

Kommentera

• Ursprungligen postat av Honke Visa inlägg
              Är i tankarna att köpa ett HDS 5.
              men jag undrar av er som använder det om det inte blir för smått med delad plotter och ekolod på en 5" skärm?

/Henke
              Det är ju givetvis ingen som kan säga hur du upplever det.
              Men jag tycker min HDS7 är fånigt liten.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Jaså du tycker till och med att HDS7:an känns litet. Jag har idag ett lowrance x125 och en seperat plotter. det funkar kanon tycker jag.
                Men att trycka ihop dom på samma skärm känns jäkligt litet som sagt...

Kommentera

• Jag kanske bryter mot någon regel nu, men det finns ett HDS5 i köp och sälj om det är av intresse. Uppgradering till HDS-7.

Kommentera

• Går det att koppla ihop ett hds-5 med ett hds-5x, och logga ekolodsdata från hds-5x till hds-5:an (för dr depth)? Alltså använda hds-5:an som bara gps. Vill ha två insrument och har redan ett hds-5x och kan komma över hds-5 betydligt billigare än hds-5m.
                    www.ichtys.se

Kommentera

• Jag har inte uppdaterat mitt HDS5 sedan jag köpte det. Är det någon mening att uppdatera det till 4.1? Har en bekant som bara fick problem med lagg mm när han uppdaterade sitt i höstas, men det kan ha med hans kunskaper att göra kanske?

Upplever ni som har uppdaterat någon skillnad? Jag går ju efter principen att man inte ska röra något som fungerar och mitt funkar ju utan problem.
                      Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 765 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri