Någon som har koll på om det går att få svenskt tangentbord med Å,Ä och Ö på HDS Touch, och iså fall hur?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd
Collapse
X
-
Hej,
Har en HDS-5 som ekolod för djupfiske i skagerak, 100-400m
Använder idag en akterspegels givare på 600w, men för att den ska funka skapar den så enorm trimplanseffekt på min yamarin61cc att jag bestämt mig för att byta till en annan givare, och då en inombordsgivare då jag vill slippa borra hål i skrovet!
Funderar på att köpa airmar M260 1kw. Men klarar min HDS-5 att utnyttja kraften som denna givare kan ge ut ?? Kommer resultatet inte att bli bättre än med 600w ?
Känner mig förvirrad av alla dessa effekt angivelser RMS, peak to peak etc. Vad jag förstår ger HDS enheterna oavsett storlek bara ut 250w?
Ska man kanske sälja HDS-5 och köpa sig ett rejält Furuno paket med 1kw givare?
AndersSenast ändrad av Anders FASA; 2014-07-21, 01:17.
Kommentera
-
Du kan fint bruke TM260 med en HDS 5. Effekt (W) er vel og bra, men følsomhet er nesten like viktig. Som du sikkert vet er plasseringen av en shoot through giver viktig med tanke på eventuelle luftbobler i glassfiberskroget, så pass på å prøve deg frem før den festes permanent.
Så lenge monteringen er bra, kommer du til å få veldig gode resultater på dypt vann med 260 og HDS, spesielt i 200 kHz. Hvis du er usikker på fremtiden til HDSen, så kjøp giveren med Airmars mix and match cabel med overgang til Lowrance. Da slipper du å kappe kabelen dersom du bytter til et annet ekkoloddmerke, du bytter bare overgangen i steden.
Vær obs på at 260 har smal konevinkel, så den er lite egnet til feks trolling.Senast ändrad av Team Colibri; 2014-07-21, 07:08.
Kommentera
-
Är det någon som fortfarande har problem med att tappa botten?
Nu kör jag tex på havet och titt som tett så tappar jag botten både i 5 knop i bland och i 20kn ibland.
Skiter jag i det kommer det tillbaka ibland. Men ibland hjälper det inte ens att styra om lodet.
Nu precis hade det vart avstängt i en 20 min, när jag startar det hittar det inte botten/ eller säger att set är 0,2m djupt typ.
Skitlowrance.
Jag har hds7 med senaste uppdatering.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Tap av dyp er stort sett en konsekvens av giverplassering, spesielt med aktermontere givere. (Det finnes en haug med andre feilkilden også.) Prøv å senke giveren, alternativt tilte den litt nedover så den står ørlite skjevt.
Bildet viser en TM150M og en P66, begge på båten min. Som du ser er P66 vinklet litt nedover for best sporing av bunnen, mens TM150M er nesten i vater for optimale fiskeekko. (Båten min er litt tung i nesa, så vinkelen er ikke så stor med båten i vannet som det ser ut som på bildet.)
Kommentera
-
Senast ändrad av Bowen; 2014-07-21, 16:57.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd
Ursprungligen postat av Honke Visa inläggHar samma problem. Tappar botten. Fick ett nytt av sportsmanship marin men det är samma problem. Har ingen bra lösning..Ursprungligen postat av Fonzie Visa inläggHar samma problem lite då och då (HDS-5) och använder endast portabel givare. Har för mig jag har justerat givaren vid något tillfälle utan att det hjälpt men skall mecka lite mer nästa gång det händer.
Båtarna vi lånade i Norge hade samma problem.
Känns som detta är supervanligt.
Givetvis är det "skit bakom lodet", men det verkar vara lite lurigt att få det att funka optimalt.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 901 visningar
0 gillar