Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Gustav: Bildene dine tyder på at noe er feil ja. Ser nesten ut som giverne får luft.
    Olle: Du kan ikke bruke switch med TotalScan, og siden den har XID kan ikke en annen 2D-giver ala HST-WSBL være tilkoblet samtidig. Bruk heller to 2D og en LSS med switch på 2D.
    Det får nog bli två st 2d och en LSS då, för en i Aktern vill man ha.... eller?
    West:Okej, det lutar nog åt LSS då man inte kunde ha Switch annars, använder du din givare för prickskytte? Funkar det bra?

Kommentera

• Ja jag kör prickskytte. Funkar bra

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Gustav: Bildene dine tyder på at noe er feil ja. Ser nesten ut som giverne får luft.
        Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
        Aj. Ser inte bra ut. Kan vara de kommer för högt upp och tar ytstörning och/eller luft. Nu blir du kanske ledsen. Men kanske bättre sätta dem där bak? Eller mitt på sidorna? Du är ju bra på bygga saker. Men se om du kan testa innan du bygger något.

Japp jag funderade själv på om det kunde vara luft men givarna ligger en bra bit ner i vattnet. Svårt att se fram i fören när man själv kör kajaken. Det kan kanske ändå vara någon luftvirvel som sugs ner och lägger sig runt givarna. Ska ta min GoPro klon o filma hur det ser ut under vattnet i fören vid givarna. Återkommer när jag fått grepp om problemet.
        Tack för hjälpen o huvudsaken är att jag vet att det inte är något hård eller mjukvarufel eller någon inställning jag missat.
        /Gustav

Kommentera

• hmm. Kan inte störningarna bero på att givarna sitter brevid varandra. Har du provat att ha givarna på rad? Typ 2d givaren framför lss givaren?

Kommentera

• Ursprungligen postat av west Visa inlägg
            hmm. Kan inte störningarna bero på att givarna sitter brevid varandra. Har du provat att ha givarna på rad? Typ 2d givaren framför lss givaren?
            Jag är ju inte alls kunnig i området men fick råd att det skulle funka att ha dom bredvid varandra. Och om jag minns rätt från provturen kvarstod felet när jag stängde av ena givaren. Jag är nog mer inne på att det beror på luft runt givarna. Ska ändra djup och vinkel lite och slipa bort durkmönstret i plåten nere vid givarna så fenorna blir mer strömlinjeformade.
            Problem ör till för att lösas ju!
            Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-08, 20:44.

Kommentera

• Kollat runt nu som en tok, men kan inte hitta Z-bait fästen till salu för grabbräcken någonstans,vad jag fattat det som så ligger tillverkningen av dessa i vila ett tag. Finns det något fäste som kan matcha dessa?

Kommentera

• Vad kör ni för batteri till era lod? Ska ha ett Hds7 gen tre, ser gärna att batteriet klarar en 20h drifttid mellan laddningarna.

Kommentera

• Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
                  Vad kör ni för batteri till era lod? Ska ha ett Hds7 gen tre, ser gärna att batteriet klarar en 20h drifttid mellan laddningarna.
                  En bättre fråga kanske är hur mycket ström HDS 7 gen 3an drar? Jag har också funderat på detta men inte hunnit testa så detta var väl ett bra tillfälle att få det gjort.
                  Nu beror det väl kanske på vilka givare, djup/frekvens, andra inkopplade funkitoner också men så här ser värdena ut på mitt lod med LSS + 200/80 givaren igång (på land) och ljusstyrkan på skärmen på max.

Click image for larger version

Name:	20160711_170807.jpg
Views:	1
Size:	594,7 KB
ID:	1782027

Förbrukningen ligger alltså runt en knapp 1A (varierade ngt under mätningen) på mitt 4S LiPo batteri som nu var på 15, 2 v. Så man kan kan räkna på ca 15w förbruknkng som ett medelvärde kanske?
                  På ett 12v batteri skulle det alltså dra något mer ca 1,25 A. För en 3 timmar tur skulle du alltså behöva ca 4Ah.
                  Jag har ingen aning om förbrukningen ökar när lodet jobbar och processar information i vattnet (nån som vet?) men för att ha lite marginal skulle jag nog satsa på ett 12 v bly batteri eller 3S Lithium runt 8Ah eller ett 4S lithium på 5Ah.
                  Hoppas du blev lite klokare, jag blev det i alla fall.

/Gustav

PS ops sorry läste fel i ditt inlägg... för 20hrs drift skulle du alltså behöva minst 25Ah (12v) och för att få marginal kanske dubbla det.
                  Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-11, 20:15.

Kommentera

• Tja!

Kör en hds 5,5x och en 7m touch i nätverk med ett lss2.

Brukar körs sidescan på 7m skärmen o plotter på hds5 .
                    Borde inte en waypoint jag gör på 7m skärmen komma upp även på hds 5 burken??

Kommentera

• Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
                      Vad kör ni för batteri till era lod? Ska ha ett Hds7 gen tre, ser gärna att batteriet klarar en 20h drifttid mellan laddningarna.
                      Blybatterier fra ca 60A og oppover klarer det.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri