Har en lowrance 5300igps med inbyggd antenn monterad på en styrpulpetare, tappar kontakten mycket och ofta och ibland under fler timmar, vilket är jävligt irriterande (blir förbannad bara jag tänker på skithelvetet). Vet att fler har problem, finns det något att göra åt saken eller ska jag lägga ut den i skogen så räven får ta na? Extern antenn?,uppgradering? nån som vet? FAAAAAAAAAAAAAN
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
GPS-JÄVEL tappar kontakten, lowrance igps
Collapse
X
-
Om du bemödar dej om att söka på Lowrance här på forumet hittar du ett tips på extern antenn till den, detta funkar på din modell helt säkert under förutsättning att inget annat än antennen den inbyggda är knas.
Kör min Lowrance LCX-19C på det viset funkar utmärkt.
Nästa alt är att få den lagad eller lägga ut den åt räven (dvs mej )
Skulle du kunna tänka dej att skicka över den kan jag iaf testa om den accepterar och funkar med extern antenn noterade att den har ingång för NMEA 2000 GPS signaler också.
Manualer är bra likaså generalagenter kolla upp båda och se dina möjligheter mvh lycka tillI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggOm du bemödar dej om att söka på Lowrance här på forumet hittar du ett tips på extern antenn till den, detta funkar på din modell helt säkert under förutsättning att inget annat än antennen den inbyggda är knas.
Kör min Lowrance LCX-19C på det viset funkar utmärkt.
Nästa alt är att få den lagad eller lägga ut den åt räven (dvs mej )
Skulle du kunna tänka dej att skicka över den kan jag iaf testa om den accepterar och funkar med extern antenn noterade att den har ingång för NMEA 2000 GPS signaler också.
Manualer är bra likaså generalagenter kolla upp båda och se dina möjligheter mvh lycka tillpripps blå -en klass för sej
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggDet har inget med WAAS eller EGNOS att göra?
Min tappar kontakten när jag har det ibockat.pripps blå -en klass för sej
Kommentera
-
Vet inte om jag har fel men om jag har förstått rätt så är EGNOS ett system för att få mer exakt position. Det fungerar inge bra så här långt norrut så därför tappar GPS positionen om man ställt in att den ska kräva det. Det är så jag har förstått det.
Det finns en ruta som man kan markera med att GPS ska kräva WAAS eller EGNOS och är den ikryssad så fungerar inte mitt lod nå bra.
Du kan ju titta på fönstret som visar signalstaplar, där ser du vilken mottagning du har, nån kan säkert svara dig på hur många staplar som behövs för att du ska få positionen.
Här finns manual på engelska:
Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggVet inte om jag har fel men om jag har förstått rätt så är EGNOS ett system för att få mer exakt position. Det fungerar inge bra så här långt norrut så därför tappar GPS positionen om man ställt in att den ska kräva det. Det är så jag har förstått det.
Det finns en ruta som man kan markera med att GPS ska kräva WAAS eller EGNOS och är den ikryssad så fungerar inte mitt lod nå bra.
Du kan ju titta på fönstret som visar signalstaplar, där ser du vilken mottagning du har, nån kan säkert svara dig på hur många staplar som behövs för att du ska få positionen.
Här finns manual på engelska:
http://www.lowrance.com/en/Downloads/Manuals/I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Lowrance antenner kan vara känsliga och tappa kontakten om man inte har helt fritt ovanför. Bakom min vindruta funkade inte Lowrance antenner så bra, tappade kontakten titt som tätt men aldrig i två timmar som du beskriver och då har jag en ordentligt bakåtlutad ruta i glas, inte plexi, så jag vågar inte lova att det här är ditt problem. Jag köpte en extern antenn och satte antennen på ett annat ställe och nu funkar det fint.
Dom nya HDS-modellerna har inte det här problemet. Lowrance har nu bytt ut chippet som sköter beräkningarna till ett som är smartare så antennerna har samma prestanda som dom bästa antennerna som sitter i vanliga GPSer som man har i bilen etc. På HDS-modellerna har dom byggt in sådana antenner i alla modeller och man ska utan problem kunna sitta nere i en ruffad båt med dom interna antennerna.
Kommentera
-
Jag upplever samma problem ibland. Det kan ta toklång tid innan gpsen hittar rätt position.
Men jag hade för mig att en extern GPS inte funkar till min, 5300igps. Men det stämmer alltså inte?
Vad kostar såna externa antenner?"Old enough to know better, young enough to do it anyway."
Kommentera
-
Jag provade först med två olika LMS 522c och dom har ingång för extern antenn sedan bytte jag till en 520c för att slippa köpa en antenn som är ganska dyr. Jag trodde 5300i också hade ingång för antenn eftersom dom är väldigt lika. Skulle gissa att en antenn(LGC-3000) kostar 1000-1500 sek om du köper den via navpoint.Senast ändrad av Master of Roach; 2009-05-19, 10:04.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 789 visningar
0 gillar