Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 95 A batteri kör jag med håller länge

Kommentera

• Man skall ha minst dubbel kapacitet enl min erfarenhet , drar lodet 1A och man vill batteriet skall hålla 10 timmar så bör batteriet vara på minst 20Ah gärna störe.
      Senast ändrad av RK99; 2016-07-11, 19:41.
      "HalvDan var här"

Kommentera

• Verkar som min mätning stämmer någorlunda, ca 1,25 A på 12 v alltså?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
          Verkar som min mätning stämmer någorlunda, ca 1,25 A på 12 v alltså?
          Den er kanskje litt høy, min måling på en HDS 7m Gen 2 Touch lå på 1A. Men vi snakker om så små forskjeller at det like gjerne kan være mitt verktøy som måler feil. Det er uansett lurt å beregne seg en sikkerhetsmargin.
          Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
            Verkar som min mätning stämmer någorlunda, ca 1,25 A på 12 v alltså?
            Kan nog stämma jag har HDS5 och det drar 0,8 A mätat med instrument , det enda jag märkte som ändrade strömåtgången något var skärmens ljusstyrka.
            "HalvDan var här"

Kommentera

• Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
              Kan nog stämma jag har HDS5 och det drar 0,8 A mätat med instrument , det enda jag märkte som ändrade strömåtgången något var skärmens ljusstyrka.
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Den er kanskje litt høy, min måling på en HDS 7m Gen 2 Touch lå på 1A. Men vi snakker om så små forskjeller at det like gjerne kan være mitt verktøy som måler feil. Det er uansett lurt å beregne seg en sikkerhetsmargin.
              Japp min amperemätare varierade något mellan 0,75-0,95 A räknat på 15,2 v. Att räkna med ca en ampere på 12v är nog klokt.
              /G

Kommentera

• Tjena!
                Sitter och funderar på att införskaffa ett HDS 7 Gen 3. Jag kör mestadels trolling, men vill ha goda möjligheter för vertikalt också ibland.
                Vad jag är ute efter är ett bra lod, och sidescan. Men blir inte klok på alla givare och prylar. =)
                Vad behövs minimum för att köra sidescan? Endast en totalscan givare?
                Sen är det ju de här små "lådorna", structurescan 3d bla. Hur kul och bra är det med dessa? kostar ju i princip lika som själva ekolodet...
                En annan fråga också, jag har idag ett elite-5, med vanlig standardgivare som sitter på akterspegeln. För extremt mycket störningar på 6-8 meter, oavsett hur djupt det är under. Får inte bort det med inställningar. kan det vara motorn som stör, men att det syns på det djupet??

TAck TAck, Mattias

Kommentera

• Jag kör med en hds 9 gen 3 och total scan givare till vertikal fiske funkar fint

Kommentera

• Så igår var jag ute och invigde nya lodet, det är ett HDS-7 Gen3 med givare 83/200 & StructureScan, NMEA 2000 Startkit, Gateway kit.

Är mycket nöjd, men har en del frågor, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
                    Jag saknar downscan, eller så har jag inte hittat funktionen, är det så att jag har fel givare eller jag gör bara fel?
                    Samt någon som kan förklara hur jag får en tredelad bild men de olika enheterna, temperatur, hastighet samt djup. På tvådelad skärm funkade det, tex plotter samt ekolod, men la jag till SI där så försvann enheterna och jag fick gradskala på djupet och hastigheten försvann, lagom jobbigt och sitta o byta fram och tillbaka hela tiden.

Nästa grej är, hur får jag lodet att lira med Motorguiden, allt är inkopplat, men fick det inte att funka, blev inte klok på hur man anslöt det, lodet hittade nätverket, men det är typ så långt jag kom.

Sen sista frågan förstår mig inte på sidescanen heller, vi fiskade på runt 5-8 meter större delen av dagen igår och lodet var fullt med fisk, både 2d och SIn, men säg vi fiskade på 8 meter då såg man alla fiskarna på SIn i vattendelen av bilden, och gärna dubbelt hela tiden, så visade den 3 fiskar på höger sida av båten 5 meter ut så visade den samma fiskar 5m ut på vänster sida. Kunde inte heller uppfatta någon fisk längre ut än vad djupet var, aldrig att vi såg en fisk eller ett stim 10-15m ut på sidan.

Många frågor, hoppas någon kan hjälpa mig lite Click image for larger version

Name:	sidescan.jpg
Views:	1
Size:	406,7 KB
ID:	1782060Click image for larger version

Name:	sidescan.jpg
Views:	1
Size:	406,7 KB
ID:	1782060
                    där är bilden av hur det ser ut. Och jag tolkar det som om att det ligger en fisk på botten på 8m och man ser den på SIn, men den syns på båda sidor av båten, men träffen är ju inte mitt på så borde inte visas på båda sidor då väl?

Mvh

Kommentera

• Downscan får du fram om du går in på meny på den bilden du har SIn. Där väljer du "neråt" under vy i menyn.
                      Temp och de andra grejerna kan du få fram om du trycker snabbt på av och på knappen och sen på ställ in lager.
                      Fiskar som kommer på bägge sidorna om båten på side scan är rakt under båten. Därför får du dubbelträff.

Är ute nu så jag kan ta lite kort och förklara vad det är senare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 793 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17