Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag har idag en hds5x gen1 som 2d-lod samt ett hds7 gen3 med LSS2-givare för SS och plotter. Givaren börjar bli dålig till hds5 och jag undrar om det är värt och möjligt att köpa en ny givare till hds7 för 2d och sedan koppla via ethernet till hds5x-displayen? Går det att använda chirp om man gör så? Det blir iofs lite dyrare än att bara köpa ny givare till hds5x men om det kan bli bättre så kan det kanske vara värt det. Tack på förhand!

Edit: rättade ihopskrivningar.

Kommentera

• Ja, du kan dele ekkolodd mellom dine to HDSer. Ja, hvis 2D-giveren står i Gen 3 kan du gå chirp i Gen 1.
      Team Colibri

Kommentera

• Härligt! Vad är det för givare som fixar chirp till hds7, om jag inte vill ha totalscan-givaren. Är det denna:

SplitShot Skimmer Transducer
        01665-HK14028001
        SplitShot 2-in-1 givare med 200 kHz/High CHIRP och DownScan Imaging

Eller bara köra på denna: HST-WSBL.

Vinnet man något på att koppla in den i hds7 och nätverka den till hds5x eller är det marginellt?

Kommentera

• Chirp betyr at det sendes på flere frekvenser i rask rekkefølge, kontra den tradisjonelle varianten som bruker en frekvens (feks 200 eller 83 kHz). Ergo skapes chirp av ekkoloddet, ikke av ekkoloddgiveren. Så lenge du har et ekkolodd som kan chirpe så kan du chirpe uansett hvilken ekkoloddgiver du kobler til.

For bruk på relativt grunt vann er rekkefølgen på ok/ bra/ veldig bra av ekkoloddgivere: HST-WSBL/ Airmar TM150M/ Airmar TM185HW. Prislappen er også i stigende rekkefølge.

Du har allerede en LSS-2, så jeg ser ingen grunn til at du skal kjøpe en TotalScan. sannsynligvis er ditt beste alternativ i forhold til pris en HST-WSBL.

Hvis du uansett kjører 200 kHz som 2D så er det ganske begrenset hvilken forskjell det er på om du setter den i 5X eller 7. Jeg hadde satt den i 5x rett og slett fordi det gir mindre press på prosessoren i 7, som du allerede bruker til Sidescan og kart.
          Senast ändrad av Team Colibri; 2018-05-07, 11:45.
          Team Colibri

Kommentera

• Vilket kanonsvar, tack för hjälpen!

Kommentera

• Hallå. Haft en och samma hst wsbl och lss2 i ca 4 år.

När är det dags att byta mot nya? Hörde att givarna har ett livsspann , när jag gick bo halls ekolodskurs förra året.

Kör ca 4-500 timmar / år.

Någon som vet?

Kommentera

• Uppdatering: Hittade äntligen gruskornet i skon, det var sjökortet det var fel på och inte enheten. Nu är problemet löst med ett nytt sjökort som gick på garantin.

Tydligen kan ett sjökort, av någon konstig anledning, helt sluta fungera trots att man låter det sitta kvar i enheten. Måste ge beröm till CMAPs servicekille som skötte det hela snyggt och snabbt.

Kommentera

• Är inte särskilt imponerad av plottern på mitt hds7 g3..
                  Den känns väldigt seg i lägre farter och under 0,3 knop reagerar den nästan inte.

Min hds5 g2 kändes rappare,tror jag..

Fler som upplever liknande?

Enheten blir också väldigt varm vid användande

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sökaren Visa inlägg
                    Hallå. Haft en och samma hst wsbl och lss2 i ca 4 år.

När är det dags att byta mot nya? Hörde att givarna har ett livsspann , när jag gick bo halls ekolodskurs förra året.

Kör ca 4-500 timmar / år.

Någon som vet?
                    Med HDS-serien er slitasjen mye mindre enn den var med tidligere modeller ala LCX og LMS. Årsaken er at HDS har en mer avansert signalbehandling og derfor bruker lavere effekt som igjen sliter mindre på giveren. Men rundt 3000 timer er sted pleier jeg å bytte selv.
                    Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
                      Är inte särskilt imponerad av plottern på mitt hds7 g3..
                      Den känns väldigt seg i lägre farter och under 0,3 knop reagerar den nästan inte.

Min hds5 g2 kändes rappare,tror jag..

Fler som upplever liknande?

Enheten blir också väldigt varm vid användande
                      Har du noe tilkoblet HDSen som kan påvirke oppdateringsfrekvensen? Feks ekstern GPS-antenne eller elektronisk kompass. Har du er bilde av monteringen din?

HDS Gen 2 oppdaterer med 5Hz og Gen 3 med 10Hz så Gen 3 oppdaterer sin posisjon dobbelt så ofte som Gen 2. Men du kan endre på det i menyene eller ved å koble til tregere utstyr. En annen variant er at HDSen ikke får oppdatert så ofte den vil pga dårlig signal, feks fordi noe skygger.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri