Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har inte det själv men är rätt säker på att Strukturescan och sideimage är samma sak.
    Structurescan = Lowrance
    Sideimage = Humminbird

Kommentera

• Ursprungligen postat av FubarC Visa inlägg
      Tack för svaren!

Kommer ha en HDS 7 med en separat burk och givare, men det behövs inget extra för Sideimage då ?
      Nej det är klart det inte är samma sak.
      Structurescan tittar nedåt och ger det mer fotoliknande bilderna.
      Sidescan är vad det säger och tittar åt sidorna.

Inte skillnaden mellan lowrance och hummingbird alltså.
      Men lss2 har funktioner för båda funktionerna.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Nej det är klart det inte är samma sak.
        Structurescan tittar nedåt och ger det mer fotoliknande bilderna.
        Sidescan är vad det säger och tittar åt sidorna.

Inte skillnaden mellan lowrance och hummingbird alltså.
        Men lss2 har funktioner för båda funktionerna.
        Har själv en lss1 och den har både downscan och sidescan!
        http://team-bigfish.blogspot.se/

Kommentera

• Jupp nedåt titt heter väll DownScanImage på lowrance språk å har för mig att det heter DownImage på humminbird.

Kommentera

• Ursprungligen postat av BigF Visa inlägg
            Har själv en lss1 och den har både downscan och sidescan!
            Ja poängen är inte att det skillnad mellan lss1 och 2 på dom punkterna jag skrev bara 2 för att 1 har utgått.
            &

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
              Ny programvara för HDS Gen 2 ute nu för dom som har det, släpptes 2013-05-09:
              http://www.lowrance.com/en-US/Software-Updates/
              Är det någon mer än jag som har fått problem med sin enhet efter uppdateringen.??
              Den har blivit väldigt seg i menyerna, samt att ekolodet låser sig på 1.2m så fort givaren varit ovan ytan en snabbis.
              De sista gångerna har jag varit tvungen att göra en systemåterställning för att få igång givaren.
              Har en HDS 5 Gen2..

/Micke

Team Gäddexpressen

www.kingofmälaren.se

Kommentera

• Vad säger ni ägare om att investera i en structurescan.. Sent kanske, men jag har vart sugen länge.
                Och eftersom jag har gammelmodellen så kan jag köpa lss1. Och därmed antagligen komma undan ganska billigt?
                Men är det stor skillnad mot lss2?
                Måste man sen ha flera givare inkopplade samtidigt, eller kan man få all data från den stora klumpiga bananen?

Dvs, kan jag sätta den klumpiga bananen på min "vertikaltransducer" som jag har vid sidan om båten, eller har jag kvar min lilla 200htz på sidan och har bananen bakom båten på akterspegeln?

Nuvarande uppsättning är hds7 gen 1

Sjukt att denna tråden dött i ett år

Fyller på med en fråga till.
                Om man ändå lägger 4-5kkr, är det ett alternativ att köpa en elite 7x hdi g1 för att på så sätt få ännu en skärm istället.
                Men går denna downscan på denna enhet att jämföra med structurescan och sidescan?

Senast ändrad av Bowen; 2014-06-20, 13:27.
                &

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                  Vad säger ni ägare om att investera i en structurescan.. Sent kanske, men jag har vart sugen länge.
                  Och eftersom jag har gammelmodellen så kan jag köpa lss1. Och därmed antagligen komma undan ganska billigt?
                  Men är det stor skillnad mot lss2?
                  Måste man sen ha flera givare inkopplade samtidigt, eller kan man få all data från den stora klumpiga bananen?

Dvs, kan jag sätta den klumpiga bananen på min "vertikaltransducer" som jag har vid sidan om båten, eller har jag kvar min lilla 200htz på sidan och har bananen bakom båten på akterspegeln?

Nuvarande uppsättning är hds7 gen 1

Sjukt att denna tråden dött i ett år

Fyller på med en fråga till.
                  Om man ändå lägger 4-5kkr, är det ett alternativ att köpa en elite 7x hdi g1 för att på så sätt få ännu en skärm istället.
                  Men går denna downscan på denna enhet att jämföra med structurescan och sidescan?

http://www.olssonsfiske.se/lowrance-...1-p-23815.aspx
                  Elektronikkdelen flommer over av Lowrance-spørsmål så selv om denne tråden har ligget brakk er det "liv i leieren".

Til trolling er sidescandelen av structurescan helt topp, særlig når betesfisken står høyt i vannet og ikke alltid vil være like lett å se på 2D. Ved göstrolling om feks natten kan betesfisken stå så høyt at jeg flere ganger har trodd jeg fisker i et område som er "dødt" ved å se på 2D, men på sidescan har jeg sett MASSE betesfisk. Jeg bruker ikke selv sidescan ved vertikalfiske, men vet at mange andre gjør det. Min sidescan brukes til trolling og til å finne strukturer å kaste mot ved spinnfiske.

De to generasjonene med HDS og de to generasjonene med structurescan er 100% kompatible. Det spiller ingen rolle hvordan du mikser disse komponentene. Lowrance har riktignok en overgangskabel for å bruke LSS-1 giveren på en LSS-2 modul, men jeg kjører selv LSS-1 giver på LSS-2 modul koblet til både HDS gen 2 og HDS gen 1 UTEN å bruke overgangen. Jeg kan heller ikke si at jeg har merket noen stor forskjell mellom de to generasjonene av structurescan, det aner meg at StructureScan HD kom like mye på grunn av et søksmål fra en annen stor produsent som fra et behov for en ny generasjon. (Subjektiv oppfatning.)

Jeg er litt sær når det kommer til min egen elektronikk, men siden du har en HDS fra før, hadde jeg aldri kjøpt en Elite som tillegg. Årsaken er at Elite ikke har ethernet, som er den viktigste formen for nettverk mellom Lowrance-enheter. Til omtrent samme pris får du en HDS 5x, som kan kobles med ethernet til din HDS 7 og begge kan kobles til en structurescanmodul som har tre ethernetporter.

Med en HDS til, vil du kunne velge hva som vises på hvilken skjerm slik at du feks kan kjøre med structurescan på HDS 7 og 2D på HDS 5 eller omvendt. Med en HDS 5m kan du velge om 5ern skal vise structurescan eller kart, men en HDS 5x kan du velge om den skal vise 2D eller structurescan. Monterer du 5ern på en brakett så den er dreibar, kan du vende den fremover når man er flere i båten, så både du og matrosen feks kan se 2D på hver deres skjerm etc. Den eneste begrensningen nettverksmessig som kommer av at din HDS 7 er Gen 1, er at den ikke kan dele kart, men siden du er med i djupkarta.se kan du selvfølgelig ha kartet på 2 SD-kort og dermed vise kart både på din HDS 7 og en HDS 5m. (Men ikke en x-siden den er rent ekkolodd.)
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Team Colibri; 2014-06-20, 14:10.
                  Team Colibri

Kommentera

• Du må ha to givere ved bruk av structurescan. Den giveren du har i dag går til en HDS, og så kobles LSS-1/LSS-2 giveren til selve structurescanmodulen. Modulen kobles igjen til din HDS med en ethernetkabel (grå kabel med gule kontakter, denne følger med i pakken med modulen). Modulen har egen strømtilførsel, og du kobler den gule kabelen i powerkabelen på din HDS til den gule kabelen i powerkabelen på ss-modulen slik at når du slår av/på HDSen, så slås automatisk SS-modulen av/på. Hvis du ikke vil gjøre den koblingen, kobler du SS-modulen på en egen bryter.

Det er svært liten forskjell på downscan med structurescan modul og giver, komtra downskan med en Elite HDI. (Jeg har begge). Bildet med structurescan er kanskje litt klarere, men dette har nok mest med at giveren til structurescan er mye større enn til HDI og har flere elementer. Selve teknikken ellers er sannsynligvis helt lik. Du kan se endel skjermbilder jeg har tatt med structurescan i denne artikkelen: http://www.hooked.no/artikler/hva-er...-structurescan

Da tror jeg ikke jeg har glemt noe mer?
                    Senast ändrad av Team Colibri; 2014-06-20, 14:19.
                    Team Colibri

Kommentera

• Som vanligt väldigt intressant och hjälpsamt, tack.
                      Jag funderar vidare!

Bra artikel med!
                      Senast ändrad av Bowen; 2014-06-20, 15:18.
                      &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri