Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Structure scan

Hur är det med en "std" HDS 5, finns side structure scan funktionen där eller måste man komplettera med denna extra enhet för att få det ?

Kommentera

• Jag har HDS 5 plotter/ekolod samt HDS ekolods enheten och structure scan på båda skärmar.
      Man måste kompletera med den där enheten ja.
      Funkar till alla HDS enheter.
      Senast ändrad av Team TNR; 2011-01-09, 20:52.
      http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

• Ok, du menar en komplett LSS-1 antar jag (ingen extra/annan lös givare enbart) ?

Kommentera

• Du behöver boxen som är på bilden som ni länkade.
          Sedan är det bara ström och givare som ska in.
          Du har 3x utgångar på databoxen som ni ser så man kan koppla den till 3 skärmar om man vill.

Det följer med en givare för structure scan som man kan köra mellan 455hz och 800 tror jag det va.

Men du har din vanliga ekolodsgivare för ditt ekolodet kvar.
          Dom stör inte ut varan för dom kör på olika frekvenser.
          Det funkar bra har som sagt det själv.

Men det finns massor av filmer på youtube som tillverkarna har gjort som kan va av intresse som kan svara på endel frågor som du kanske har.
          Senast ändrad av Team TNR; 2011-03-30, 21:12.
          http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

• Hej, funderar på att köpa en hds 7m alltså en plotter utan ekolod, tänkte köra med mitt gamla ekolod tillsvidare . Men så läste jag i en annons att denna går att kompletera med ekolod? stämmer det eller, vad är det då man behöver köpa till? och blir det då som en hds 7 comb plotter/ekolod ? Tacksam för svar , inte så insatt i ämnet.

Kommentera

• Structurescannen är ganska rolig för man kan se lite tydligare vad som finns på botten & i vattnet, men jag vet inte hur mycket nytta man har av den för fisket.
              Jag hade en förhoppning om att man skulle kunna se bra i sidled om man ankrar upp i t.ex. en vik på 4 meter och sen se hur botten stiger inåt i viken men jag har inte fått till det.
              Troligtvis är det handhavande fel (för lite tålamod för inställningar)

Jag hade med den till norge i somras också och hoppades att man skulle se lite roliga bottenstrukturer, men där fick jag inte till det alls eller så var det otroligt tråkig botten där vi var.

Däremot så är det klockrent om det ligger nån båt på botten, jag har åkt omkring lite och fipplat och undrat om det fungerar och sen duker det upp ett vrak under båten. Det kan vara jollar m.m.

Hur som helst
              Ola

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tomis Visa inlägg
                Hej, funderar på att köpa en hds 7m alltså en plotter utan ekolod, tänkte köra med mitt gamla ekolod tillsvidare . Men så läste jag i en annons att denna går att kompletera med ekolod? stämmer det eller, vad är det då man behöver köpa till? och blir det då som en hds 7 comb plotter/ekolod ? Tacksam för svar , inte så insatt i ämnet.
                Du har 2 valg, enten å kjøpe et blackbox ekkolodd, Navico BSM-1, men et bedre alterantiv er å kjøpe en Lowrance HDS-5 eller HDS-5x. Uansett hvilket av disse 3 du kobler til HDS-7M så får 7M ekkoloddsfunksjon.

Jeg har en HDS-8M og en HDS-5 i båten min. Når jeg fisker bruker jeg HDS-8M skjermen til ekkolodd, under cruising bruker jeg HDS-8M som plotter og HDS-5 som ekkolodd.

Kommentera

• Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
                  Du har 2 valg, enten å kjøpe et blackbox ekkolodd, Navico BSM-1, men et bedre alterantiv er å kjøpe en Lowrance HDS-5 eller HDS-5x. Uansett hvilket av disse 3 du kobler til HDS-7M så får 7M ekkoloddsfunksjon.

Jeg har en HDS-8M og en HDS-5 i båten min. Når jeg fisker bruker jeg HDS-8M skjermen til ekkolodd, under cruising bruker jeg HDS-8M som plotter og HDS-5 som ekkolodd.
                  Tack för svaret . då var det ju inte lika enkelt som jag trodde att det bara var att köpa en givare o koppla in . Men som du har en 5:a till som plotter och kan skifta skärmar e ju optimalt , kostar ju dock en del pengar men ..
                  Tack för svaret iallafall blir till o fundera :-)

Kommentera

• Hur bra fungerar side scan samt downscan i farter runt 1-2 knop? har hört lite delade meningar att lowrance inte fungerar bra i sådana hastigheter men att hummingbird fungerar fin fint?

Kommentera

• Hej!

Jag har just blivit ägare till en Lowrance HDS-7 M, billigt från England. Ca 7300 inklusive frakt.

Vilka kort är bäst till den? SD såklart men Navionics Gold, Platinum, Platinum+? Vad skall man ha?

Här är en länk till webshopen jag handlade i. Bra priser på vissa modeller såvitt jag kan bedöma.

http://www.foxsonline.com/acatalog/L...0-0140-18.html

Vänliga hälsningar,
                      Mats P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 700 visningar