Ursprungligen postat av N_micke
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
om inte sideview är intressant så kanske en 5" räcker, lite liten för att se sv bra
Stor skillnad i prestanda på Hook 2 7 vs. Reveal 7?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av N_micke Visa inlägg
Spontant känns det som att 5" blir lite smått men det kanske räcker? Helst skulle jag ju ha så stort som möjligt, men det drar ju iväg prismässigt rätt snabbt. Måste vara världens dyraste skärmar detta med tanke på upplösning etc
Stor skillnad i prestanda på Hook 2 7 vs. Reveal 7?
det är 3 ggr så stor skillnad på den du har mot hook2.
kolla Garmin med.
Nu har jag en 9" men när jag delar skärmen så är inte SV för stor,, men ekolod och DV funkar bra, som delad.
kartan räcker som delad men ex hastighet försvinner.
utan att ha kollat priser mm, så skullej ag hellre ta hook 2 7" än reveal 5"
Men vi har ju en professor här,, eller två faktiskt
Kommentera
-
Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
Jag gissar
det är 3 ggr så stor skillnad på den du har mot hook2.
kolla Garmin med.
Nu har jag en 9" men när jag delar skärmen så är inte SV för stor,, men ekolod och DV funkar bra, som delad.
kartan räcker som delad men ex hastighet försvinner.
utan att ha kollat priser mm, så skullej ag hellre ta hook 2 7" än reveal 5"
Men vi har ju en professor här,, eller två faktiskt
Ja skiljer det inte jättemycket i prestanda och pris så är ju större trevligt. Behöver ju inte ha det vassaste som finns till mitt bruk men man vill ju ha så bra det går för pengen om det nu blir köp då. Lite beslutsångest om det känns värt det eller om det mest är prylgalningen i mig som vill ha. Men om det är stor skillnad även i ekolodsdelen och inte bara kartan så blir det ju nåt annat...Ack dessa svåra tider haha
Kommentera
-
Ursprungligen postat av N_micke Visa inläggDå ska vi se,
Har fått liv i min fars gamla HDS 7 gen 1 (han behöver den inte sen ett par år tillbaks eftersom han strök med) och denna sitter då i en plasteka som jag bedriver merparten av mitt fiske ifrån. Sjön som båten ligger i är en ganska liten rackare så inga riktiga sjökort finns (vad jag kunnat hitta på de gamla minneskorten). Min plan var då att att köra med Genesis, men se att det gick ju inte alls då man skulle ha minst Gen 2.
Sitter i valet och kvalet om man skulle köpa sig något som klarar detta, men samtidigt så är det mest vad som är under båten som är mest intressant. Till störst del är det jerkbait som gäller med undantaget för någon trolling tur.
Är det stor skillnad i snabbhet/detalj(träffsäkerhet)/etc med ett nyare ekolod och plotter eller klarar jag mig egentligen med detta? Bortsett från kartdelen då alltså, för det är något jag saknar men har det inte hänt jättemycket på fronten till själva "se nedanför" så kan jag lika gärna köra vidare med samma. Tror jag...
Nåväl, ge mig gärna tips vad ni tror. Ny på detta med ekolod.
Ja, ekkoloddet på en ny HDS er bedre enn det du har. Delvis fordi en ny ekkoloddgiver er bedre enn en eldre slitt ekkoloddgiver, men mye fordi signalbehandlingen har endret seg på de 10 årene som har gått siden Gen 1 ble lansert. Men det betyr ikke nødvendigvis at det blir mer fisk i båten din av den grunn. Hvis du ønsker å oppgradere er feks Elite Ti2 verdt en kikk. Hook2/ Hook Reveal blir i praksis et steg ned fra hva du har i dag i mine øyne.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
Selv om du ikke kan bruke kart fra C-Map Genesis på din HDS Gen 1, kan du logge og laste opp sonarlogger. Dermed kan du bygge et kart der for senere bruk. Du kan også bruke Reefmaster med din Gen 1 og lage dine egne kart, eller bruke kartene fra djupkarta.se
Ja, ekkoloddet på en ny HDS er bedre enn det du har. Delvis fordi en ny ekkoloddgiver er bedre enn en eldre slitt ekkoloddgiver, men mye fordi signalbehandlingen har endret seg på de 10 årene som har gått siden Gen 1 ble lansert. Men det betyr ikke nødvendigvis at det blir mer fisk i båten din av den grunn. Hvis du ønsker å oppgradere er feks Elite Ti2 verdt en kikk. Hook2/ Hook Reveal blir i praksis et steg ned fra hva du har i dag i mine øyne.
Haha! Synd att det inte går så lätt som att köpa ett dyrt ekolod för att få mer fisk per automatik
Kommentera
-
Hej. Jag har ett HDS5 Gen 1 som ibland tappar djupkontakten när jag kör över en viss hastighet. Har fungerat bra tidigare år.
Har läst att den kan bero på givarplaceringen och luftströmmar har testat att flytta det lite då det sitter på en skena och har funkat tidigare.
Kan det beror på batteriet med strömmen dit eller dåligt kontakt? Någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av heinrich79 Visa inläggHej. Jag har ett HDS5 Gen 1 som ibland tappar djupkontakten när jag kör över en viss hastighet. Har fungerat bra tidigare år.
Har läst att den kan bero på givarplaceringen och luftströmmar har testat att flytta det lite då det sitter på en skena och har funkat tidigare.
Kan det beror på batteriet med strömmen dit eller dåligt kontakt? Någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
I 99% av tilfellene handler dette om plassering og justering av ekkoloddgiveren. Men noen få skrog (feks Linder) må modifiseres for å få ting til å fungere i fart. Post bilder av hvordan ekkoloddgiveren din er montert.
Har knäppt några kort på placeringen på min givare nu som jag lägger upp här.
Jag har en Linder Arkip 460.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 700 visningar
0 gillar