Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Finns det svenska menyer på detta ? Garanti ?

Ursprungligen postat av mapa63 Visa inlägg
    Hej!

Jag har just blivit ägare till en Lowrance HDS-7 M, billigt från England. Ca 7300 inklusive frakt.

Vilka kort är bäst till den? SD såklart men Navionics Gold, Platinum, Platinum+? Vad skall man ha?

Här är en länk till webshopen jag handlade i. Bra priser på vissa modeller såvitt jag kan bedöma.

http://www.foxsonline.com/acatalog/L...0-0140-18.html

Vänliga hälsningar,
    Mats P

Kommentera

• Min HDS-5 från England har svenska menyer.

Kommentera

• Hello!

Jag backade faktiskt ur beställningen o valde en annan lösning, som bättre passar mina behov. Större 10" skärm och billigare än att importera själv. Blev så här istället:
        Hello!

För ren navigation kan jag rekommendera att köpa appen iNavX för 379:- i Appstore, då får du installera appen på både din iPad och din iPhone. Komplettera sedan med Solteks rasterkort, baserat på Sjöfartsverkets 2011:a utgåva. En beg iPad för 2000-2500 är allt du behöver. 3G-version. Klona ditt simkort! Extrakort heter det hos Telia. Klipp ned det till microsimstorlek. Då kan du växla mellan navigation o kvällsblaskorna när du trollar. Appen har även gratis AIS. Och Grib-filer för väder o vind. Vattentäta iPadlådor finns hos Soltek, men de behövs bara om du vill ha den ute i regn o stänk.

Jag köpte en iPad 3G 64 GB på Blocket för 4000 o navigerar nu på en superfin 10" skärm som är klart bättre an de dyra "riktiga" navigatorerna. Baksida, sådär bil i solljus, inga appar för radar o ekolod. Men det kommer, var så säker!

Mats P

Kommentera

• Inte för att jag tror ditt val är dåligt, men du måste ju ändå köpa ett ekolod.
          Sen kostar Navionics kostar under 90kr till mobila enheter.

Kommentera

• Ursprungligen postat av mapa63 Visa inlägg
            Baksida, sådär bil i solljus, inga appar för radar o ekolod. Men det kommer, var så säker!

Mats P
            Ekolods-app till iPhone/iPad? Nej det kommer förmodligen inte att komma

Kommentera

• Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
              Inte för att jag tror ditt val är dåligt, men du måste ju ändå köpa ett ekolod.
              Sen kostar Navionics kostar under 90kr till mobila enheter.
              Jodå - men har du provkört dem? Segt och långsamt, klart sämre än iNavX. Med Solteks rasterkort får du dessutom 2011 års kort från sjöfartsverket, inte Navionics baserat på 20 år gamla kort....

Men det skall bli kul att se om folk uppdaterar själva o delar med sig av rättningarna, modell wiki och som med fartkameror i väg--GPSerna...

Kommentera

• Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Ekolods-app till iPhone/iPad? Nej det kommer förmodligen inte att komma
                You ain't seen nothing yet! Idag finns över 300 000 appar till iPhone/iPad, Android blir förmodligen ännu större...

Det finns ingen anledning att tro att nya fräscha systemutvecklare som finns i miljoner över hela världen skulle låta bli att tjäna pengar på sådana appar. Betänk att marina plottrar har enkel hårdvara och i princip bara ett eller fåtal program, plotter/radar/ekolod och tillerkarns tar hårresande betalt.

Vi kommer snart att se olika typer av plattor - som blir den apparat du vill, beroende på vilka program/appar du köper till den. Specialmaskinerna kommer sakta att dö ut, med undantag för väldigt speciella behov.

Vem minns Facits räknemaskiner idag? Eller skrivmaskinerna?

Kommentera

• Frågan är ju hur många av dessa appar som är direkt beroende av en dyr extern komponent som ju en givare blir
                  Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

• Halloj!

Klart det har betydelse! Om det inte hade behövts hade apparna redan funnits...

Radar blir ju mer o mer mjukvara istf gammalt klassiskt. Säkert får vi se trådlösa givare för ekolod och trådlösa radardomer och då blir det väldigt enkelt.... Tror jag i alla fall!

Någon som såg nya Ruptechen på Allt för sjön? En iPad tronade försänkt i instrumentbrädan och visade alla möjliga mätare från motor mm mm.... Bara en tidsfråga innan radar o dju/eko kommer...

Kommentera

• Wow, den där båten var snygg.
                      Men iPaden var ju självklart kopplad in i datorsystemet som redan finns monterat i båten, och appen hämtade bara informationen som datorsystemet redan hade.

En iPhone/iPad kan säkert ha kraft nog att bearbeta informationen som behövs för att kunna användas som ekolod, men att något företag skulle tillverka en prisvärd givare som också är tillräckligt exakt och bra för att konkurrera med Garmin/Lowrance/Humminbird och göra den kompatibel med en iPhone/iPad, det är nog att önska en aning för mycket.
                      Det finns ju en anledning till varför de där kinesiska badanke-ekoloden som förpestar Tradera är så billiga

Jag skulle däremot vara bland de första att ställa mig i kö för något sådant om det nu skulle komma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 779 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17