Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Maks ping er for amerikansk bass-fiske i knedypt vann. Det er flere år siden jeg var over 14 i ping, som regel ligger jeg rundt 10-14.
    Team Colibri

Kommentera

• Är det någon som råkat göra som jag gjort. skulle uppdatera lyckades ta fel uppdatering så de stod fail har nu laddat ner rätt uppdatering men enheten startar bara om och om igen provat med hard reset soft reset inget funkar. enheten startar bara om och om igen

Lowrance HDS7m gen1
      Senast ändrad av biffalabull; 2017-03-26, 09:59. Anledning: skrev till mer

Kommentera

• Hej,

Har precis köpt en båt som har 2 ekolod från Lowrance:
        * HDS 7 Touch Gen2m
        * HDS 7 Touch Gen 3

Min fråga, om jag kör in en uppdatering av mjukvara, kommer dom nollställa alla settings?

// P

Kommentera

• Nei. Men etter oppdatering skal du ta en hard reset, og den nullstiller alle innstillinger. Du kan lagre innstillingene (og waypoints) til en minnebrikke før du resetter, og så importere igjen etterpå.
          Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Nei. Men etter oppdatering skal du ta en hard reset, og den nullstiller alle innstillinger. Du kan lagre innstillingene (og waypoints) til en minnebrikke før du resetter, og så importere igjen etterpå.
            Ok, tack för hjälpen

// P

Kommentera

• Bästa kominationen givare HDS7 gen3 ?

Jag har en HDS7 gen3 och ska installera den med fasta givare i nya kajaken. Det finns förinstallerad plats för en Totalscangivare så jag tänkte satsa på den lösningen. Om jag fattat saken rätt (mina kunskaper i ämnet är rätt begränsade tyvärr) så funkar Totalscan bra för grundare vatten och ger sidescan.
              Jag har en LSS2 Structurescan kombinerat med en 200 mhz givare på min andra Kajak och det funkar fint till den den lilla kajaken.
              En Totalscan givare borde väl ersätta den kombinationen ganska hyfsat (tror jag?) och ge ungefär samma info.

Till den nya kajaken skulle jag vilja ha en givare även för djupa vatten för havsfisket och kombinera den med Totalscangivaren.

Fråga nr 1.
              Kan jag kominera en Totalscan med ytterligare en givare (downscan) på Gen 3 ?
              Fråga nr 2.
              I så fall vilken givare ska jag skaffa som ger bra signal ner till 200m djup eller mer? Givaren ska kunna monteras inombords med Marine Goop eller liknande. Jag antar att jag behöver en smal konvinkel?

Tacksam för tips o råd!
              /Gustav
              Senast ändrad av Husse0416; 2017-04-15, 14:26.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Jag har en HDS7 gen3 och ska installera den med fasta givare i nya kajaken. Det finns förinstallerad plats för en Totalscangivare så jag tänkte satsa på den lösningen. Om jag fattat saken rätt (mina kunskaper i ämnet är rätt begränsade tyvärr) så funkar Totalscan bra för grundare vatten och ger sidescan.
                Jag har en LSS2 Structurescan kombinerat med en 200 mhz givare på min andra Kajak och det funkar fint till den den lilla kajaken.
                En Totalscan givare borde väl ersätta den kombinationen ganska hyfsat (tror jag?) och ge ungefär samma info.

Till den nya kajaken skulle jag vilja ha en givare även för djupa vatten för havsfisket och kombinera den med Totalscangivaren.

Fråga nr 1.
                Kan jag kominera en Totalscan med ytterligare en givare (downscan) på Gen 3 ?
                Fråga nr 2.
                I så fall vilken givare ska jag skaffa som ger bra signal ner till 200m djup eller mer? Givaren ska kunna monteras inombords med Marine Goop eller liknande. Jag antar att jag behöver en smal konvinkel?

Tacksam för tips o råd!
                /Gustav
                Bump!
                Någon som vet?

Kommentera

• 1. Nei
                  Du kan enten ha Totalscan, og ikke noe annet. Eller en HDI og ikke noe annet, eller en 2D og LSS.
                  2. Airmar har kommet med endel nye ekkoloddgivere for chirp og innvendig montering. Jeg hadde vurdert en av de.
                  Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    1. Nei
                    Du kan enten ha Totalscan, og ikke noe annet. Eller en HDI og ikke noe annet, eller en 2D og LSS.
                    2. Airmar har kommet med endel nye ekkoloddgivere for chirp og innvendig montering. Jeg hadde vurdert en av de.
                    http://www.thehulltruth.com/marine-e...ansducers.html
                    Ok Tack för infot!
                    Så då är det kanske bäst att satsa på en LSS givare tillsammans med tex, P50C-LHW....Wideband?
                    Rörigt detta med givare...

Kommentera

• Litt info om Airmars forkortelser.
                      L - low (som i lav chirp)
                      H - high (som i høy chirp)
                      W - wide (som i vid konevinkel på lav chirp)

Når en giver er både L og H, har den med andre ord to frekvensbånd for chirp, og dermed kreves det vanligvis et ekkolodd som kan drive to forskjellige elementer. Det kan dessverre ikke HDS Gen 3, men HDS Carbon og Simrad NSS Evo 3 kan det. Eldre HDS/ NSS trenger en modul ala BSM-3 for å drifte en slik giver. Da kan du trygt si at ytelsene matcher prislappen også, modulen koster ca 20.000,-

Her må du sjekke med forhandler for mer info, jeg mistenker at disse (relativt) billige chirp-giverne bare har ett element og dermed kanskje kan brukes rett i en Gen 3 alikevel. Listepris i USA på 98USD er det ikke noe å si på. P50C-LHW ser ellers ideell ut, med mulighet for vid konevinkel når man ser etter fisk pelagisk, og smal når man ser etter bunnstruktur eller fisk tett på bunnen. Kunne tenkt meg en slik i jolla selv.

Sorry, men her må noen med bedre kjennskap til disse giverne på banen.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 765 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri