Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kul att dom kommer med nya uppdateringar då och då, och gör den befintliga produkten bättre.
    Uppdaterar inom kort själv också.
    http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

• Hjääälp! Nu blir jag tokig... Jag har kört med mitt HDS5 en säsong nu och har nu tänkt ladda in info't till mitt nyköpta DrDepth program för att fixa smarriga kartor över mina fina grynnor. Men jag fattar inte hur jag ska gå till väga! Jag har förstått att man ska kopiera data från lodets minne till minneskortet, men hur?? När jag kollar på "filer" (slg typ) i mitt HDS5 så hittar jag inga vettiga filer. Är det nå't man skulle ställt in nån'stans för att det ska sparas ner?
      Nå'n som kan guida mig lite? Pleeeeaase :-(
      Bira, bira, bärs!!

Kommentera

• Ursprungligen postat av RimboRambo Visa inlägg
        Hjääälp! Nu blir jag tokig... Jag har kört med mitt HDS5 en säsong nu och har nu tänkt ladda in info't till mitt nyköpta DrDepth program för att fixa smarriga kartor över mina fina grynnor. Men jag fattar inte hur jag ska gå till väga! Jag har förstått att man ska kopiera data från lodets minne till minneskortet, men hur?? När jag kollar på "filer" (slg typ) i mitt HDS5 så hittar jag inga vettiga filer. Är det nå't man skulle ställt in nån'stans för att det ska sparas ner?
        Nå'n som kan guida mig lite? Pleeeeaase :-(
        Du kan se dina filer i HDS:en om du går till Files/Info (tror menyn heter så). Filerna kan antingen ligga på själva enheten eller på ditt SD kort beroende på vart du sparat dem. Ligger de på SD kortet så överför du dem till datorn via en kortläsare, ligger filerna på enheten måste du kopiera över dem till SD kortet först genom att markera filen i "Files/info" och sedan trycka MENU och COPY och välja kortet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
          Du kan se dina filer i HDS:en om du går till Files/Info (tror menyn heter så). Filerna kan antingen ligga på själva enheten eller på ditt SD kort beroende på vart du sparat dem. Ligger de på SD kortet så överför du dem till datorn via en kortläsare, ligger filerna på enheten måste du kopiera över dem till SD kortet först genom att markera filen i "Files/info" och sedan trycka MENU och COPY och välja kortet.
          Hej Tobias! Å tack för ett snabbt svar! Problemet är att jag inte hittar några vettiga filer. Kortet var tomt när jag började mina försök igår, sä där var inget lagrat.
          Under "Mina filer" -> Detaljer finns denna info:
          Filer 0
          Foldrar 4
          Använt utrymme 832 bytes

Och under "Mina Filer" kan man se följande:
          - Loggar
          AIS (0 använt)
          Ekolod (0)
          Weather (0)
          - Rutter, Waypoints och spår
          - Inställningar

Så såg det alltså ut när jag började mina försök igår. Alltså inga vettiga filer att kopiera.
          När jag grävde djupare och kollade på detaljer, så hittade jag två möjligheter att kopiera och de var under "Mina Filer" -> Kopiera alla och då kopierade jag till kortet, vilket resulterade i en fil som jag döpte till HDS5.
          Under"Rutter, Waypoints och Spår" hittade jag "Exportera", vilket jag också gjorde. Detta resulterade i en fil som jag döpte till TRAIL1.
          Så nu ser mitt kort ut så här:
          "Memory Card-1"
          - HDS5.set (verkar vara inställningar av någon sort?)
          - TRAIL1.usr (användardata står det att det är?)

Jaha, å det här känns ju inte som om det finns nå't vettigt att plocka över till DrDepth!? Hade förväntat mig .slg filer eller nå't?
          Är det någon grundinställning som behöver göras för att datat ska lagras på rätt sätt?

Guuud, vad trött jag blir... Det skulle ju vara så enkelt det här... :-(
          Bira, bira, bärs!!

Kommentera

• Måste Du inte aktivera loggningen i instrumentet först för att det ska sparas filer på kortet som Du kan kopieera över och även bestämma vilka uppgifte rsom ska med som lat/Lon, ekelod osv??

Vill minnas att jag såg en fråga om det i menyerna när jag rotade runt och jag valde att inte aktivera det på min, kan vara orsaken till att Ditt kort är tomt?!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Måste Du inte aktivera loggningen i instrumentet först för att det ska sparas filer på kortet som Du kan kopieera över och även bestämma vilka uppgifte rsom ska med som lat/Lon, ekelod osv??

Vill minnas att jag såg en fråga om det i menyerna när jag rotade runt och jag valde att inte aktivera det på min, kan vara orsaken till att Ditt kort är tomt?!
              Känns som en viss logik i det, men jag kan inte hitta det någonstans bland menyer och alternativ och inte heller i manualen. Suck...
              Bira, bira, bärs!!

Kommentera

• Hej!
                Du gör så här: Tryck "MENU" knappen och näst längst ner på raden hittar du fliken "Ekolodsinspelning". Gå in där och välj hur filerna ska spelas in. Jag tycker att 1600 bytes räcker till Dr djup. Välj externt minnes kort att spela in på. Sen är det bara att spela in. Du ser också hur länge du kan spela in på kortet tills det blivit fullt. En röd punkt är aktiverad i vänstra hörnet samt en flashtekxt i underkant som påminnelse att lodet spelar in.

Kommentera

• Ursprungligen postat av alihaffa Visa inlägg
                  Hej!
                  Du gör så här: Tryck "MENU" knappen och näst längst ner på raden hittar du fliken "Ekolodsinspelning". Gå in där och välj hur filerna ska spelas in. Jag tycker att 1600 bytes räcker till Dr djup. Välj externt minnes kort att spela in på. Sen är det bara att spela in. Du ser också hur länge du kan spela in på kortet tills det blivit fullt. En röd punkt är aktiverad i vänstra hörnet samt en flashtekxt i underkant som påminnelse att lodet spelar in.
                  Alltså om man bara vill ha djup. Borde inte 100b räcka då? Loggade med 100b hela dagen idag (har inte jättemkt plats då jag spelar in på samma kort som sjökorten ligger på).

Kommentera

• Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                    Alltså om man bara vill ha djup. Borde inte 100b räcka då? Loggade med 100b hela dagen idag (har inte jättemkt plats då jag spelar in på samma kort som sjökorten ligger på).
                    Kan Du inte kopiera sjökortet till ett större kort så Du kan ha högre upplösning på loggningen, borde gå att göra om Du inaktiverar skrivskyddet och mellanlagrar det i datorn?!

SD kort kan Du ju skaffa som rymmer 16 eller 32GB borde räcka för en del loggning!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                      Kan Du inte kopiera sjökortet till ett större kort så Du kan ha högre upplösning på loggningen, borde gå att göra om Du inaktiverar skrivskyddet och mellanlagrar det i datorn?!

SD kort kan Du ju skaffa som rymmer 16 eller 32GB borde räcka för en del loggning!
                      Inte testat att kopiera än. Det är Navionics stora guld kort med hela sveriges farvatten. Antar att det är skyddat mot piratkopiering på något sätt? Hade ju varit himla smidigt annars att ha det på ett större kort nu när man bara har en kortplats i enheten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 765 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17