Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

Skall den alltså ner i "tån" och upp i "hälen"?
    Känns konstigt? Men jag provar det innan jag börjar borra nya hål i alla fall.[ATTACH]70365[/ATTACH]
    Ja.
    Du får ikke giveren lengre ned uten å borre om? Vi snakker om millimeter her, 5 millimeter er et helt liv når vi snakker om giverens høyde på skroget.
    Team Colibri

Kommentera

• Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Jag testade att ändra ett "hack" ner med "tån" jag körde inte fort för hela tjocka släkten satt i båten, men det hacket gjorde att alla ekon blev sneda, typ så här ///////
      Så det funkade inte tyvärr.

Ja jag får kolla om det går att flytta några mm. Utan att borra, annars får jag bygga nytt fäste, kanske ett som är skjutbart, ungefär som lowrance eget.
      Senast ändrad av Bowen; 2014-07-23, 07:02.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Ekko som blir skjeve tyder på for mye vinkel ja, så da er vi tilbake til å senke giveren eller flytte den sideveis for å finne "renere" vann. (Prøv lengre ned først.)

Du kan forresten fint teste om skroget er egnet for innvendig giver med den giveren du har. Legg den i en plastpose og fyll plastposen med vann, legg den mot skroget og prøv deg frem. (Det er slik man finner optimal plassering for en innvendig giver.)
        Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Ekko som blir skjeve tyder på for mye vinkel ja, så da er vi tilbake til å senke giveren eller flytte den sideveis for å finne "renere" vann. (Prøv lengre ned først.)

Du kan forresten fint teste om skroget er egnet for innvendig giver med den giveren du har. Legg den i en plastpose og fyll plastposen med vann, legg den mot skroget og prøv deg frem. (Det er slik man finner optimal plassering for en innvendig giver.)
          Detta kommer ta lite mer tid, jag skall försöka hitta en list eller motsvarande ungefär som lowrance fäste så jag kan skjuta givaren upp och ner.
          Gärna med en snabbskruv eller motsvarande. Men det kommer antagligen kräva en del efterforskningar för att hitta allt material osv för "bygget".

Tror inte det får med genomskrovsgivare heller. Har en ryds 480 rsi med glasfiber i dubbelskrov, där jag mest troligt inte kommer åt. Fast iofs. Kanske bak under tanken.

Jaja jag får kolla lite på det.
          Tack för ditt intresse colibri.
          &

-Okänd

Kommentera

• testade min nya (stått ett par månader i en låda i väntan på att båten skulle bli klar) HDS7 lod idag. Kände att det behöver trimmas lite vad gäller inställningar. Antar att det gäller såväl SS som vanliga. Finns det någon sammanställning av hur man ska tänka när man anpassar inställningarna efter sitt vatten? Om inte, vill någon vänlig själ ge en fingervisning om vilka inställningar man vill testa att ändra på och hur man ska tänka? Är total novis!
            Tack!
            Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
            sigpic
            Skitfiske!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
              testade min nya (stått ett par månader i en låda i väntan på att båten skulle bli klar) HDS7 lod idag. Kände att det behöver trimmas lite vad gäller inställningar. Antar att det gäller såväl SS som vanliga. Finns det någon sammanställning av hur man ska tänka när man anpassar inställningarna efter sitt vatten? Om inte, vill någon vänlig själ ge en fingervisning om vilka inställningar man vill testa att ändra på och hur man ska tänka? Är total novis!
              Tack!
              Du kanske har ett nyare hds7 än mig. Men på mitt är det bara att köra egentligen, ta bort all automatik, och låt det vara vara på "grunt vatten" om du skall fiska 0-40m djupt typ. Se till att ha rätt givare i menyerna för installation, samt se till att ha senaste uppdateringen. Sen är det bara att jobba med känsligheten och välja färgpalett du gillar. Kanske har glömt nåt men någon rättar mig säkert mer än gärna
              &

-Okänd

Kommentera

Nu har vi ju antagligen funnit problemet med tappad botten. Har inte kunnat flytta ner fästet än.
                Men idag tappade det botten för att aldrig hitta rätt igen.
                Jag stängde av ekolodet i menyn, jag stängde av hela maskinen, jag drog ur sonarkabeln osv osv. Ekolodet hade fastnat på 0,4m resten av dagen..

Det måste ju finnas nåt sätt att få lodet att försöka hitta botten igen? Eller åtminstone glömma det senaste?
                &

-Okänd

Kommentera

• Jag har två olika givare till mitt hds5. En stationär och en med portabelt givarfäste. Jag har samma problem med båda givarna. Då är ändå den portabla en bra bit ner i vattnet. Lodet låser sig på 0.4m. Brukar dock stänga av lodet såfort vi kör snabbare då det annars kan låsa sig under lång tid. Mitt förra lod låste sig länge men då fick jag nytt på reklamation..

Kommentera

Ursprungligen postat av Honke Visa inlägg
                    Jag har två olika givare till mitt hds5. En stationär och en med portabelt givarfäste. Jag har samma problem med båda givarna. Då är ändå den portabla en bra bit ner i vattnet. Lodet låser sig på 0.4m. Brukar dock stänga av lodet såfort vi kör snabbare då det annars kan låsa sig under lång tid. Mitt förra lod låste sig länge men då fick jag nytt på reklamation..
                    Det var som...
                    Då kanske det inte är givarplacering bara då ju..
                    Vad skall man ha för kombimaskin egentligen om man skall slippa allt lowrancestök?

Furuno, simrad?
                    Senast ändrad av Bowen; 2014-08-03, 21:48.
                    &

-Okänd

Kommentera

• Mitt gamla hds 5 höll på så ett tag å då var det för dålig kondtion på batteriet. När det strulade så fick jag tillbaka det om jag gjort soft reset eller hard reset på ekolodet.

Har du inte gjort hard reset (factory default) så prova det tror det är det första man ombeds göra när man ringer supporten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10