Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd
Collapse
X
-
Hello!
Jag backade faktiskt ur beställningen o valde en annan lösning, som bättre passar mina behov. Större 10" skärm och billigare än att importera själv. Blev så här istället:
Hello!
För ren navigation kan jag rekommendera att köpa appen iNavX för 379:- i Appstore, då får du installera appen på både din iPad och din iPhone. Komplettera sedan med Solteks rasterkort, baserat på Sjöfartsverkets 2011:a utgåva. En beg iPad för 2000-2500 är allt du behöver. 3G-version. Klona ditt simkort! Extrakort heter det hos Telia. Klipp ned det till microsimstorlek. Då kan du växla mellan navigation o kvällsblaskorna när du trollar. Appen har även gratis AIS. Och Grib-filer för väder o vind. Vattentäta iPadlådor finns hos Soltek, men de behövs bara om du vill ha den ute i regn o stänk.
Jag köpte en iPad 3G 64 GB på Blocket för 4000 o navigerar nu på en superfin 10" skärm som är klart bättre an de dyra "riktiga" navigatorerna. Baksida, sådär bil i solljus, inga appar för radar o ekolod. Men det kommer, var så säker!
Mats P
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mapa63 Visa inläggBaksida, sådär bil i solljus, inga appar för radar o ekolod. Men det kommer, var så säker!
Mats P
Kommentera
-
Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inläggInte för att jag tror ditt val är dåligt, men du måste ju ändå köpa ett ekolod.
Sen kostar Navionics kostar under 90kr till mobila enheter.
Men det skall bli kul att se om folk uppdaterar själva o delar med sig av rättningarna, modell wiki och som med fartkameror i väg--GPSerna...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggEkolods-app till iPhone/iPad? Nej det kommer förmodligen inte att komma
Det finns ingen anledning att tro att nya fräscha systemutvecklare som finns i miljoner över hela världen skulle låta bli att tjäna pengar på sådana appar. Betänk att marina plottrar har enkel hårdvara och i princip bara ett eller fåtal program, plotter/radar/ekolod och tillerkarns tar hårresande betalt.
Vi kommer snart att se olika typer av plattor - som blir den apparat du vill, beroende på vilka program/appar du köper till den. Specialmaskinerna kommer sakta att dö ut, med undantag för väldigt speciella behov.
Vem minns Facits räknemaskiner idag? Eller skrivmaskinerna?
Kommentera
-
Frågan är ju hur många av dessa appar som är direkt beroende av en dyr extern komponent som ju en givare blirTeam Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!
Kommentera
-
Halloj!
Klart det har betydelse! Om det inte hade behövts hade apparna redan funnits...
Radar blir ju mer o mer mjukvara istf gammalt klassiskt. Säkert får vi se trådlösa givare för ekolod och trådlösa radardomer och då blir det väldigt enkelt.... Tror jag i alla fall!
Någon som såg nya Ruptechen på Allt för sjön? En iPad tronade försänkt i instrumentbrädan och visade alla möjliga mätare från motor mm mm.... Bara en tidsfråga innan radar o dju/eko kommer...
Kommentera
-
Wow, den där båten var snygg.
Men iPaden var ju självklart kopplad in i datorsystemet som redan finns monterat i båten, och appen hämtade bara informationen som datorsystemet redan hade.
En iPhone/iPad kan säkert ha kraft nog att bearbeta informationen som behövs för att kunna användas som ekolod, men att något företag skulle tillverka en prisvärd givare som också är tillräckligt exakt och bra för att konkurrera med Garmin/Lowrance/Humminbird och göra den kompatibel med en iPhone/iPad, det är nog att önska en aning för mycket.
Det finns ju en anledning till varför de där kinesiska badanke-ekoloden som förpestar Tradera är så billiga
Jag skulle däremot vara bland de första att ställa mig i kö för något sådant om det nu skulle komma.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 779 visningar
0 gillar